Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 29 listopada 2018, 19:06

autor: Aquma

Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5

W artykule tym zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje na temat Cyberpunka 2077 - nadchodzącej, futurystycznej gry RPG autorstwa twórców serii Wiedźmin - studia CD Projekt RED.

Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #1

Aktualizacja #5 (29 listopada 2018 r.): Nowe informacje o wydawcach, prognozowanej sprzedaży i trybie multiplayer. Zaktualizowano sekcje „Informacje ogólne” i „Pozostałe informacje”.

Aktualizacja #4 (20 września 2018 r.): Nowe informacje o wielkości świata i zadaniach pobocznych. Zaktualizowano sekcję „Night City”.

Aktualizacja #3 (28 sierpnia 2018 r.): Pierwszy gameplay. Nowe informacje dzięki targom gamescom 2018 i wywiadom prasowym. Zaktualizowano sekcje „Multimedia”, „Pozostałe informacje”.

Aktualizacja #2 (15 czerwca 2018 r.): Nowy trailer oraz ogrom informacji po pokazie gry na E3 2018. Zaktualizowano sekcje „Świat gry i bohater”, „Mechanika” i „Multimedia”.

Aktualizacja #1 (27 kwietnia 2018 r.): plotki na temat pierwszoosobowej perspektywy, informacje o braku loot boksów w grze oraz zaangażowaniu w produkcję powstającego, wrocławskiego studia CD Projekt RED. Zaktualizowano sekcję „Pozostałe informacje”.

Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze Cyberpunk 2077 – tworzonej przez studio CD Projekt RED produkcji z gatunku RPG, która osadzona jest w cyberpunkowym uniwersum wykreowanym przez Mike’a Pondsmitha. Produkcja ta została zapowiedziana w maju 2012 roku, a jej potwierdzoną platformą docelową są komputery osobiste (choć można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że gra trafi również na PS4 oraz Xboksa One). Data premiery nie jest na razie znana.

Spis treści:
  • 1. Świat gry i bohater (1.1. Informacje ogólne; 1.2. Night City; 1.3. V – bohater gracza)
  • 2. Mechanika (2.1. Kamera i sterowanie; 2.2. Walka; 2.3. Rozwój postaci; 2.4. Inne detale)
  • 3. Technikalia
  • 4. Pozostałe informacje
  • 5. Multimedia (5.1. Screeny; 5.2. Wideo)

1. Świat gry i bohater

1.1. Informacje ogólne

Cyberpunk to system „stołowej” gry fabularnej osadzonej – w zależności od edycji – w aktualnie niedalekiej przeszłości (Cyberpunk 2013 z 1988 roku) bądź przyszłości (Cyberpunk 2020 i Cyberpunk V3). Cyberpunk 2077 opiera się na kolejnej wersji settingu, powstającej we współpracy z Mikiem Pondsmithem – jego twórcą.

Wykreowana przez Mike’a Pondsmitha wizja przyszłości nie napawa optymizmem: czwarta część ludzkości jest bezrobotna i bezdomna, zaś lwia część zatrudnienia opiera się o system praktycznie niewolniczy. Świat Cyberpunka nie jest też miejscem bezpiecznym – służby mundurowe nie są już w stanie chronić obywateli poszczególnych państw. Po wielkiej socjo-gospodarczej zapaści i okresie stanu wojennego, rząd Stanów Zjednoczonych w dużej mierze polega na megakorporacjach, które w praktyce rządzą światem.

Jednym ze sposobów ucieczki od fatalnej rzeczywistości, pomijając narkotyki i zatracenie się w wirtualnej rzeczywistości, jest cyborgizacja. Różnorodne wszczepy i implanty stwarzają niemal nieograniczone możliwości ulepszania ciała i zdolności człowieka, jednakże odbywa się to kosztem własnego człowieczeństwa. Technologia ta w skrajnych przypadkach doprowadza swoich użytkowników do szaleństwa, w wyniku czego dokonują oni np. brutalnych morderstw. Na takich osobników poluje specjalny oddział policji, tzw. Psychosquad, choć ofiarą jego prewencyjnych działań padają też Bogu ducha winne osoby z wszczepami/implantami.

Warto przy tym zaznaczyć, że przedstawione tu informacje odnoszą się do świata znanego z „papierowego” systemu RPG. Na ten moment wiemy, w jakim stopniu będzie się od niego różniła wizja uniwersum stworzona na potrzeby Cyberpunka 2077.

Na europejskim rynku (poza Polską) gra zostanie wydana przez Bandai Namco. W Stanach Zjednoczonych zadanie to przypadnie firmie Warner Bros.

