Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 21 listopada 2018, 23:20

autor: Aquma

Wszystko o Divinity: Original Sin II (nowa kampania, premiera wydania konsolowego) - akt. #12

Niniejsze kompendium poświęcone jest grze Divinity: Original Sin II, kontynuacji bardzo ciepło przyjętej produkcji RPG autorstwa Larian Studios. Tekst zbiera najciekawsze informacje oraz materiały z rzeczonego tytułu, zarówno przed-, jak i popremierowe.

Divinity: Original Sin II – kompendium wiedzy - Wszystko o Divinity: Original Sin II (premiera wydania konsolowego, nowy tryb Areny) - akt. #11 - wiadomość - 2018-11-21
Divinity: Original Sin II – kompendium wiedzy
Spis treści:
  • 1. Fabuła (1.1. Bohaterowie)
  • 2. Mechanika (2.1. Moce Źródła; 2.2. Tworzenie umiejętności; 2.3. Walka; 2.4. Tryb Mistrza Gry; 2.5. Tryb Areny; 2.6. Dzielony ekran)
  • 3. Technikalia (3.1. Silnik gry; 3.2. Sterowanie; 3.3. Wymagania sprzętowe)
  • 4. Pozostałe informacje (4.1. Odbiór mediów i graczy)
  • 5. Materiały wideo

Niniejsze kompendium wiedzy w całości poświęcone jest grze Divinity: Original Sin II, kontynuacji Divinity: Grzechu Pierworodnego, bardzo ciepło przyjętej produkcji autorstwa belgijskiego studia Larian, która zadebiutowała w czerwcu 2014 roku. Projekt został częściowo sfinansowany na drodze zbiórki funduszy w serwisie Kickstarter. Organizatorom udało się osiągnąć podstawowy próg w niecałe 12 godzin, a także zrealizować wszystkie cele dodatkowe w ciągu pozostałych dni kampanii. Premiera wersji PC miała miejsce 14 września 2017 roku. Z początkiem kwietnia 2018 r. zapowiedziano również wydania na konsole PlayStation 4 i Xbox One, które zadebiutują 31 sierpnia 2018 r.

Aktualizacja #12 [21 listopada 2018 r.]: zapowiedziano nową, darmową kampanię w znanym świecie Drakensang. Zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje”.

Aktualizacja #11 [6 września 2018 r.]: premiera wersji Definitive Edition. Zaktualizowano punkt „Odbiór mediów i graczy”.

Aktualizacja #10 [6 sierpnia 2018 r.]: informacje o nowym trybie Areny. Dodano nowy podpunkt w rozdziale 2.

Aktualizacja #9 [18 lipca 2018 r.]: nowy trailer prezentujący Sir Lorę – bohatera będącego bonusem pre-orderowym dla wersji Definitive Edition. Zaktualizowano sekcję „Multimedia”.

Aktualizacja #8 [11 czerwca 2018 r.]: data premiery wydania Definitive Edition i nowy zwiastun. Zaktualizowano wstęp oraz sekcję „Multimedia”.

Aktualizacja #7 [17 maja 2018 r.]: informacje na temat wydania Definitive Edition. Zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje”.

Aktualizacja #6 [20 kwietnia 2018 r.]: gra otrzymała oficjalną polonizację. Zaktualizowano pierwszy akapit oraz sekcję „Pozostałe informacje.

Aktualizacja #5 [6 kwietnia 2018 r.]: zapowiedź wersji konsolowych. Zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje.

Aktualizacja #4 [27 września 2017 r.]: zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje” i dodano w niej podsekcję „Odbiór mediów i graczy”.

Aktualizacja #3 [1 września 2017 r.]: dodano podsekcję „Rasy”, opisującą grywalne rasy, i podsekcję „Dzielony ekran”, zawierającą szczegóły na temat trybu dzielonego ekranu. Zaktualizowano także sekcję „Pozostałe informacje”. W sekcji „Materiały wideo” znajduje się najnowszy zwiastun gry.

Aktualizacja #2 [30 maja 2017 r.]: do kompendium dodaliśmy datę premiery pełnej wersji, tj. 14 września bieżącego roku, a także informacje i materiały wideo dotyczące trybu Mistrza Gry (podsekcja o tym samym tytule).

Aktualizacja #1 [19 września 2016 r.]: sekcja „Technikalia” została zaktualizowana o wymagania sprzętowe gry, zaś w podsekcji „Walka” pojawiły się informacje o trybie PvP. Ponadto rzeczony tytuł trafił do programu Steam Early Access.

