Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 18 września 2001, 10:00

autor: Jacek Piekara

Idealna cRPG część I

Trudno jest znaleźć ideał. Ale poszukiwanie rzeczy i osób doskonałych nie zawsze jest skazane na klęskę. Człowiek ze swej natury jest istotą krytycznie nastawioną do świata i skłonną raczej wybrzydzać i marudzić niż rozkoszować się pięknem ...

Spis treści

Rasa bohatera

Ponieważ akcja większości role-play toczy się w światach magiczno-fantastycznych, więc regułą obowiązującą jest wielorasowość. Elfy, krasnoludy, niziołki, orki, trolle, olbrzymy to postacie często spotykane w baśniach i legendach i często „pożyczane” przez twórców role-play. Jednak obok tych standardowych ras spotykamy też czasem przedstawicieli rzadkich gatunków, czasami wymyślonych przez samych autorów programu. Stąd też w Wizards&Warriors możliwość sterowania istotami jaszczuro, słonio, szczuro i kotopodobnymi, w Dark Sun insektoidami, w Might&Magic VIII minotaurami i wampirami. Jednak niezależnie od liczby dostępnych ras ważne jest tylko to, aby gracz czuł różnicę dokonując wyboru np. pomiędzy słonioczłekiem a szczuroczłekiem. Aby nie był to jedynie zabieg natury kosmetycznej, lecz by ta decyzja wpływała na dalszy tok gry.

Profesja bohatera

W niektórych programach rasy są mylone i mieszane z profesjami. W Realms of Arkania gracz mógł wykreować np. Czarnoksiężnika, ale również Elfa lub Krasnoluda, przy czym Elf nie mógł być Czarnoksiężnikiem, gdyż oba te określenia traktowano jako profesje. Najczęściej zawód ściśle określa, czego możemy się po bohaterze spodziewać. Tradycyjnie już mag ma niewiele punktów życia i nie może zakładać ciężkich pancerzy oraz władać prawdziwie śmiercionośnymi broniami, a z kolei po Barbarzyńcy, czy Wojowniku trudno spodziewać się znajomości sztuk magicznych. Szczególnie restrykcyjne pod tym względem są wszystkie programy, które budowane są na podstawie systemu AD&D (cykl Krynnu, Baldur's Gate, itp.). Jeśli chodzi o profesje to zwykle mamy do czynienia z pewnym zestawem standardowym: mag, kapłan, wojownik - oto najbardziej charakterystyczne postacie znane z role-play. Ale część gier dopuszcza też możliwość stworzenia bohaterów uniwersalnych. W Daggerfall (przy wybraniu opcji swobodnego tworzenia postaci) można wykreować osobę mającą zadatki zarówno na potężnego maga jak i wojownika, w Summonerze główny bohater jest w stanie dobrze spisywać się zarówno w walce wręcz, jak i na polu magicznych bitew, w Wizards&Warriors heros może ewoluować poznając tajniki zarówno czarnoksięstwa, kapłaństwa, jak i będąc gotowy do toczenia walk orężnych, w Evil Islands bohater ma pełną swobodę w rozwijaniu dowolnych cech, w Magic Candle 2 zdolności bohatera zależą tylko od intensywności szkolenia. Takie przypadki są jednak dość rzadkie. Zwykle, niestety, bohater zostaje na samym początku zabawy „zaszufladkowany” i wszelkie zmiany są bądź niemożliwe bądź bardzo utrudnione. Na pocieszenie pozostaje tylko możliwość kreowania tzw. postaci wieloklasowych, czyli osób umiejących korzystać z zalet poszczególnych profesji (ale i obciążonych ich wadami).

Ideał kreacji:

1. Gracz dysponuje określoną pulą punktów, które musi zainwestować w poszczególne cechy.

2. Gracz wybiera rasę, ustala wiek i płeć swego bohatera, a wszystkie te czynniki oddziałują na skuteczność prowadzenia postaci.

3. Gracz dokonuje wyboru umiejętności specjalnych.

4. Gracz nie ustala zawodu swego bohatera lub ustala jedynie zawód początkowy, gdyż bohater jest postacią dynamiczną, mogącą przekwalifikowywać się w trakcie gry i poznawać nowe umiejętności w zależności od wysokości poszczególnych cech.

Gra bliska ideału: Daggerfall (przy swobodnej kreacji postaci)

Idealna cRPG część II

Druga część artykułu, w którym autor snuje wywody na temat tego, jak powinna wyglądać (jego zdaniem oczywiście) idealna gra z gatunku cRPG.

Historia cRPG do roku 1992

Grając i podziwiając najnowsze pozycje cRPG, zapewne niejednego z Was zaciekawiło skąd wziął się ten gatunek gier i jak wyglądały te pierwsze, dzięki którym możemy teraz zagrać w Baldur’s Gate czy Arcanum...

Kreacje Świata w cRPG

Kreacja świata to nic innego jak sposób tworzenia i przedstawienia tego, co jest tłem gry, otoczką, w jakiej się ona dzieje. Powstaje więc pytanie – czym charakteryzuje się „dobrze” skonstruowany świat?