Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Downwell Android

Utrzymana w oldskulowej stylistyce, niezwykle wymagająca strzelanka z elementami gatunku roguelike. Gracz wciela się w bohatera dysponującego bojowym obuwiem i eksploruje pełną niebezpieczeństw, bezdenną studnię w poszukiwaniu skarbów i kosztowności.

Akcji, roguelike, 2D, elementy zręcznościowe, strzelanki.

Downwell - screen - 2015-10-22 - 309689Downwell - screen - 2015-10-22 - 309688Downwell - screen - 2015-10-22 - 309687Downwell - screen - 2015-10-22 - 309686Downwell - screen - 2015-10-22 - 309685

wersja językowa:
angielska

Data premiery gry Downwell | AND

27stycznia2016

27stycznia2016

Google Play

Android
Okładka Downwell (AND)
Downwell

Downwell to roguelike’owa, arcade’owa strzelanka o zaskakująco głębokiej mechanice rozgrywki, przeznaczona na platformę Android. Pierwsze poważne dzieło młodego, japońskiego dewelopera Ojiro Fumoto zostało utrzymane w dwuwymiarowej, mocno oldskulowej stylistyce, przywodzącej na myśl pierwsze 8-bitowe komputery (np. ZX Spectrum). Tytuł w pierwszej kolejności trafił na urządzenia mobilne z systemem iOS oraz komputery osobiste z Windowsem, a jakiś czas później doczekał się konwersji na smartfony i tablety z Androidem.

Mechanika

W Downwell przejmujemy kontrolę nad bohaterem wyposażonym w specjalne obuwie, które tradycyjne funkcje ochronno-spacerowe łączy z bojowymi. Dzięki wbudowanym działom nie tylko ostrzeliwujemy wrogów, ale też kruszymy skały oraz wykonujemy powietrzne manewry. Kolejnym ciekawym zabiegiem jest umiejscowienie akcji gry w wąskiej, bezdennej studni, w której ukryte są liczne skarby, występujące tu w formie czerwonych kamieni. Problem w tym, że dostępu do nich bronią zastępy wrogów.

Głównym celem rozgrywki w Downwell jest docieranie w coraz to głębsze rejony losowo generowanej studni. W efekcie mechanika zabawy przywodzi na myśl wydane kilka lat wcześniej Spelunky. Ojiro Fumoto, decydując się na umiejscowienie akcji w takim, a nie innym miejscu, zwiększył dynamikę i znacznie podbił poziom trudności zmagań (w Spelunky eksplorowaliśmy podziemia jako takie). Nie zapomniał przy tym o umieszczeniu w grze typowych dla arcade’owych strzelanek broni oraz upgrade’ów do tychże. Od czasu do czasu możemy też skorzystać z usług pewnego sklepikarza, oferującego rozmaite ulepszenia oraz dodatki (np. uzupełnienie energii).

Zabawę w Downwell napędza system powietrznych kombosów, dzięki którym w krótkim czasie zarabiamy sporo punktów, a przy tym odzyskujemy energię i zdobywamy niezbędne ulepszenia. Najkrócej pisząc, kombosy sprowadzają się do likwidowania możliwie największej liczby wrogów, nie dotykając podłoża. Wymaga to oczywiście nie lada zręczności oraz doskonałego opanowania sterowania.

Kwestie techniczne

Rozgrywkę w Downwell na platformie Android obserwujemy z perspektywy bocznej, a całość grafiki, ukazanej w mocno oldskulowej, ale przy tym niezwykle atrakcyjnej formie, wykonana została w dwóch wymiarach. Co więcej, twórca przy projektowaniu gry zrobił użytek wyłącznie z trzech barw – czarnej, białej i czerwonej. Końcowy efekt znakomicie podkreśla klimat i współgra z bardzo wysokim poziomem trudności. Nie sposób nie wspomnieć też o wyjątkowo mrocznej ścieżce dźwiękowej, utrzymanej w 8-bitowej stylistyce.