1. Fabuła

W Divinity: Original Sin II powracamy do fantastycznej krainy Rivellon, wiele lat po wydarzeniach znanych z Divinity: Grzech Pierworodny. Biskup Alexandar Niewinny [oryg. Alexandar the Innocent] ogłosił, że ze Źródła korzystać może tylko Boski Zakon [oryg. Divine Order], czyniąc tym samym przestępcami wszystkich pozostałych użytkowników tejże mocy. Osoby podejrzewane o posiadanie zakazanych zdolności są ścigane, prześladowane i siłą „oczyszczane”. Taki zabieg czyni z ofiary pozbawione uczuć i wolnej woli warzywo. Naszym zadaniem jest wędrówka przez wrogi nam świat pokonania wyżej wspomnianego Alexandra, najpotężniejszego użytkownika mocy Źródła, jakiego widział świat.

Opowieść w Original Sin II jest bardziej przyziemna i poważna od tej z pierwszej odsłony podserii, co oczywiście nie oznacza, że nie zawiera elementów humorystycznych. Jednym z jej głównych filarów są reakcje postaci zamieszkujących świat przedstawiony na prowadzonych przez nas bohaterów, a także waga czynów i decyzji gracza.

1.1. Bohaterowie

Protagonista Original Sin II to – w przeciwieństwie do „jedynki” – użytkownik Źródła i centralna postać opowiadanej historii. Tworząc bohatera, wybieramy jego rasę, pochodzenie, a także ustawiamy jego statystyki. W ramach opowieści dane jest nam przyłączyć trzech towarzyszy do drużyny bądź zastąpić ich żywymi graczami w trybie wieloosobowym, z którymi możemy zarówno współpracować, jak i konkurować (podążając zupełnie odmiennymi ścieżkami fabularnymi, które często stoją w sprzeczności z interesem pozostałych członków grupy) – wszystko w ramach jednej fabuły. W przypadku zabawy multiplayerowej każda postać jest jednakowo ważna.

1.2. Rasy

Rasy dostępne do wyboru dla głównego bohatera to człowiek, elf, jaszczur, krasnolud i nieumarły. Każda z nich oferuje inne bonusy i unikalne zdolności. Co więcej, opisujące je tagi, dotyczące np. płci, pochodzenia czy profesji, wywołują inne reakcje postaci w świecie przedstawionym i dają inne możliwości rozwiązywania questów.

  • Człowiek (Human) – dominująca rasa w Rivellonie. Ludzie są elastyczni, ekspansywni i przesądni. Ich bonusy to: +2 do Rozumu (Wits), +3% szansy na krytyczny sukces, +1 do Dowodzenia (Leadership). Ludzie posiadają zdolność Zachęta (Encourage), zapewniającą premię +1 do Siły (Strength), Zręczności (Dexterity), Inteligencji (Intelligence) i Kondycji (Constitution).
  • Elf – długowieczna rasa kultywująca pamięć przodków. Elfy posiadają bonus +2 do Finezji (Finesse), a także dwie unikalne zdolności: Pożeracz Zwłok (Corpse Eater) i Cielesna Ofiara (Flesh Sacrifice). Pierwsza pozwala na pożarcie zwłok w celu otrzymania informacji bądź nowych czarów i umiejętności. Druga zapewnia dodatkowy punkt akcji i 25-procentowy wzrost zadawanych obrażeń kosztem 2 punktów Kondycji.
  • Jaszczur (Lizard) – wyniosła rasa, która stworzyła Starożytne Imperium. Możliwe, że jej przedstawiciele są potomkami smoków. Jaszczury otrzymują +2 do punktów Inteligencji i +1 do Perswazji (Persuasion). Posiadają również zdolność Smoczy Płomień (Dragon’s Blaze), która razi przeciwników ogniem.
  • Krasnolud (Dwarf) – krasnoludy są wiernymi sługami swojego imperium. Ich społeczeństwo podzielone jest na klany. Krasnoludy otrzymują 2 bonusowe punkty Siły i +1 do Skradania (Sneaking). Ich unikalna zdolność to Metamorfoza (Metamorph), pozwalająca zmienić im wybrany cel w kamień.
  • Nieumarły (Undead) – nieumarły człowiek, elf, jaszczur lub krasnolud. Mikstury leczące zatruwają nieumarłych, zaś trucizny leczą ich. Przedstawiciele tej „rasy” mogą udawać nieżywych w celu np. uniknięcia walki. Co istotne, nieumarli traktowani są jak potwory, więc żywi zaatakują nieumarłą postać, jeśli ta wcześniej nie przybierze śmiertelnej postaci za pomocą specjalnej maski. Przemiana w którąś z powyżej opisanych ras zapewnia nieumarłemu korzyści płynące z przynależności do niej. Wspomnianej maski mogą również używać inne postaci.