1.2. Night City

Akcja gry toczy się w fikcyjnym mieście Night City – pięciomilionowej metropolii zlokalizowanej między Los Angeles a San Francisco w stanie Kalifornia. Miasto będzie podzielone na 6 dystryktów: City Center, Watson (dzielnica imigrantów), Westbrook (miejsce zamieszkane przez bogaczy), Heywood (dominują w nim Latynosi) oraz Pacifica (dzielnica stanowi pole starć gangów) oraz Santo Domingo (zapewnia energię reszcie miasta). Dzielnice mają być rozgległe na tyle, że po mieście będziemy poruszali się samochodem lub motorem. Równocześnie jednak, podobnie jak np. seria Deus Ex, gra kładzie mocny nacisk na wertykalną (pionową) eksplorację – w grze będzie wiele budynków, po których będziemy mogli się poruszać, w tym specjalnych, ogromnych megastruktur (w jednej z nich mieszka główny bohater gry).

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez jednego z deweloperów – Milesa Tosta – w wywiadzie udzielonym serwisowi GamePro.de, Cyberpunk 2077 ma zapewnić przeszło 100 godzin rozgrywki. Świat gry ma być naprawdę wielki, ale równocześnie będziemy mogli dużo szybciej się po nim przemieszczać – dzięki posiadanemu samochodowi. 15-minutowa przejażdżka na Płotce w Wiedźminie 3 ma odpowiadać zaledwie dwóm minutom spędzonym z kółkiem w Cyberpunku 2077. Co ważne, lokacje mają być dostosowane tak, by gracz wciąż miał poczucie przemierzania dużych odległości. Dzięki artykułowi w magazynie Edge dowiedzieliśmy się też, że w nowej grze studia CD Projekt RED nie będzie losowo generowanej zawartości – zadania mają być ręcznie wykonane i zaprojektowane tak, by dopełniać główny wątek fabularny.

1.3. V – bohater gracza

Bohaterem kontrolowanym przez gracza będzie V – działający w Night City najemnik, który zajmuje się przeróżnymi szemranymi zleceniami. V może być kobietą lub mężczyzną. Przed rozpoczęciem gry, poza płcią i wyglądem (dostosowujemy je w ramach rozbudowanego kreatora), wybierzemy także tło naszej postaci, które zadecyduje o jej pochodzeniu oraz ogólnej historii i będzie miało znaczenie podczas prowadzenia rozmów. Dodatkowo otrzymamy możliwość wybrania jednej z trzech klas startowych – Solo, Netrunnera oraz Techie – albo też swobodnego połączenia umiejętności z dowolnej specjalizacji.

2. Mechanika

2.1 Kamera i sterowanie

Cyberpunk 2077 zostanie osadzony w otwartym świecie, który obserwować będziemy z perspektywy pierwszoosobowej, choć w trakcie niektórych scen kamera przeskoczy w perspeketywę TTP, by pokazać nam naszego bohatera. Otrzymamy też możliwość wybrania preferowanego widoku przy prowadzeniu pojazdów. Ciekawie i nieco inaczej niż w przypadku np. Wiedźmina 3 zrealizowano system dialogowy. W Cyberpunku mamy możliwość rozglądania i poruszania się w trakcie konwersacji. Rozmawiając prawdopodobnie będzie można czasem wykonywać także inne działania.

2.2. Walka

Walka w Cyberpunku 2077 przypomina tę znaną FPS-ów. Tempo akcji jest dość duże, jednak nie na tyle, by rywalizować ze zręcznościowymi strzelankami nastawionymi na tryb multiplayer. Pod tym względem grze ma być bliżej np. do serii Bioshock czy Deux Ex – z tą różnicą, że każdy przeciwnik posiada poziom ilustrujący to, jak dużym jest dla nas zagrożeniem.

Postać gracza ma dostęp do całej gamy specjalnych umiejętności, wszczepów i wspomagaczy. Umożliwiają one np. spowalnianie czasu (efekt bullet-time), hakowanie broni wrogów, bieganie po ścianach i wieszanie się na nich (z pomocą Mantis Blades – specjalnych, rozkładanych ostrzy ukrytych w przedramionach, które mieliśmy okazję zobaczyć na pierwszym trailerze) czy... obliczanie trajektorii pocisków odbijanych od ścian. W produkcji CD Projekt RED znajdziemy również system walki wręcz. Gra jest podobno bardzo brutalna.

Bronie, które pojawią się w omawianym tytule będą podzielone na trzy kategorie: power (klasyczna broń palna, choć oczywiście bardziej zaawansowana niż dziś), Tech (razi pociskami przebijającymi ściany) oraz Smart (w tej grupie znajdziemy np. karabiny z samonaprowadzającymi się pociskami i inne tego typu zabawki).

