Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 23 lipca 2010, 09:58

Mafia II bez tajemnic

W niniejszym artykule znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące gry Mafia II. Bez zbędnego lania wody, krótko i na temat.

Spis treści

Kilka dni temu na łamach naszego serwisu pojawił się obszerny raport z testów drugiej odsłony cyklu Mafia – bez wątpienia najbardziej oczekiwanej gry tego roku. Z racji tego, że nie byliśmy w stanie umieścić w nim wszystkich interesujących Was informacji na temat tego nadchodzącego wielkimi krokami hitu, postanowiliśmy przygotować jeszcze jeden artykuł, w którym znajdują się wyłącznie konkretne odpowiedzi na wszystkie istotne pytania, zarówno te znalezione w sieci, jak i te zadane przez czytelników naszego serwisu. Gorąco zachęcamy do lektury artykułu, jednocześnie przypominając, że zawiera on tzw. spoilery, mogące popsuć radość z samodzielnego odkrywania niuansów rozgrywki. O fabule gry w niniejszym tekście nie ma jednak ani słowa.

Informacje podstawowe

Czy w grze można dokonać wyboru poziomu trudności?

Tak, są trzy poziomy trudności, ale szczerze mówiąc, nie zauważyłem pomiędzy nimi większej różnicy. Być może opcja ta nie została w należyty sposób zaimplementowana w wersji prasowej.

Czy opowieść podzielona jest na rozdziały?

Tak. Każdy rozdział przedstawia dzień lub kilka dni z życia Vita Scaletty. Ich długość jest bardzo różna.

Jak dużą swobodę oferuje gra?

W porównaniu z serią Grand Theft Auto niewielką. Scaletta ma zawsze wyznaczony jakiś cel, do którego musi dążyć – wszystko wskazuje na to, że w żadnym momencie gry nie będzie można samodzielnie zdecydować o kolejności wykonywania misji. Nie oznacza to jednak, że gracz jest zmuszony ślepo podążać od markera do markera – co to, to nie. Dzięki zlikwidowaniu znanych z pierwowzoru ograniczeń czasowych Scaletta może włóczyć się po mieście tak długo, jak ma na to ochotę, kraść samochody, zaglądać do sklepów itd.

Czy gra jest liniowa?

Tak. Opowieść jest dopracowana w najmniejszych szczegółach i nigdzie nie pozwolono graczowi decydować o dalszym przebiegu rozgrywki. W Mafii II występuje bardzo dużo przerywników filmowych, które rozwijają akcję.

Czy istnieją alternatywne sposoby na ukończenie misji?

Raczej nie. Z tego, co udało nam się zobaczyć, do szczęśliwego finału wiedzie zawsze jedna, zaplanowana droga. Ogromna liczba zadań wymusza poruszanie się według ustalonego przez twórców schematu. Przykładowo: na początku jednego z rozdziałów nie można wyjść z domu, dopóki Scaletta nie odbierze telefonu i nie otrzyma nowych rozkazów.

W chwili obecnej nie wiadomo, czy w grze pojawią się jakieśnawiązania fabularne do pierwszej Mafii.

Czy istnieją nawiązania fabularne do pierwszej części gry?

Podejrzewamy, że tak, chociaż jest to prawdopodobnie najlepiej strzeżona informacja dotycząca fabuły gry. W wersji prasowej żadnych bezpośrednich nawiązań nie uświadczyliśmy, poza tekstami prezentowanymi w trakcie ekranu ładowania. Pojawiały się tam np. fragmenty zeznań Tommy’ego Angelo.

Czy gra zawiera misje poboczne?

Tak. Na mapie oznaczane są one żółtym markerem. Zadania te pojawiają się w ściśle określonych momentach gry, nie jest ich dużo i można je kompletnie zignorować. W tym ostatnim przypadku marker znika po oddaleniu się od miejsca aktywacji misji.

Czy w grze obecny jest cykl dnia i nocy?

Nie. W grze nie ma stałego upływu czasu, takiego jak w innych produkcjach tego typu. Nie oznacza to oczywiście, że część misji nie będzie rozgrywać się w nocy.

Czy podczas gry doświadczymy zmiennych warunków pogodowych?

Tak, ale w zależności od tego, w jakiej porze roku rozgrywa się akcja danego epizodu. W pierwszych rozdziałach silnie eksploatowana jest zima. Drogi pokryte są śniegiem i lodem, a biały puch nierzadko gromadzi się na autach, zupełnie jak w rzeczywistości.

Czy gra jest brutalna?

I tak, i nie. Scena, w której jeden z bohaterów wsadza ofierze pistolet do ust, a następnie pociąga za spust, jest bardzo mocna, ale z drugiej strony ilość krwi przelewającej się przez ekran jest niewielka, żeby nie powiedzieć – zaskakująco mała jak na produkt 18+.

Jakie „znajdźki” przygotowali twórcy gry?

W Mafii II szukamy rozwieszonych w mieście listów gończych (jest ich w sumie 159), a także magazynów Playboy. W tym drugim przypadku po zdobyciu jednego z numerów na ekranie pojawia się wysokiej jakości zdjęcie rozebranej pani.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Mafia II

Mafia II