2. Mechanika

Mechanika Divinity: Original Sin II stanowi rozwinięcie oraz wzbogacenie znanych zasad i mechanizmów. Nowości dotyczą umiejętności, talentów, czarów, zdolności czy interakcji z otoczeniem. Możemy też liczyć na większą liczbę potworów i innych przeciwników, z którymi zmierzymy się w grze.

2.1. Moce Źródła

Jedną z najbardziej istotnych nowości jest możliwość korzystania ze Źródła. Te potężne zdolności zasilane są punktami Źródła, które możemy, a nawet musimy stale gromadzić. Sposobów na to jest kilka i tylko od nas zależy, na jaki się zdecydujemy. Niektóre z nich wiążą się z tak odrażającymi czynami, jak absorbowanie dusz zabitych przeciwników, a nawet niewinnych osób. Źródło pozwoli nam także wzmacniać stworzone przez nas umiejętności.

2.2. Tworzenie umiejętności

Innym interesującym novum jest tworzenie zupełnie nowych umiejętności, które odbywa się przez łącznie ze sobą już istniejących umiejętności i czarów. Dla przykładu: łącząc zaklęcie Deszczu ze Smarem, możemy wykreować Deszcz smaru. Co więcej, tak stworzone umiejętności da się dodatkowo wzmocnić za pomocą zasobów Źródła.

2.3. Walka

Usprawnienia nie ominęły turowego systemu walki. Do nowości należy zaliczyć nowe interakcje między elementami środowiska i żywiołami, które można wykorzystać, by uprzykrzyć życie przeciwnikowi. Ponadto w Original Sin II walczący mogą chować się za przeszkodami, a także wykonywać czynności w rodzaju ciągnięcia czy pchania obiektów (w tym oponentów).

Gra otrzyma również tryb PvP, w którym czteroosobowe grupki graczy rywalizują za pomocą gotowych postaci na specjalnie przygotowanych arenach w takich wariantach rozgrywki, jak Free-for-All, Capture the Flag czy King of the Hill.

2.4. Tryb Mistrza Gry

Tryb Mistrza Gry, jak wskazuje nazwa, pozwala grać w trybie wieloosobowym w stylu podobnym do „stołowych” gier fabularnych, w którym jeden z uczestników zabawy wciela się we wszechmocnego Mistrza Podziemi. Game Master Mode przewidziany jest dla maksymalnie czterech graczy i prowadzącego sesję Mistrza Gry. Użytkownicy mogą stworzyć własne mapy/światy za pomocą edytora Divinity Engine bądź skorzystać z dostarczonych przez dewelopera „gotowców”. Pod tym adresem można obejrzeć przykładową, prawie czterogodzinną sesję w trybie Mistrza Gry.

2.5. Tryb Areny

Tryb przygotowany z myślą o PvP. Jak poinformowali twórcy, wraz z premierą wydania Definitive Edition, Arena doczeka się sporych zmian. Dodane zostanie wsparcie dla wyzwań dla pojedynczego gracza, internetowych pojedynków PvP, a także możliwość zabawy przy jednym ekranie (tzw. Gorący Stołek). Zabawa odbywać się będzie wedle dwóch typów zasad: Deathmatch (eliminujemy wszystkich przeciwników, zwycięża ten, kto dotrwa do końca) oraz Kill the King (jeden z bohaterów jest VIP-em, którego należy pokonać). Do dyspozycji będzie 13 aren. Otrzymamy też możliwość ustawnawiania dodatkowych zasad.

2.6. Dzielony ekran

Tryb dzielonego ekranu pozwala na jednoczesną grę dwóm osobom przy jednym komputerze. Co więcej, istnieje możliwość grania w multiplayerze przy użyciu split-screena, tym sposobem w jednej sesji może brać udział do czterech graczy, ale niekoniecznie przy czterech osobnych pecetach. Uczestnicy zabawy mogą dołączać do rozgrywki w każdym momencie.

3. Technikalia

3.1. Silnik gry

Grę napędza ten sam silnik, co Divinity: Original Sin – Enhanced Edition. W Original Sin II wykorzystuje on dobrodziejstwa płynące z najnowszych bibliotek DirectX 12.

