Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 18 kwietnia 2014, 14:34

autor: Jerzy Bartoszewicz

Gry MMO – 10 faktów, których nie znałeś

Skąd wzięły się gry MMO, w jaką produkcję najchętniej grają kobiety, a także który naród najbardziej kocha Tibię i dlaczego nie są to Polacy – o tym i nie tylko dowiecie się z niniejszego tekstu.

Spis treści

Masz problem? Zgłoś się do Anonimowych Graczy

Produkcje z gatunku MMO zaliczane są do jednych z najbardziej uzależniających gier wideo, co zawdzięczają m.in. opartej na społecznych interakcjach formule i rozgrywce polegającej na dostarczaniu graczom satysfakcji płynącej z ciągłej, niekończącej się realizacji kolejnych celów i zdobywania nagród. Ze względu na niezwykle wciągający charakter, gatunek okrył się w swoim czasie trochę złą sławą, z uwagi na kilka głośnych przypadków graczy, którzy tracili przez granie kontrolę nad własnym życiem. Dla niektórych drogą do zerwania z nałogiem okazała się grupy pomocy Online Gamers Anonymous.

EverQuest potrafił mocno wciągać. Czasem chyba zbyt mocno.

Oparty na kontakcie z naturą oraz tzw. 12 krokach program pomocy OLGA został stworzony w 2002 roku przez Elizabeth Woolley, której cierpiący na ADHD syn zastrzelił się po jednej z długich sesji przy grze Everquest Online. Do dziś trwa dyskusja, czy rozgrywka sama w sobie przyczyniła się do tragedii, ponieważ najprawdopodobniej, bezpośrednio do popełnienia samobójstwa popchnął młodzieńca zawód miłosny, gdy jedna z poznanych w świecie Everquesta internautek odrzuciła jego względy. Nie zmienia to jednak faktu, że problem uzależnienia od MMORPG istnieje, zwłaszcza w niektórych krajach, takich jak Chiny czy Korea Południowa.

Tragiczna historia rodziny Woolleyów zwróciła jednak uwagę producentów gier, którzy stosują odpowiednie ostrzeżenia, a niekiedy nawet i specjalne mechanizmy rozgrywki, zniechęcające graczy do spędzania w wirtualnych światach niebezpiecznie dużo czasu. Przykładem może być choćby Blizzard, który umieścił w azjatyckiej wersji World of Warcraft zmniejszający ilość zdobywanego doświadczenia negatywny status zmęczenia, który może otrzymać nasza postać, jeśli za długo przebywamy online.

Nie tylko World of Warcraft Classic - 10 najtrudniejszych gier MMORPG na rynku
Nie tylko World of Warcraft Classic - 10 najtrudniejszych gier MMORPG na rynku

Gry MMORPG uchodzą na domenę hardkorowych graczy – żeby coś w nich osiągnąć, trzeba nie tylko świetnie się na nich znać, ale też spędzać setki godzin w wirtualnych światach. Oto nasza lista najbardziej hardkorowych tytułów, w której można teraz zagrać.