Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 7 czerwca 2020, 11:29

Cuphead. Piękne i nietypowe – gry, które zaskoczyły grafiką

„Liczy się grywalność, a nie grafika”. Tak często tłumaczy się słabszą jakość oprawy wizualnej. Grafika jednak nie musi być tylko albo dobra, albo słaba. Może być też ciekawa, pomysłowa, intrygująca, niezwykła i takie właśnie przykłady wyszukaliśmy.

Cuphead

  1. Rok wydania: 2017
  2. Producent: Studio MDHR Entertainment Inc.
  3. Gatunek: platformówka / bijatyka 2D

Dark Souls wśród platformówek! Albo raczej powrót do dawnych czasów, kiedy gry zręcznościowe przechodzili tylko mistrzowie lokalnych salonów arcade. Wtedy mocno podkręcano poziom trudności tylko po to, by gracze wrzucali do automatów kolejne monety. Cupheada na szczęście wystarczy zakupić tylko raz i już można bez końca podchodzić do ekstremalnie trudnych etapów i wymagających bossów. Strzelamy, biegamy, skaczemy w idealnie wyliczonych sekwencjach jako... filiżanka!

Cuphead nie tylko zaskoczył odbiorców wyśrubowanym poziomem trudności, ale przede wszystkim przepiękną oprawą graficzną, wzorowaną na amerykańskich kreskówkach z lat 30. ubiegłego wieku. Przypomina to trochę pierwsze filmy z Myszką Miki, tyle że jest bardziej kolorowo i dynamicznie. Trafnie dobrano również filtry obrazu, przez co nie trzeba mieć nawet monitora CRT, by chłonąć atmosferę retro. A jakby grafiki było mało, całość podkreśla jeszcze równie rewelacyjna ścieżka dźwiękowa w jazzowych klimatach tamtej epoki.

Jakiś czas temu rozmawialiśmy z jedną z autorek Cupheada, Tiną Nawrocki. Opowiedziała nam, jak wyglądało tworzenie tej niezwykłej gry.

  1. Więcej o grze Cuphead

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Gris

Gris

Cuphead

Cuphead

Inkulinati

Inkulinati

Lumino City

Lumino City

11-11: Memories Retold

11-11: Memories Retold

Sable

Sable

The Unfinished Swan

The Unfinished Swan

Apotheon

Apotheon

10 pięknych gier, w których wieje nudą
10 pięknych gier, w których wieje nudą

Grając w gry, trudno nie zwracać uwagi na grafikę. Bywa jednak tak, że przysłania ona to, co w elektronicznej rozrywce najważniejsze – gameplay. Przez to czasami powstają produkcje piękne, lecz potwornie nudne.

PlayWay, skończyły się wam pomysły? Mamy dla Was kilka nowych
PlayWay, skończyły się wam pomysły? Mamy dla Was kilka nowych

Słyszeliście o symulatorze kuriera, bezdomnego, Jezusa Chrystusa i mechanika broni pancernej? Mamy pomysły na kolejne gry, które mogłyby podbić rynek.

7 lat pracy, 45 000 rysunków i jeden hit – oto kulisy sukcesu Cuphead
7 lat pracy, 45 000 rysunków i jeden hit – oto kulisy sukcesu Cuphead

Cuphead okazał się jedną z najbardziej niezwykłych produkcji ostatnich lat. Styl lat 30., ręcznie rysowane animacje i wysoki poziom trudności przyciągnęły miliony graczy. Jedną z autorek sukcesu jest Tina Nawrocki, urodzona w Polsce.