Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 19 czerwca 2018, 17:13

autor: Vergil

Wszystko o Metro Exodus (data premiery, fabuła, crafting) - Akt. #6

Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy na temat Metro Exodus – trzeciej odsłony popularnego cyklu strzelanin FPP, nad którym pieczę sprawuje ukraińskie studio 4A Games. Tekst będzie uzupełniany o najciekawsze informacje i materiały zarówno przed, jak i po premierze opisywanego tytułu.

Metro Exodus – kompendium wiedzy - Wszystko o Metro Exodus (data premiery, fabuła, rozgrywka) - Akt. #6 - wiadomość - 2018-06-19
Metro Exodus – kompendium wiedzy

Metro Exodus to trzecia odsłona popularnego cyklu FPS-ów tworzonych przez studio 4A Games we współpracy z Dmitrym Głuchowskim – autorem książkowego uniwersum Metro 2033. Produkcja zmierza na komputery osobiste i konsole PlayStation 4 oraz Xbox One, a jej premiera odbędzie się 22 lutego 2019 roku.

[Aktualizacja 6]: Data premiery i informacje z targów E3 2018 (2.1. Świat gry i eksploracja, 2.2. Walka i uzbrojenie, 5.1. Materiały wideo)

[Aktualizacja 5]: Opóźnienie premiery Ekipa 4A Games została zmuszona do opóźnienia premiery Metro Exodus. Produkcja nie zadebiutuje więc jesienią 2018 roku, a dopiero wiosną 2019. Na facebookowym fanpage'u serii możemy przeczytać, że celem deweloperów jest dostarczenie „najbardziej ambitnej odsłony cyklu” – domyślamy się więc, że projekt wciąż potrzebuje dodatkowych szlifów. Autorzy zapewnili przy tym, że w trakcie targów E3 2018 fani będą mogli zobaczyć „sporą dawkę nowego gameplayu osadzonego w niewidzianym wcześniej środowisku”. Miłośnikom postapokaliptycznych przygód Artema nie pozostaje więc nic innego, jak uzbroić się w cierpliwość.

[Aktualizacja 4]: Lokacje i oprawa graficzna (2.1. Świat gry i eksploracja, 3. Kwestie techniczne)

[Aktualizacja 3]: System moralności (2.3. System moralności)

[Aktualizacja 2]: Konkrety na temat rozgrywki (2.1. Świat gry i eksploracja, 2.2. Walka i uzbrojenie, 3. Kwestie techniczne)

[Aktualizacja 1]: Zwiastun z The Game Awards 2017 i termin premiery (1. Fabuła, 5.1. Materiały wideo)

1. Fabuła

Spis treści:

1. Fabuła

2. Rozgrywka (2.1. Świat gry i eksploracja; 2.2. Walka i uzbrojenie, 2.3. System moralności)

3. Kwestie techniczne

4. Ciekawostki

5. Multimedia (5.1. Materiały wideo)

Na temat warstwy fabularnej Metro Exodus wiemy aktualnie mniej, niż można by się tego spodziewać. Pomimo że właściwa akcja tej produkcji zostanie osadzona jakiś czas po zakończeniu książkowego Metro 2035, zwiastun zaprezentowany w trakcie gali The Game Awards 2017 pozwala stwierdzić, że twórcy pokuszą się również o pozwolenie graczom na wzięcie udziału w wydarzeniach przedstawionych przez Głuchowskiego. Niezależnie od tego, czy tak się stanie, zawiązanie akcji nastąpi w momencie, kiedy Artyom (znany z książek jako Artem) wraz z grupą towarzyszy opuści tunele moskiewskiego metra, by udać się na wschód Rosji. Po co? Ano oczywiście po to, by odnaleźć zdatny do życia skrawek terenu.

Opowieść przedstawiona w Metro Exodus będzie się toczyć na przestrzeni całego roku. Charakterystyczna dla serii ponura atmosfera zostanie tu utrzymana, nawet pomimo tego, że lokacje staną się o wiele bardziej malownicze (jak mogliśmy się przekonać z pierwszego zwiastuna). Zatęchłe tunele i moskiewskie ruiny zostaną bowiem wyparte przez mniej lub bardziej zniszczoną prowincję.

W tym momencie należy odnotować, że sam Dmitrij Głuchowski uważa Metro Exodus za bezpośrednią kontynuację swoich książek, co potwierdził w trakcie jednego ze spotkań z fanami, na którym niżej podpisany miał okazję się pojawić. Zdaniem Głuchowskiego książkowa trylogia Metro to zamknięta całość i o ile nie zamierza on „ciągnąć” jej dalej na papierze, o tyle gra wideo wydaje mu się doskonałym medium, by opowiedzieć graczom o kolejnych przygodach Artema i jego towarzyszy niedoli.

