Odświeżanie z klasą – 20 najciekawszych remasterów i remake’ów gier
Trudno dziś o dobre skojarzenia ze słowem „remaster” – ale czy na pewno słusznie? Przypominamy najlepsze przykłady odświeżania gier w historii branży, te starsze i te nowsze, zarówno remastery, jak i całościowe remake'i.
Spis treści
- Odświeżanie z klasą – 20 najciekawszych remasterów i remake’ów gier
- Broken Sword: The Shadow of the Templars – Director’s Cut
- Bully: Scholarship Edition
- Castle of Illusion i DuckTales
- Sid Meier’s (Civilization IV) Colonization
- Final Fantasy III i IV na NDS-a
- Metal Gear Solid: The Twin Snakes
- Metro 2033 Redux
- The Secret of Monkey Island i Monkey Island 2 Special Edition
- Oddworld: Abe’s Oddyssey New N’ Tasty
- Prince of Persia Classic
- Ratchet & Clank (2016)
- realMyst: Masterpiece Edition
- Resident Evil HD
- Sid Meier’s Pirates!
- Super Mario 64 DS
- The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D
- The Settlers II: 10-lecie
- Tomb Raider: Anniversary
- Wings! Remastered Edition
- Przygodówki Sierry w wersji VGA
Sid Meier’s (Civilization IV) Colonization
Na przestrzeni minionych 30 lat Sid Meier opatrzył swoim nazwiskiem niezliczoną kolekcję gier strategicznych z najprzeróżniejszych parafii i prawie za każdym razem dostarczał graczom hit – nic dziwnego zatem, że po latach niektóre z tych tytułów zaczęły być odświeżane. W niniejszym tekście zawarliśmy dwa takie przykłady. Pierwszym z nich jest osadzone w epoce wielkich odkryć geograficznych Sid Meier’s Colonization z 1994 roku, które po czternastu latach wróciło na rynek jako Sid Meier’s Civilization IV: Colonization – samodzielny dodatek do czwartej „Cywilizacji”, który w istocie mógłby stanowić zupełnie odrębną grę (tak jak nawiązująca do Alpha Centauri jedna z najnowszych odsłon tej samej serii – Civilization: Beyond Earth).
Jednak decyzja o dystrybucji remake’u pod postacią rozszerzenia raczej nie była przypadkowa. Mamy bowiem do czynienia z bardzo wiernym odtworzeniem oryginału, zmieniającym jego mechanikę zaledwie w kilku detalach (np. dodanie wyboru gubernatora na początku gry i możliwości ogłoszenia konstytucji po uniezależnieniu kolonii od metropolii). Nie zmieniła się nawet lista grywalnych frakcji, nadal składająca się tylko z czterech opcji. Największą atrakcją jest tu bez wątpienia odnowiona, trójwymiarowa oprawa graficzna, generowana na silniku Civilization IV; nie bez znaczenia było też uzupełnienie pierwowzoru o tryb wieloosobowy. Jest to zatem remake dość zachowawczy, ale wciąż wzorcowy.