Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 12 marca 2019, 15:10

autor: DM

Strzelam i jeżdżę – wirtualnie i w realu. Później o tym piszę – krytycznie lub z zachwytem.

„Niektórzy wydawcy są jak szczury” – twórcy Kingdom Come mówią, jak robić gry z pasją

Zabugowana, okrojona, inna niż na zwiastunie – skąd biorą się problemy współczesnych gier? Ich tworzenie to ciężki kawałek chleba, a na wszystkich czekają te same pułapki i problemy. Oto mały podgląd na to, jak wygląda powstawanie gry „od kuchni”.

Proces powstawania wysokobudżetowej gry to zwykle kilka lat nerwowej harówki w wielkiej tajemnicy, czym studia deweloperskie niechętnie się chwalą. Czasem tylko w wyniku jakichś kontrowersji lub zakulisowych zwierzeń pewne szczegóły wychodzą na jaw, stając się tematem głośnego artykułu lub książki. Te fajne i miłe chwile oczywiście też się trafiają podczas pracy, ale – jak to w mediach bywa – dobrze sprzedają się głównie historie o ciągłych opóźnieniach, restartach, „crunchu” i komplikacjach, jakie zaliczył głośny przebój.

Zupełnie inne podejście do tej kwestii mają założyciele studia Warhorse, czyli twórcy świetnego Kingdom Come: Deliverance oraz tak legendarnych pozycji jak Mafia czy Operation Flashpoint. Daniel Vavra, Victor Bocan i Martin Klima w wydanym niedawno filmie dokumentalnym o procesie tworzenia KCD z rozbrajającą szczerością opowiadają o swoich przeprawach z największymi wydawcami, błędach w grze, rzeczach, które trzeba było wyciąć, czy o zaletach bycia niezależnym.

Ich wypowiedzi wydają się tym bardziej interesujące w kontekście najświeższej wiadomości – o sprzedaży studia i praw do marki Kingdom Come wydawcy THQ Nordic. Historia albo zatoczyła wielkie koło, albo czeskim deweloperom udało się wynegocjować naprawdę korzystne warunki umowy, zwłaszcza w odniesieniu do swobody twórczej, albo też chęć zrealizowania kolejnych, o wiele ambitniejszych planów przeważyła nad wszystkim. Cokolwiek by to nie było, w owym filmie pojawia się sporo ciekawych informacji, które odnieść można prawdopodobnie nie tylko do Kingdom Come, ale i wielu innych współczesnych gier.

Kingdom Come: Deliverance powstawało w bólach przez wiele lat, ale wśród licznych błędów (w większości już dawno wyeliminowanych) i tak widać serce oraz pasję, które włożono w pracę nad tą grą. - 2019-03-12
Kingdom Come: Deliverance powstawało w bólach przez wiele lat, ale wśród licznych błędów (w większości już dawno wyeliminowanych) i tak widać serce oraz pasję, które włożono w pracę nad tą grą.

NIE WCHODZI SIĘ DWA RAZY DO TEJ SAMEJ RZEKI?

Sprzedaż praw do marki Kingdom Come: Deliverance budzi tym większe zdziwienie, jeśli przypomnimy sobie, że Czesi już raz sparzyli się w podobnej sytuacji, o czym zresztą wspominają w filmie. Viktor Bocan mówi o przypadku gry Operation Flashpoint, w tworzeniu której uczestniczył. Prawa do niej posiadało Codemasters i następne jej odsłony powstały już bez udziału studia Bohemia. Nowe gry znacznie uproszczono, co wydawało się niezłym ruchem, jednak w efekcie nie powtórzyły one sukcesu pierwszej części. Czesi natomiast rozwijali Operation Flashpoint w kolejnych sequelach, ale byli zmuszeni do zmiany tytułu – tak właśnie narodziła się seria ARMA, czyli prawdziwa kontynuacja Operation Flashpoint.

„Niektórzy wydawcy są jak szczury”

Viktor Bocan, główny producent ze studia Warhrose, dość brutalnie określa niektóre branżowe grube ryby, podsumowując rozmowy z szesnastoma dużymi wydawcami na rynku. Porównując ich do owych małych gryzoni, odnosi się głównie do kwestii finansowych. Dla wielu firm powstająca gra to wyłącznie cyfry w dolarach. Nawet jeśli czyjś pomysł jest ciekawy, liczy się tylko, jak tanio można go nabyć i jak dużo na nim zarobić. Wydawcy specjalnie czekają, aż małe studio stanie nad finansową przepaścią i wtedy, przyparte do muru, za bezcen zgodzi się na współpracę oraz oddanie praw do marki, byle tylko zdobyć fundusze na dokończenie gry.