2. Rozgrywka

2.1. Świat gry i eksploracja

W Metro Exodus nie zabraknie zatęchłych tuneli, gdzie będzie na nas czekać cała masa atrakcji. Osobom, których ciała widzimy na powyższym zrzucie ekranu, tak się spodobało w jednym z nich, że postanowili zostać tam na dłużej. - Wszystko o Metro Exodus (data premiery, fabuła, rozgrywka) - Akt. #6 - wiadomość - 2018-06-19
W Metro Exodus nie zabraknie zatęchłych tuneli, gdzie będzie na nas czekać cała masa atrakcji. Osobom, których ciała widzimy na powyższym zrzucie ekranu, tak się spodobało w jednym z nich, że postanowili zostać tam na dłużej.

Nadrzędnym elementem rozgrywki w Metro Exodus będzie eksploracja. Poszczególne misje będą rozgrywać się zarówno w mniejszych, bardziej liniowych lokacjach, jak i na rozległych, otwartych terytoriach połączonych ze sobą swoistą siecią korytarzy pokroju tuneli (zatem osoby, które martwiły się o to, że cykl bezpowrotnie utraci swój dawny urok, mogą już spać spokojnie). „Piaskownice” będą mogły się pochwalić imponującymi rozmiarami rzędu czterech kilometrów kwadratowych; w tym momencie warto przypomnieć, że największa otwarta przestrzeń w Metro: Last Light miała wymiary... 111 na 200 metrów.

Aktualizacja #4: Autorzy niespecjalnie kryją się z tym, że głównym źródłem inspiracji była dla nich seria S.T.A.L.K.E.R. (której zresztą byli współautorami, o czym możecie poczytać w sekcji 4. Ciekawostki). W toku zmagań zwiedzimy więc mniejsze i większe wioski, miasteczka oraz rosyjskie pustkowia. Wśród lokacji oddanych do naszej dyspozycji znajdzie się także Moskwa (najpewniej w pierwszej fazie przygody), którą przemierzyliśmy wzdłuż i wszerz w Metro 2033 oraz Metro: Last Light.

Nuklearna zima zaskoczyła drogowców – na szczęście prognozy pogody wskazują na to, że ta „malownicza inaczej” pora roku dobiegła już końca. Osoby odpowiedzialne za utrzymanie porządku w mieście będą mieć ręce pełne roboty. - Wszystko o Metro Exodus (data premiery, fabuła, rozgrywka) - Akt. #6 - wiadomość - 2018-06-19
Nuklearna zima zaskoczyła drogowców – na szczęście prognozy pogody wskazują na to, że ta „malownicza inaczej” pora roku dobiegła już końca. Osoby odpowiedzialne za utrzymanie porządku w mieście będą mieć ręce pełne roboty.

Z uwagi na fakt, że wyżej wymienione miejsca będziemy odwiedzać na przestrzeni dwunastu miesięcy, na własne oczy mamy się przekonać, że nuklearna zima skończyła się na dobre, a pory roku zaczynają ponownie zaznaczać swoją obecność. Oczywiście nie zabraknie tutaj również cyklu dnia i nocy, który nie pozostanie bez wpływu na przebieg rozgrywki (na ten moment nie wiemy niestety, w jaki sposób).

W Metro Exodus pojawią się też rozmaite frakcje – co prawda studio nie podzieliło się konkretami na ten temat, aczkolwiek można oczekiwać, że napotkamy na swojej drodze zarówno przedstawicieli klasycznych ugrupowań (wszak Rosjanom, którym udało się przetrwać atomową apokalipsę, nieobca jest choćby ideologia komunizmu czy faszyzmu), jak i zupełnie nowych grup, będących autorskimi wytworami deweloperów z 4A Games. Artem będzie mógł też liczyć na pomoc przyjaźnie nastawionych postaci niezależnych. Niektórzy NPC-e będą mieli dla niego opcjonalne zadania, a kto wie – może wybrani zdecydują się nawet do niego dołączyć? Co ciekawe, choć powróci możliwość handlu, autorzy zrezygnowali z ekonomii opartej na nabojach – na ten moment nie wiadomo jednak, co zastąpi tę charakterystyczną walutę.

Na osobną wzmiankę zasługuje pociąg, który mogliśmy zobaczyć na pierwszym zwiastunie. Jak się okazuje, będzie to nie tylko podstawowy środek lokomocji, który zabierze nas w najdziksze rejony Rosji, lecz także opancerzona, mobilna baza wypadowa. W tej chwili można gdybać, że to właśnie tutaj zaopatrzymy się w niezbędne uzbrojenie i amunicję, a także pogawędzimy z towarzyszami niedoli.

Aktualizacja #6: Chcąc zadbać o bezpieczeństwo naszego protagonisty, będziemy musieli robić użytek z rozmaitych gadżetów – lornetka pozwoli nam sprawdzić, co kryje się na linii horyzontu; specjalny hak umożliwi szybkie przemieszczanie się z jednego miejsca na drugie; licznik Geigera ostrzeże nas przed napromieniowanymi obszarami bądź elementami otoczenia; maska uchroni nas przed skażonym powietrzem (w przypadku uszkodzenia szybki będzie można ją doraźnie naprawić przy pomocy taśmy klejącej); zapalniczka z kolei nie tylko rozświetli egipskie ciemności, lecz również usunie gęstą pajęczynę zagradzającą przejście.

2.2. Walka i uzbrojenie

Mówiąc o grze z serii Metro, nie sposób nie wspomnieć o walce. Przeciwników po raz kolejny będziemy eliminować na dwa sposoby – nic nie będzie stało na przeszkodzie, by postawić na otwartą wymianę ognia, niczym filmowy Rambo wparowując w sam środek zawieruchy i prując z karabinów maszynowych; w wielu przypadkach jednak znacznie lepszym rozwiązaniem będzie działanie po cichu i unicestwianie oponentów z zaskoczenia (w czym pomoże przebudowany system skradania). Deweloperzy pozwolą nam także na schowanie broni – w ten sposób zasygnalizujemy postaciom niezależnym, że nie szukamy zwady.

W trakcie wojaży po najdalszych zakątkach Rosji kusza będzie jednym z naszych najwierniejszych sojuszników. Dzięki niej wyeliminujemy adwersarzy po cichu, nie podchodząc na niebezpiecznie bliską odległość. A to się ceni. - Wszystko o Metro Exodus (data premiery, fabuła, rozgrywka) - Akt. #6 - wiadomość - 2018-06-19
W trakcie wojaży po najdalszych zakątkach Rosji kusza będzie jednym z naszych najwierniejszych sojuszników. Dzięki niej wyeliminujemy adwersarzy po cichu, nie podchodząc na niebezpiecznie bliską odległość. A to się ceni.

W porównaniu ze starciami z poprzednich części serii potyczki mają mieć tutaj o wiele bardziej dynamiczny charakter, głównie dzięki zaawansowanej sztucznej inteligencji, która będzie kontrolować zarówno wrogo nastawionych ludzi, jak i agresywne, zmutowane istoty. Przeciwników położymy trupem, robiąc użytek z rozbudowanego arsenału – do naszej dyspozycji zostaną oddane zarówno karabiny maszynowe, strzelby i pistolety, jak i niezastąpiony nóż oraz kusza. Nierzadko do eliminacji adwersarzy wykorzystamy również otoczenie, na przykład stając nad przepaścią i czekając, aż szarżujący na nas mutant ostatecznie straci grunt pod nogami. Co ciekawe, rodzajów oponentów będzie tutaj o wiele więcej aniżeli w Metro 2033 i Metro: Last Light; poza tym wybrani nieprzyjaciele będą pojawiać się tylko w określonych regionach Rosji lub w trakcie konkretnej pory roku.

Aktualizacja #6: W Metro Exodus pojawi się system craftingu. Wykorzystując surowce zebrane po drodze, przy specjalnych stołach warsztatowych stworzymy między innymi amunicję, granaty, filtry do maski gazowej czy też modyfikacje do broni. Dzięki tym ostatnim w dowolnym momencie będziemy mogli dostosować dzierżoną giwerę do aktualnych potrzeb; autorzy pozwolą nam między innymi na wybór luf oraz kolb czy choćby na wyposażenie pukawki w tłumik bądź jeden z celowników. Poza tym nic nie będzie stało na przeszkodzie, by na przykład zwiększyć wytrzymałość pancerza. Warto również odnotować, że w toku zmagań stan wyposażenia będzie ulegał pogorszeniu, co objawi się choćby poprzez zacinającą się broń; chcąc doprowadzić je do „fabrycznej” kondycji, będziemy musieli regularnie poddawać je naprawom.

2.3. System moralności

Jak być może pamiętacie, w poprzednich odsłonach cyklu Metro zaimplementowano oryginalny system moralności, który oceniał nasze poczynania (aczkolwiek nigdy nie informował nas o tym, czy w danym momencie postąpiliśmy źle, czy wręcz przeciwnie) i na podstawie podejmowanych przez nas działań prowadził do jednego z zakończeń opowieści. Podobnie będą się miały sprawy w Metro Exodus, co Andriy Prokhorov opisuje w krótkich, żołnierskich słowach:

Otrzymacie to, na co zasłużycie.