Minirecenzja Downwell – arcade’owego, roguelike’owego shootera z oldskulową grafiką

PLUSY:
  1. Szalony, ale w 100% trafiony pomysł na grę;
  2. Dynamiczna, dająca wielkie pole do popisu mechanika rozgrywki;
  3. Responsywny system sterowania, pozwalający czerpać pełną radość z zabawy;
  4. Efektowna mechanika kombosów,
  5. Oldskulowa, idealnie współgrająca z całą resztą oprawa audiowizualna.
MINUSY:
  1. Od biedy – wysoki poziom trudności, który części graczy utrudni właściwy odbiór Downwell.

Bez owijania w bawełnę – Downwell to jedna z największych mobilnych niespodzianek 2015 roku. Dzieło młodego, japońskiego dewelopera Ojiro Fumoto łączy w unikalny sposób elementy gier typu endless, „rogalików” i arcade’owych strzelanin. Jakby tego było mało, spina to wszystko zaskakująco głęboką mechaniką zabawy i mocno oldskulową oprawą audiowizualną. W efekcie obok Downwell nie sposób przejść z obojętną miną.

Czy grę, której akcja rozgrywa się w… wąskiej, bezdennej studni, można traktować poważnie? Ba, nawet trzeba! Downwell to z pewnością najbardziej ekscytująca wyprawa w głąb ziemi, jaką dane Wam będzie odbyć w tym roku. Odpowiednią dawkę emocji zapewniają: wyjątkowo dynamiczna akcja, setki przeciwników strzegących dostępu do ukrytych kosztowności, a także bojowe buty, będące tak naprawdę gwoździem programu. Nie tylko chronią one stopy głównego bohatera, ale też pełnią rolę dział, z pomocą których pozbywamy się zagrożenia i niszczymy niektóre elementy otoczenia.

Celem rozgrywki w Downwell jest schodzenie w coraz to głębsze rejony studni, której losowy układ każdorazowo generowany jest od nowa. Ten zabieg pozwala grze zachować świeżość, której brakuje wielu typowym, arcade’owym strzelankom. Trudno byłoby tu jednak mówić o jakimkolwiek sukcesie, gdyby nie bardzo responsywny system sterowania, pozwalający czerpać pełnię radości z pozbywania się kolejnych wrogów. Nie sposób też nie wspomnieć o stylu, w jakim można to robić. W tym zakresie gra ma naprawdę sporo do zaoferowania.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby likwidować wrogów miarowo i spokojnie. W Downwell nie o to jednak chodzi. Gra nagradza nas bowiem za niebezpieczne akcje, a najwięcej korzyści – przede wszystkim w postaci kryształów, pełniących tu rolę waluty – przynoszą kombosy, czyli serie, w ramach których bez dotknięcia ziemi pozbywamy się nawet kilkudziesięciu przeciwników pod rząd. Wszystko to wygląda oczywiście bardzo efektownie, a przy tym zachęca do pracy. Tym bardziej, że zdobyte kryształy mamy na co wydawać w napotykanych po drodze sklepikach, w tym na ulepszenia broni i specjalne przedmioty, pozwalające utrzymywać się przy życiu przez coraz dłuższy czas.

Wszystko to w połączeniu z niezwykle dynamiczną mechaniką zabawy i oldskulową, ubogą w barwy szatą graficzna 2D daje iście wybuchowy efekt, z którego będą zadowoleni wszyscy fani gier zręcznościowych, a w szczególności arcade’owych strzelanek.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Rozmiar aplikacji: mała (do 50 MB)

Oczekiwania czytelników: 10 / 10 na podstawie 1 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Downwell

12+

Downwell - wysoko oceniana zręcznościówka roguelike wreszcie na Androidzie
Downwell - wysoko oceniana zręcznościówka roguelike wreszcie na Androidzie

wiadomość29 stycznia 2016

Użytkownicy systemu Android wreszcie doczekali się premiery własnej wersji gry Downwell, czyli zręcznościówki typu roguelike o zaskakująco głębokiej mechanice rozgrywki.

Downwell - debiut roguelike'owej strzelanki w oldskulowej stylistyce
Downwell - debiut roguelike'owej strzelanki w oldskulowej stylistyce

wiadomość22 października 2015

Na platformie iOS i komputerach PC zadebiutowała przed kilkoma dniami roguelike'owa strzelanka Downwell. Pierwsze dzieło japońskiego niezależnego twórcy Ojiro Fumoto zdobywa coraz większą popularność - głównie dzięki fascynującej mechanice rozgrywki.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz