Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 20 października 2014, 15:14

autor: Damian Pawlikowski

Największe przejęcia w branży gier - nie tylko Microsoft i Minecraft

Największe firmy w branży elektronicznej rozrywki są w stanie wydać naprawdę sporo pieniędzy na zakup mniejszych podmiotów, które następnie pomagają im w walce z konkurencją. Minecraft jest tego najlepszym przykładem.

Spis treści

Sony

Koszyk: Naughty Dog, Media Molecule, Guerrilla Games, Sucker Punch Productions, Gaikai

Microsoft to nie jedyny tytan na rynku elektronicznej rozrywki. Ba, nie był nawet jednym z pierwszych, w przeciwieństwie do „ojca założyciela” formatu współczesnych konsol, japońskiego Sony. Od premiery rewolucyjnego PlayStation minęło już prawie dwadzieścia lat, a przez ten czas azjatycki kolos nie omieszkał zakupić grupki wiernych i, jak pokazał czas, kluczowych w osiągnięciu sukcesu deweloperów gier wideo, w tym Naughty Dog, Guerrilla Games, Media Molecule czy Sucker Punch Productions (niestety, wartości transakcji nie znamy). Dzięki odpowiedniemu wsparciu od Sony i ambicjom twórczym, wzrastającym przy okazji nadejścia kolejnej generacji konsol, każde ze studiów może poszczycić się autorskimi system-sellerami. Naughty Dog zaczynał na PSX dzięki platformówce Crash Bandicoot, na PS2 kontynuował pasję do pokręconych gierek w kwadrologii Jak & Daxter, zaś ostatnimi laty zdołał spłodzić trzy fantastyczne części Uncharted oraz ponadczasowe The Last of Us, które trafiwszy na PlayStation 4 z miejsca stało się jedną z najbardziej wartościowych gier wszechczasów. Guerilla Games odpowiada za kolejne epizody strzelanki sci-fi Killzone, Media Molecule bawi się szmaciankami oraz wycinankami w cyklach LittleBigPlanet i Tearaway, zaś Sucker Punch zapisał się na kartach historii jako ojciec Sly Coopera oraz trzech odsłon nieSławnego. Tak jak część exclusive’ów z Xboxa trafiła już na inne platformy (np. Fable czy Ryse: Son of Rome), tak najsoczystsze owoce współpracy Sony ze swoimi podwładnymi pozostały w zagrodzie. Zaciekła polityka i determinacja okazały się idealnym przepisem na sukces! Nabycie infrastruktury Gaikai do gry w chmurze w 2012 roku za 380 milionów (obecnie 393 mln), przy odpowiednim wykorzystaniu oraz zarządzaniu, tylko wzmocni i tak już silną pozycję japońskiego giganta na pełnym konkurencji rynku.

W konsolowym wyścigu zbrojeń to Microsoft jest na razie górą
W konsolowym wyścigu zbrojeń to Microsoft jest na razie górą

Najważniejszym wydarzeniem mijającego tygodnia była zapowiedź przejęcia firmy ZeniMax Media przez Microsoft. Tym jednym ruchem gigant z Redmond zademonstrował swoją siłę i pokazał, że nie będzie biernie przyglądać się poczynaniom Sony.

„Zieloni” szastają zielonymi. Zakup Bethesdy to genialny ruch Microsoftu
„Zieloni” szastają zielonymi. Zakup Bethesdy to genialny ruch Microsoftu

Nowy Fallout ominie PS5? Wczoraj bez żadnej zapowiedzi Microsoft ogłosił zakup ZeniMax Media, właściciela m.in. Bethesdy. Ten gigantyczny zakup może poważnie zmienić układ sił w branży gier.

Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?
Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?

Wygląda na to, że Microsoft nie chce mieć nic do czynienia z kontrowersyjnym ojcem Minecrafta. Czy rzeczywiście powodem jest kilka niepoprawnych politycznie tweetów?