Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 4 maja 2019, 10:30

Epic Games Store – obalamy mity o konkurencie Steama

Czy Epic Games Store szpieguje dla Chińczyków? Czy gry są tam tańsze? Czy nie będzie tam obniżek? Pogromcy mitów z GRY-Online ostatecznie odpowiadają na te i inne pytania.

Spis treści

Epic Games Store oferuje producentom bardziej atrakcyjną marżę niż Steam

Od każdego kupionego w Epic Games Store egzemplarza gry jego producent dostaje 88% zysków, marża sklepu wynosi zaś 12%. Ponadto, jeśli dana gra powstała w oparciu o Unreal Engine 4, silnik autorstwa Epic Games, twórcy Unreal Tournamenta rezygnują z kolejnych 5% zysku od sprzedaży, jaki należy im się z tytułu użycia ich silnika, o ile pozycja ta trafiła do oferty EGS – w takim wypadku jej deweloperzy oszczędzają dodatkowo.

Standardowa marża Steama (i większości innych sklepów dystrybucji cyfrowej) wynosi 30%. W przypadku przekraczania przez daną grę i DLC do niej określonych progów sprzedażowych marża ta zostaje zmniejszona do 25% po uzyskaniu przychodu powyżej 10 mln dolarów i 20% po uzyskaniu przychodu powyżej 50 mln dolarów.

Marża 20% na Steamie zarezerwowana jest wyłącznie dla garstki największych deweloperów, takich jak np. Rockstar Games. - 2019-05-02
Marża 20% na Steamie zarezerwowana jest wyłącznie dla garstki największych deweloperów, takich jak np. Rockstar Games.

Nawet w przypadku dotarcia do najwyższego progu przychodów marża Steama wciąż jest wyższa niż w Epic Games Store. Należy jednak wziąć pod uwagę jeszcze jeden czynnik – Valve umożliwia bezpłatne generowanie kluczy Steam do gier i sprzedawanie ich w zewnętrznych sklepach. W takim przypadku marża Steama wynosi równe 0%, a jedynym ograniczeniem jest wymóg nienadużywania przez producentów tej funkcji – jeśli sprzedaż kluczy w zewnętrznych sklepach ewidentnie przewyższa sprzedaż na Steamie, możliwość generowania kluczy może zostać zablokowana.

JAK DUŻO KLUCZY SPRZEDAWANYCH JEST POZA STEAMEM?

Nie znamy żadnych pewnych danych na ten temat. Steam jednak dzieli recenzje na te publikowane przez klientów Steama i tych, którzy kupili grę na zewnątrz. Użytkownik forum ResetEra o ksywce Nappael zebrał dane dotyczące 100 najpopularniejszych tytułów na platformie Valve i obliczył, że średnio 72% recenzji powstało na bazie gier kupionych bezpośrednio na Steamie.

W bezpośrednim porównaniu marża narzucana przez Epic Games Store jest zdecydowanie niższa. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę możliwość nieodpłatnego generowania kluczy do Steama przez producentów i założymy, że twórcy zachowują równowagę w zbycie na platformie Valve oraz u zewnętrznych sprzedawców (czyli na każdy egzemplarz sprzedany z marżą 20–30% przypada egzemplarz sprzedany z marżą 0%), oferta obu sklepów okazuje się bardziej zbliżona. W takim wypadku, uśredniając, Steam pobiera od deweloperów od 10% do 15% od każdego sprzedanego egzemplarza – jest to wartość na poziomie porównywalnym z 12% płaconymi Epic Games Store.

Warto jednak podkreślić, że poruszamy się tu w sferze przypuszczeń i domysłów opartych na niekoniecznie mającym odzwierciedlenie w rzeczywistości założeniu, iż producentom udaje się sprzedawać tyle samo kluczy u zewnętrznych sprzedawców, co bezpośrednio na Steamie. Wspominaliśmy także, że Epic również umożliwia, choć póki co na niewielką skalę, zbyt kluczy w sklepach firm trzecich.

Epic Games Store oferuje producentom bardziej atrakcyjną marżę niż Steam – mit czy prawda? Prawda, choć sprawa jest bardziej skomplikowana

Epic Games Store ma poważne braki w sferze zabezpieczeń kont użytkowników

Platforma sprzedażowa twórców Fortnite’a dysponuje opcjonalnym zabezpieczeniem kont, które możemy włączyć z poziomu zarządzania kontem. Mowa o logowaniu dwuetapowym, wymagającym potwierdzenia naszej tożsamości za pomocą powiązanego z kontem adresu e-mail albo aplikacji uwierzytelniającej.

Rejestracja w Epic Games Store jest banalna. Zbyt banalna. - 2019-05-02
Rejestracja w Epic Games Store jest banalna. Zbyt banalna.

Jest to jednak zabezpieczenie opcjonalne. Jeśli nie włączymy go manualnie, nasze konta nie będą w żaden sposób chronione. Platforma nie oferuje nawet tak podstawowego w dzisiejszych czasach zabezpieczenia jak weryfikacja adresu e-mail przy zakładaniu nowego konta. Oznacza to, że możemy z powodzeniem założyć nowe konto na dowolny adres e-mail, choćby należący do całkowicie obcej nam osoby. Może to prowadzić do trudnych do rozwiązania sporów o to, czyje tak naprawdę jest dane konto, i prób odebrania komuś dostępu.

Epic Games Store ma poważne braki w sferze zabezpieczeń kont użytkowników – mit czy prawda? Prawda.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Zdarzyło Ci się kupić grę w Epic Games Store?

Tak
17,5%
Nie
48,3%
Nie i nigdy mi się nie zdarzy!
34,2%
Zobacz inne ankiety
Steam - funkcje, o które musi powalczyć Epic Games Store
Steam - funkcje, o które musi powalczyć Epic Games Store

Epic Games Store dość mocno okopał się na swoich pozycjach i sukcesywnie stara się podkradać użytkowników innych platform. Epic kusi darmowymi grami i udogodnieniami dla twórców, ale nadal nie ma wielu funkcji, którymi chwali się Steam.

Czy Fortnite zabije Steama? Epic Games Store idzie z Valve na noże
Czy Fortnite zabije Steama? Epic Games Store idzie z Valve na noże

Otwarcie Epic Games Store to zapowiedź bardzo ciekawej walki na PC-towym rynku. Czy siła przebicia Fortnite’a, niższe ceny gier czy przyjazne deweloperom rozwiązania wystarczą, by Steam wreszcie otrzymał konkurenta z prawdziwego zdarzenia.