Co to będzie oznaczać? W rozmowie z redakcją Game Informera rąbka tajemnicy na ten temat uchylił producent wykonawczy Metro Exodus, czyli Jon Bloch. Jak powiedział, gra będzie przyglądać się naszym poczynaniom i dostosowywać się do nich. Autorzy nie zamierzają stawiać gracza przed czarno-białymi wyborami, a tym bardziej mówić mu, jakie będą konsekwencje podejmowanych przez niego decyzji. A te będą mogły być różne – przykładowo, sposób, w jaki przebiegnie pierwsze spotkanie z przedstawicielami danej frakcji, będzie rzutować na nasze relacje z tym ugrupowaniem w późniejszych etapach przygody. Co więcej, tak naprawdę nigdy nie będziemy pewni, czy dana sytuacja wpłynie na naszą karmę w jakikolwiek sposób, czy też ewentualny zły uczynek ujdzie nam na sucho.

3. Kwestie techniczne

Metro Exodus będzie mogło się pochwalić wysokiej jakości oprawą graficzną. Autorzy przekonują, że to, co mogliśmy zobaczyć podczas targów E3 2017, było fragmentem rozgrywki wyciągniętym wprost z późniejszego etapu przygody. Twórcy postarali się między innymi o realistyczne oświetlenie (co jest zasługą wykorzystania technologii Physics-based rendering) oraz o wierne odwzorowanie mimiki aktorów (co udało się osiągnąć za sprawą motion capture).

Aktualizacja #4: Tytuł zmierza na komputery osobiste i konsole PlayStation 4 oraz Xbox One. Oczywiście autorzy zrobią użytek z dodatkowej mocy oferowanej tak przez Xboksa One X (tytuł ma działać na tym sprzęcie w rozdzielcozści 4K oraz wykorzystywać technologię HDR), jak i PlayStation 4 Pro (w tym momencie Ukraińcy nie podzielili się jeszcze konkretami na temat tego, jak zamierzają wykorzystać bonusowe możliwości tej konsoli).

Co się tyczy wersji pecetowej – pomimo że jest jeszcze zbyt wcześnie, by twórcy ujawnili wymagania sprzętowe, Jon Bloch, czyli producent gry, przyznał w rozmowie z redakcją magazynu Game Informer, że widzi Metro: Exodus jako „standard dla wszystkich możliwych testów wydajnościowych”. Co więcej, deweloper zdradził, że jego ekipa „uwielbia rozsadzać karty grafiki”. Po obejrzeniu czekającego poniżej materiału wideo prezentującego praktyczne wykorzystanie technologii ray tracingu śmiało można przyznać, że Bloch nie rzuca słów na wiatr.

Umiejętne wykorzystanie mocy drzemiącej w konsolach i pecetach pozwoliło twórcom na uzyskanie bardzo wysokiej jakości oprawy graficznej. Wygląda na to, że widoczny na powyższym obrazku osobnik również się nią zachwycił, wprost nie wiedząc, na czym zawiesić oko. - Wszystko o Metro Exodus (data premiery, fabuła, rozgrywka) - Akt. #6 - wiadomość - 2018-06-19
Umiejętne wykorzystanie mocy drzemiącej w konsolach i pecetach pozwoliło twórcom na uzyskanie bardzo wysokiej jakości oprawy graficznej. Wygląda na to, że widoczny na powyższym obrazku osobnik również się nią zachwycił, wprost nie wiedząc, na czym zawiesić oko.

4. Ciekawostki

  • Studio 4A Games nie wzięło się znikąd – ekipa, której siedziba do niedawna mieściła się w Kijowie (o tym, dlaczego zespół był zmuszony uciekać na Maltę oraz jakie okoliczności towarzyszyły temu wydarzeniu, możecie przeczytać w naszym artykule), składa się z byłych pracowników studia GSC Game World, czyli twórców serii S.T.A.L.K.E.R. Wysoki poziom tworzonych przez nią gier jest także zasługą ścisłej współpracy z Dmitrym Gluchowskim, czyli autorem książkowego uniwersum Metro 2033,
  • Deweloperzy ściśle współpracują z autorem książkowego cyklu, który bierze czynny udział w tworzeniu scenariusza do Metro Exodus. Co ciekawe, ta kooperacja często popycha ich nie tylko do próbowania nowych rzeczy, ale też do przekraczania własnych możliwości. Twórcy przekonują, że jeszcze trzy lata temu myśleli, iż stworzenie takiej gry jest „niemal niemożliwe”. Jak się ostatecznie okazało – chcieć znaczy móc, ku uciesze Głuchowskiego… i samych graczy oczywiście.

5. Multimedia

5.1. Materiały wideo

Informacja pojawiła sie pierwotnie 24 lipca 2017, 08:44.

Metro Exodus

Metro Exodus