2.3. Rozwój postaci

W Cyberpunku 2077 bohater gracza jest opisany kilkoma statystykami. Są to: siła, wytrzymałość, refleks, umiejętności techniczne, inteligencja oraz tzw. cool (może mieć coś wspólnego z charyzmą, albo też – jak w systemie Cyberpunk 2020 – umiejętnością zachowania zimnej krwii w stersujących sytuacjach). W produkcji CD Projekt RED nie znajdziemy sztywnego systemu klas – zamiast tego będziemy mogli swobodnie rozwijać się w dowolnym, wybranym przez siebie kierunku. Posłużą do tego punkty doświadzczenia otrzymywane m.in. za wykonywanie zadań. Co ważne, w grze znajdzie się także tzw. street cred – reputacja naszego bohatera. Zwiększając ją m.in. odblokujemy dostęp do kolejnych regionów miasta.

Osobną kwestią sa cyborgizacje. Gracz otrzyma dostę do przeróżnych wszczepów, które znacząco wpłyną na rozgrywkę. Poza wspominanymi już ostrzami, będzie można na przykład wymienić oko (umożliwi to choćby skanowanie wrogów w poszukiwaniu słabych punktów, a także wyświetlanie na ekranie licznika amunicji oraz... ilości obrażeń zadawanych wrogom). Co ciekawe, modyfikowanie swojego ciała jest w grze okraszone stosownymi scenkami, w trakcie których jesteśmy świadkami przeprowadzanej operacji.

2.4. Inne detale

W świecie przedstawionym ma również istnieć możliwość wejścia w rzeczywistość wirtualną, wliczając w to wierną symulację wspomnień innych ludzi, sprawiającą, że doświadczająca retrospekcji osoba odczuwa wszystkie powiązane bodźce. Duże znaczenie mają mieć wybory podejmowane przez gracza – zarówno w zakresie głównego wątku fabularnego, jak i misji pobocznych. Nie braknie także seksu, nagości i związków – dłuższych i krótszych. Twórcy zapewniają przy tym, że w grze znajdą się bohaterowie o różnych orientacjach seksualnych.

Wbrew początkowym doniesieniom, w momencie premiery gra nie zaoferuje żadnego trybu wieloosobowego, wiemy jednak, że pojawi się on po premierze. W pracach nad nim prawdopodobnie weźmie udział niewielkie studio Digital Scrapes (składa się z byłych pracowników BioWare, Radical Entertainment oraz Relic Entertainment), ulokowane w kanadyjskim mieście Barnaby i znane m.in. ze stworzenia trybu Be the Zombie do Dying Light.

3. Technikalia

3.1. Technologia

Gra powstaje w oparciu o najnowszą, czwartą wersję silnika REDengine, którego starsze edycje wykorzystano w Wiedźminie 2 i Wiedźminie 3.

3.2. Ścieżka dźwiękowa

Ścieżkę dźwiękową gry skomponuje Marcin Przybyłowicz, kompozytor lwiej części oprawy muzycznej Wiedźmina 3. W styczniu 2018 roku dowiedzieliśmy się też, że nad muzyką do Cyberpunka 2077 pracuje Bryan „Brain” Mantii – były członek zespołu Guns’n Roses, który otrzymał od studia CD Projekt RED zadanie stworzenia muzyki niesłyszanej dotychczas przez człowieka – takiej, która będzie pasowała do rzeczywistości 2077 roku.

3.3. Lokalizacja

W wywiadach prasowych twórcy zdradzili, że rozpatrują zastosowanie dość nietypowego rozwiązania, w ramach którego w grze Cyberpunk 2077 wystąpią postaci mówiące w różnych językach, a bohater gracza będzie mógł zakupić stosowny implant, który – w zależności od zaawansowania – dostarczy lepsze lub gorsze tłumaczenie. Jako że opowieść gry osadzona jest w okolicy zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych, z pewnością usłyszelibyśmy wówczas języki angielski oraz hiszpański, jak również ich rozmaite slangi czy dialekty. W takiej sytuacji Cyberpunk 2077 najpewniej zostałby przełożony kinowo – warto jednak nadmienić, że na dzień dzisiejszy nie ma pewności, czy rozwiązanie to rzeczywiście trafi do gry.