Po sukcesie pierwszej części Mafii Daniel Vavra nie miał już wpływu ani na końcową fazę produkcji Mafii 2, ani tym bardziej na kształt Mafii 3. Z jego udziałem mogła ona wyglądać kompletnie inaczej. - 2019-03-12
Po sukcesie pierwszej części Mafii Daniel Vavra nie miał już wpływu ani na końcową fazę produkcji Mafii 2, ani tym bardziej na kształt Mafii 3. Z jego udziałem mogła ona wyglądać kompletnie inaczej.

O równie ważnym znaku współczesnych czasów wspomina Daniel Vavra. Kiedyś zrezygnował z bardzo dobrze płatnej posady, bo pracując dla kogoś nie miał już wolnej ręki, by robić takie gry, jakie chciał. Pod skrzydłami dużego wydawcy generalnie nie da się stworzyć dzieła z czystej pasji – oryginalnego, bezkompromisowego, po prostu gry swoich marzeń. Produkt musi być nie tylko atrakcyjny i przystępny dla „normalnego” gracza, ale przede wszystkim przystępny dla inwestorów – objawia się to możliwością porównania przewidywanych wyników ze słupkami sprzedaży podobnych tytułów.

Pracowaliśmy nad grą [Mafią] od dwóch lat. Wszystko było gotowe w fazie preprodukcji, wszystko przemyślane. Nagle, z jakichś niezrozumiałych powodów, wszystko to musiało zostać zmienione, wszystko trzeba było zrobić inaczej, niż zaplanowałem, mimo że wcześniej było to odgórnie zatwierdzone. Powiedziałem więc, że odchodzę, i odszedłem.

Daniel Vavra

Kingdom Come nie było za bardzo do czego przyrównywać. „Zbyt czeska”. „Zbyt historyczna”. „Zbyt realistyczna”. „Nie ma magii?”. Prezentacje gry wzbudzały różne emocje, a twarde stanowisko Czechów, np. co do zachowania praw do marki, nie pomagało. Niektórzy, jak Warner Bros., z miejsca odmawiali. Innym się podobało, ale nie na tyle, by porwać się na ryzykowną inwestycję w słowiańskie RPG.

Wydawców nie przekonywały badania zlecone przez Warhorse, które wykazały potencjalne zainteresowanie klientów takim tytułem. Tutaj warto jednak zwrócić uwagę na fakt, jak różne jest postrzeganie skali sukcesu lub porażki przez wiodących wydawców i małe studia. Dla Czechów sprzedaż 2 milionów kopii Kingdom Come to powód do świętowania, podczas gdy Electronic Arts uznało za klęskę fakt, że Battlefield 5 znalazł „zaledwie” 7 milionów nabywców.

Ponad 7 milionów sprzedanych kopii Battlefielda 5 rozczarowało kierownictwo Electronic Arts. - 2019-03-12
Ponad 7 milionów sprzedanych kopii Battlefielda 5 rozczarowało kierownictwo Electronic Arts.

Obecnie istnieje na szczęście jeszcze jedna grupa inwestorów, zainteresowana przede wszystkim tematyką i jakością gry oraz sprzedażą zawsze tylko jednego egzemplarza – tego dla siebie. Wszystko dzięki kampaniom crowdfundingowym.

TWOIM ZDANIEM

To dobrze, że marka Kingdom Come została sprzedana THQ Nordic?

Nie
87,2%
Tak
12,8%
Zobacz inne ankiety
Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Anthem

Anthem

Star Citizen

Star Citizen

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

Ground Branch

Ground Branch

Twórcy Kingdom Come o głaskaniu piesków, modach i sikaniu pod wiatr
Twórcy Kingdom Come o głaskaniu piesków, modach i sikaniu pod wiatr

W ponad rok od premiery Kingdom Come: Deliverance deweloperzy ze studia Warhorse triumfują: pokonali przeciwności losu, odnieśli komercyjny sukces, znaleźli sobie wydawcę i z optymizmem mogą patrzeć w przyszłość.

Tworzenie gier to koszmar - siedem opowieści z życia branży
Tworzenie gier to koszmar - siedem opowieści z życia branży

Produkcja gier wideo robi wrażenie naprawdę fajnego zajęcia – ale to tylko pozory. Te siedem opowieści udowodni Wam, że mnóstwo z uznanych tytułów jest naznaczonych gigantycznym stresem, nieustającymi wątpliwościami i kompletnym wypaleniem.

Realizm ponad wszystko! Kingdom Come i Mafia to czeska szkoła gier
Realizm ponad wszystko! Kingdom Come i Mafia to czeska szkoła gier

Grając w Kingodme Come można doznać sporego deja vu. Przecież w tę grę graliśmy już lata temu - tylko nie rozgrywała się w średniowieczu! Czy nowy RPG studia Warhorse zapisze się w historii gier, tak jak jego wielcy poprzednicy?