Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 16 listopada 2005, 10:53

autor: Maciej Stępnikowski

Skąd się bierze piractwo komputerowe?

Ile razy w prasie, telewizji i Internecie karmiono nas informacjami na temat zjawiska niewinnie nazywanego piractwem komputerowym? Dlatego postanowiłem przeprowadzić ankietę dotyczącą tego zjawiska. Została ona przeprowadzona na 218 osobach.

Spis treści

Opinia na temat cen gier, a zjawisko ściągania nielegalnych gier z Internetu

Bardzo ciekawy rezultat dają odpowiedzi dotyczące ceny. Przypominając – średnia ze wszystkich odpowiedzi respondentów wyniosła 53,94 zł. Kiedy ankietowanych podzielimy na dwie grupy wg tego, czy ściągają nielegalne gry z Internetu, czy też nie, wyłaniają się dwie kwoty, które są do siebie bardzo zbliżone: wśród respondentów, którzy ściągają, średnia cena wynosi 51,47 zł, natomiast Ci ankietowani którzy tego nie robią (a więc potencjalnie kupują gry) średnia wynosi 57,27 zł. Jest to zaledwie różnica 5,80 zł (!).

Płeć i wiek, a zjawisko ściągania nielegalnych gier z Internetu

Przypominam, że dość niska ilość kobiet wśród respondentów uniemożliwia wyrokowanie na temat różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami. Jednak nie może się obejść bez krótkiego komentarza. W wypadku samego ściągania nielegalnych gier z Internetu kobiety wypadają lepiej –nieco ponad połowa z nich dopuszcza się takiego postępowania (52%). U mężczyzn jest to zdecydowanie wyraźniejsze – ściąga prawie 2/3 z nich (64%).

Jeśli chodzi o wiek spodziewałem się troszeczkę innych rezultatów. Największy odsetek ściągających występuje... w wieku 20-23 lata (aż 74%) – czyli to przysłowiowi „biedni” studenci, których nie stać na grę, ale już na opłacanie stałego łącza jak najbardziej. :-) Najmniejszy odsetek występuje wśród najstarszych – 24 lata i więcej, a wynosi 53% (co trzeba zaznaczyć i tak jest to powyżej 50%). Najskromniejsza liczebność ściągających w tej grupie wiekowej wynika zapewne z tego, że po prostu najczęściej stać ich na kupno oryginalnej gry.