4. Pozostałe informacje

  • Ekipa deweloperska Cyberpunka 2077 jest liczniejsza od tej przydzielonej do produkcji Wiedźmina 3. Nad grą w roli głównego projektanta rozgrywki pracuje Kyle Rowley, lead designer Quantum Break. Zespół zasila także nieznany z imienia były pracownik studia Rockstar North (Grand Theft Auto V).
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało firmie CD Projekt blisko 28 milionów złotych dofinansowania na cztery projekty: City Creation, Seamless Multiplayer, Cinematic Feel oraz Animation Excellence. Logika podpowiada, że wypracowane w ich ramach technologie znajdą zastosowanie w Cyberpunku 2077. Szczegóły na temat poszczególnych projektów opisaliśmy w tym miejscu. Co istotne, zgodnie z warunkami dofinansowania, wszystkie wymienione przedsięwzięcia muszą zostać zrealizowane przed czerwcem 2019 roku, więc okres poprzedzający tę datę można uznać za potencjalne okienko premiery opisywanej gry.
  • Twitter Cyberpunka 2077 ożył niespodziewanie 10 stycznia 2018 roku, wywołując duże poruszenie pośród fanów. Zamieszczona wówczas, krótka, licząca zaledwie sześć znaków wiadomość o treści „*Beep*” budzi skojarzenia z włączającym się komputerem i może zwiastować początek kampanii marketingowej dla tego tytułu.
  • Styczeń 2018 roku przyniósł również opublikowaną na naszych łamach informację o prawdopodobnej obecności gry Cyberpunk 2077 na rozpoczynających się 18 czerwca targach E3 2018. Zgodnie z plotką CD Projekt RED ma zaprezentować światu zwiastun omawianego tytułu, zaś za zamkniętymi drzwiami dodatkowo będą się odbywały zawierające fragment rozgrywki pokazy dla prasy.
  • Gra z pewnością nie będzie zawierać loot boksów, czy w ogóle mikrotransakcji. W lutym 2018 roku potwierdził to prezes studia CD Projekt RED Marcin Iwiński.
  • W marcu tego samego roku dobiegły nas informacje o tym, iż produkcja będzie „gotowa na nową generację konsol”, a w jej powstawanie zaangażowane będzie także powstający oddział CD Projekt RED we Wrocławiu.
  • W kwietniu 2018 r. pojawiły się informacje, zgodnie z którymi Cyberpunk 2077 będzie FPS-em z bardzo wyraźnie zarysowanymi RPG. Tym samym produkcja ta będzie najprawdopodobniej budziła mocne skojarzenia z kultowymi seriami, takimi jak Deus Ex czy System Shock. Rozgrywka ma się charakteryzować dużym poziomem dynamiki i oferować wiele atrakcyjnych rozwiązań (np. chodzenie op ścianach). Dowiedzieliśmy się także, że część akcji gry najprawdopodobniej będzie toczyła się na księżycu.
  • Trailer Cyberpunka 2077 był najpopularniejszym zwiastunem zaprezentowanym w czasie E3 2018. Twórcy potwierdzili też, że gra trafi na PlayStation 4 oraz Xboksa One i w dniu premiery nie będzie posiadała trybu multiplayer. Dodatkowo przedstawiono parę detali na temat romansowania.
  • Pod koniec czerwca uzyskaliśmy informację, że Cyberpunk 2077 znajduje się w fazie pre-alfa. Głośno było także o wysokiej cenie, którą osiągały figurki rozdawane dziennikarzom w czasie pokazu na targach E3 2018. Dodatkowo twórcy potwierdzili, że gra będzie dostępna w pełnej polskiej wersji językowej.
  • W lipcu poznaliśmy pewne detale dotyczące mechaniki, która będzie rządziła grą. Dowiedzieliśmy się też, że tytuł studia CD Projekt RED nie będzie uciekał przed tematami politycznymi.
  • Na początku sierpnia 2018 r. dowiedzieliśmy się, ilu pisarzy pracuje nad Cyberpunkiem 2077. Deweloperzy podkreślili też, jak duże znaczenie ma dla ich tytułu atmosfera.
  • Przy okazji targów gamescom 2018 (21-25.08.2018) udostępniono cztery nowe screeny (znajdziecie je w sekcji „Multimedia”). Twórcy przedstawili też swoje podejście do misji pobocznych oraz wyborów, które będziemy podejmowali w trakcie gry.
  • Pod koniec sierpnia 2018 r. dowiedzieliśmy się, że Cyberpunka 2077 można już przejść w całości. Deweloperzy wyjaśnili także, co dla nich oznacza człon „punk” w terminie cyberpunk, a także dlaczego akcja pierwszego trailera toczyła się głównie w dzień i ujawnili, że w pracach nad grą pomaga były profesjonalista CS – Łukasz „LUq” Wnęk.
  • W listopadzie 2018 r. usłyszeliśmy, że CD Projekt RED chce, by jego gra była równie dopracowana, jak megahit studia Rockstar Games – Red Dead Redemption II. Przy okazji ujawniono predykcje niektórych analityków, którzy spodziewają się, że w swoim premierowym kwartale gra sprzeda się w 19 mln egzemplarzy.

5. Multimedia

5.1. Screeny

Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #2
Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #3
Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #4
Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #5
Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #6
Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #7
Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #8
Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #9
Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #10
Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #11
Wszystko o Cyberpunk 2077 (wydawcy, doniesienia, gameplay) - akt. #5 - ilustracja #12

5.2. Wideo

Informacja pojawiła sie pierwotnie 23 stycznia 2018, 16:25.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077