3.2. Sterowanie

Divinity: Original Sin II oferuje dwa rodzaje sterowania: za pomocą myszki i klawiatury oraz przy użyciu pada. W przypadku tego drugiego gra może pracować w trybie split-screen (dzielenie ekranu).

3.3. Wymagania sprzętowe

Poniższe wymagania mogą ostatecznie okazać się inne od finalnych.

Konfiguracja minimalna

  • System operacyjny: Windows 7 SP1 (64-bitowy), Windows 8.1 (64-bitowy), Windows 10 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel Core i5 lub odpowiednik
  • Pamięć RAM: 4 GB
  • Karta grafiki: NVIDIA GeForce GTX 550 lub ATI Radeon HD 6XXX
  • Dysk twardy: 25 GB wolnego przestrzeni dyskowej

Konfiguracja zalecana

  • System operacyjny: Windows 7 SP1 (64-bitowy), Windows 8.1 (64-bitowy), Windows 10 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel Core i7 lub odpowiednik
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Karta grafiki: NVIDIA GeForce GTX 770 lub AMD R9 280
  • Dysk twardy: 25 GB wolnego przestrzeni dyskowej

4. Pozostałe informacje

  • Jednym ze współtwórców fabuły gry jest Chris Avellone, projektant wielu legendarnych RPG-ów, w tym kultowego Planescape: Torment.
  • CD Projekt zaprojektuje jednego towarzysza w grze. Jest to efekt wpłaty 10 tysięcy dolarów na poczet zbiórki funduszy w serwisie Kickstarter przez firmę GOG.com, należącą do rodzimej spółki CD Projekt.
  • 15 września 2016 roku gra zadebiutowała w programie Wczesnego Dostępu platformy Steam.
  • Gra zaoferuje wsparcie dla konsolowych padów.
  • Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, Divinity: Original Sin II otrzyma pełne udźwiękowienie wszystkich kwestii dialogowych w języku angielskim.
  • Od 20 kwietnia 2018 roku gra jest dostępna w polskiej wersji językowej (z polskimi napisami i angielskim dubbingiem).
  • Na początku kwietnia 2018 r. zapowiedziano, że Divinity: Original Sin II ukaże się także na konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Premiera nastąpi przed końcem 2018 roku.
  • Wersja Definitive Edition (taki tytuł nosi wydanie konsolowe) przyniesie ze sobą ogrom poprawek – w tym m.in. Feedback Billy’ego, czyli nową postać, będącą personalizacją samouczka i ustawień gry. Lista wszystkich zmian i dodatków ma podobno liczyć około 45 stron. Co ważne, pecetowcy otrzymają darmową aktualizację, która usprawni ich grę o nowości wprowadzone w edycji konsolowej;
  • W listopadzie 2018 r. studio Larian zapowiedziało, że pecetowe wydanie Divinity: Original Sin 2 otrzyma nową kampanię The Prison of Shadow, dedykowaną trybowi Mistrza Gry. Będzie się ona rozgrywała w znanym świecie Drakensang i pozwoli 3-5 graczom zwiedzić opuszczone miasto krasnoludów, w poszukiwaniu potężnego artefaktu. 21 listopada scenariusz został udostępniony za darmo wszystkim posiadaczom komputerowego wydania gry.

4.1. Odbiór mediów i graczy

  1. Divinity: Original Sin 2 spotkało się z bardzo ciepłym odbiorem w mediach, otrzymując uśrednioną notę 9,4/10 na podstawie 24 recenzji w serwisie Metacritic. Przyjęcie graczy okazało się nieco chłodniejsze – 8,9/10 z 479 ocen. Na Steamie 94% z ponad 8 tysięcy graczy pozytywnie oceniło grę. W sumie wersję steamową posiada ponad pół miliona użytkowników tej platformy dystrybucji. Powyższe statystyki opisują stan na dzień 27 września 2017 roku.
  2. Divinity: Original Sin 2 - Definitive Edition również zaskarbiło sobie przychylność branżowych ekspertów. Średnia z recenzji w serwisie Metacritic jest porównywalna do wydania oryginalnego (w momencie aktualizacji – 6 września 2018 roku – wynosi 93-96%, w zależności od platformy). Wielu recenzentów uznało prodkcję Larian Studios za jedną z najlepszych gier RPG dostępnych na konsolach 8. generacji.

5. Materiały wideo

Informacja pojawiła sie pierwotnie 19 września 2016, 14:00.