Data wydania: 15 października 2015
Arcade’owa strzelanka typu roguelike w dwuwymiarowej, oldskulowej stylistyce. Pomimo tej prostoty Downwell cechuje się nietuzinkową mechaniką i wysokim poziomem trudności. W grze przejmujemy kontrolę nad bohaterem wyposażonym w specjalne obuwie bojowe, dzięki któremu może ostrzeliwać wrogów, kruszyć skały i wykonywać powietrzne akrobacje. Akcja gry osadzona została w wąskiej, bezdennej studni, pełnej pilnie strzeżonych skarbów.
GRYOnline
Gracze
Steam
Downwell to roguelike’owa, arcade’owa strzelanka o zaskakująco głębokiej mechanice rozgrywki. Pierwsze poważne dzieło młodego, japońskiego dewelopera Ojiro Fumoto zostało utrzymane w dwuwymiarowej, mocno oldskulowej stylistyce, przywodzącej na myśl pierwsze 8-bitowe komputery (np. ZX Spectrum). Tytuł w pierwszej kolejności trafił na urządzenia mobilne z systemem iOS oraz komputery osobiste z Windowsem, a jakiś czas później doczekał się konwersji na smartfony i tablety z Androidem.
W Downwell przejmujemy kontrolę nad bohaterem wyposażonym w specjalne obuwie, które tradycyjne funkcje ochronno-spacerowe łączy z bojowymi. Dzięki wbudowanym działom nie tylko ostrzeliwujemy wrogów, ale też kruszymy skały oraz wykonujemy powietrzne manewry. Kolejnym ciekawym zabiegiem jest umiejscowienie akcji gry w wąskiej, bezdennej studni, w której ukryte są liczne skarby, występujące tu w formie czerwonych kamieni. Problem w tym, że dostępu do nich bronią zastępy wrogów.
Głównym celem rozgrywki w Downwell jest docieranie w coraz to głębsze rejony losowo generowanej studni. W efekcie mechanika zabawy przywodzi na myśl wydane kilka lat wcześniej Spelunky. Ojiro Fumoto, decydując się na umiejscowienie akcji w takim, a nie innym miejscu, zwiększył dynamikę i znacznie podbił poziom trudności zmagań (w Spelunky eksplorowaliśmy podziemia jako takie). Nie zapomniał przy tym o umieszczeniu w grze typowych dla arcade’owych strzelanek broni oraz upgrade’ów do tychże. Od czasu do czasu możemy też skorzystać z usług pewnego sklepikarza, oferującego rozmaite ulepszenia oraz dodatki (np. uzupełnienie energii).
Zabawę w Downwell napędza system powietrznych kombosów, dzięki którym w krótkim czasie zarabiamy sporo punktów, a przy tym odzyskujemy energię i zdobywamy niezbędne ulepszenia. Najkrócej pisząc, kombosy sprowadzają się do likwidowania możliwie największej liczby wrogów, nie dotykając podłoża. Wymaga to oczywiście nie lada zręczności oraz doskonałego opanowania sterowania.
Rozgrywkę w Downwell obserwujemy z perspektywy bocznej, a całość grafiki, ukazanej w mocno oldskulowej, ale przy tym niezwykle atrakcyjnej formie, wykonana została w dwóch wymiarach. Co więcej, twórca przy projektowaniu gry zrobił użytek wyłącznie z trzech barw – czarnej, białej i czerwonej. Końcowy efekt znakomicie podkreśla klimat i współgra z bardzo wysokim poziomem trudności. Nie sposób nie wspomnieć też o wyjątkowo mrocznej ścieżce dźwiękowej, utrzymanej w 8-bitowej stylistyce.
Autor opisu gry: Piotr Doroń
Platformy:
PC Windows 15 października 2015
Apple iOS 15 października 2015
Android 27 stycznia 2016
PlayStation Vita 24 maja 2016
PlayStation 4 24 maja 2016
Nintendo Switch 31 stycznia 2019
Producent: Ojiro Fumoto
Wydawca: Devolver Digital
20 listopada 2019
Tym razem mamy dla Was zestawienie dobrych, ale nie tak znanych gier na urządzenia mobilne. Warto dać im szansę i się pozytywnie zaskoczyć.
Użytkownicy systemu Android wreszcie doczekali się premiery własnej wersji gry Downwell, czyli zręcznościówki typu roguelike o zaskakująco głębokiej mechanice rozgrywki.
gramynawynos.pl
Adrian Werner
29 stycznia 2016
Na platformie iOS i komputerach PC zadebiutowała przed kilkoma dniami roguelike'owa strzelanka Downwell. Pierwsze dzieło japońskiego niezależnego twórcy Ojiro Fumoto zdobywa coraz większą popularność - głównie dzięki fascynującej mechanice rozgrywki.
gramynawynos.pl
Piotr Doroń
22 października 2015
Wymagania sprzętowe gry Downwell:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
1 GB RAM, 200 MB HDD, Windows 7.
Średnie Oceny:
Średnia z 2 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 183 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 7643 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2020.08.07
Wiecznie pędzący rogue-lite. Skok na bungee jest mniej stresujący.
Tomasz Piotrowski
GRYOnline.pl Team
2016.07.21
Już jakiś czas temu zauważyłem, że spędzam przy tak zwanych produkcjach indie znacznie więcej czasu niż przy tytułach z segmentu AAA. Jakoś małe produkcje oparte często na interesującym pomyśle lub retro gameplayu w stylu wprost z salonów gier potrafią przykuć mnie do ekranu na dłużej niż pseudo epickie, „powalające” graficznie hiciory o nudnym gameplayu. Z tego też powodu kiedy tylko zobaczyłem trailer Downwell, wiedziałem że będzie to coś dla mnie. Tylko czy w 2016 gra korzystająca wyłącznie z czerwonego, białego i czarnego koloru ( biały i czarny to chyba barwy?) ma prawo bytu?
KA.EL Pretorianin
Wiecznie pędzący rogue-lite. Skok na bungee jest mniej stresujący.
Zamieć2000 Chorąży
Gra jest świetna, co prawda jest generowana losowo, ale z każdej sytuacji da się wyjść z tarczą, jeśli jesteś dobry, a przez losowość się nie nudzi. Gra jest trudna, ale skillowa, czyli tak jak powinno być. Da się odblokowywać filtry graficzne, co jest fajnym dodatkiem. Do tego gra jest bardzo tania (ja wyhaczyłem kod Steam za niecałe 3zł). Bardzo polecam.
Seabool Legionista
Kupiłem grę za niecałe 10zł w PS Store i ogrywam ją wieczorami. Bardzo podoba mi się pomysł losowo generowanej studni. Poziom trudności zależy właśnie od tego jaka studnia nam się trafi oraz jakie 'gadżety' dostaniemy po każdym poziomie. Gram już z tydzień i nadal mi się nie znudziła. Zdecydowanie polecam!
Danteveli_ Pretorianin
Już jakiś czas temu zauważyłem, że spędzam przy tak zwanych produkcjach indie znacznie więcej czasu niż przy tytułach z segmentu AAA. Jakoś małe produkcje oparte często na interesującym pomyśle lub retro gameplayu w stylu wprost z salonów gier potrafią przykuć mnie do ekranu na dłużej niż pseudo epickie, „powalające” graficznie hiciory o nudnym gameplayu. Z tego też powodu kiedy tylko zobaczyłem trailer Downwell, wiedziałem że będzie to coś dla mnie. Tylko czy w 2016 gra korzystająca wyłącznie z czerwonego, białego i czarnego koloru ( biały i czarny to chyba barwy?) ma prawo bytu?