
Data wydania: 1 stycznia 1992
Czwarta część popularnej serii pierwszoosobowych gier RPG, zapoczątkowanej w roku 1986 przez studio New World Computing. W grze Might and Magic IV: Clouds of Xeen podążająca za uciekającym Sheltemem drużyna bohaterów trafia do krainy uciskanej przez tajemniczego Lorda Xeena, który uwięził zarządcę Xeen imieniem Crodo i sieje spustoszenie w pogrążonym w chaosie świecie.
Gracze
Kontynuacja Might and Magic III: Isles of Terra. W kolejnej odsłonie tej kultowej serii zgłębiamy wątki zapoczątkowane w poprzednich częściach sagi. Podążając w ślad za uciekającym Sheltenem, kontrolowana przez gracza drużyna śmiałków dociera do krainy, uciskanej przez tajemniczego Lorda Xeena. Ów czarny charakter uwięził zarządcę Xeen, znanego jako Crodo i sieje spustoszenie w pozbawionym władzy świecie. Aby mu przeszkodzić, konieczne będzie wykucie specjalnego magicznego miecza – jest to bowiem jedyna broń zdolna pokonać demonicznego władcę.
Wśród nowości jakie wprowadzono tym razem, warto wymienić specjalny system notatek, pozwalający na zapisywanie ważnych informacji dotyczących questów, tropów, haseł i odwiedzanych lokacji. Po raz pierwszy w historii serii gra pozwala na wybór stopnia trudności spośród dwóch dostępnych: adventurer lub warrior. Wybór nie wpływa jednak bezpośrednio na przebieg gry, a jedynie na wytrzymałość wrogów, z którymi przyjdzie nam walczyć. Dodano również specjalną przegródkę w ekwipunku, gdzie gromadzone są tylko i wyłącznie przedmioty fabularne. Ma to zapobiec przypadkowemu sprzedaniu lub wyrzuceniu przedmiotów niezbędnych do ukończenia opowieści.
Pod względem technicznym Clouds of Xeen nie wprowadza już tak wielu rewolucyjnych zmian jak jej poprzedniczka. Ponieważ obie gry ukazały się w stosunkowo niewielkim odstępie czasu, czwarta część serii bazuje na tym samym silniku i oferuje niemal identyczną mechanikę rozgrywki. Ze względu na coraz większe dostępne pojemności dysków twardych, większy nacisk położono na ilość i jakość przerywników filmowych. Dzięki upowszechnieniu się dysków CD, edycja gry wydana na tym nośniku wzbogacona została o profesjonalnie przygotowane dialogi, zapisane na płycie w formacie PCM.
Autorzy sagi Might and Magic zdecydowali się na niecodzienne rozwiązanie, będące swoistym hołdem dla wszystkich fanów serii. Wszyscy posiadacze IV i V odsłony gry otrzymują wyjątkową możliwość połączenia obu gier w jeden ogromny świat zwany World of Xeen. Dzięki temu, po ukończeniu czwartej części, rozgrywka nie kończy się, lecz jest kontynuowana zgodnie z fabułą opowiedzianą w części piątej. Dodatkowo uzyskujemy dostęp do terenów i questów, niedostępnych w żadnej z tych gier z osobna. Wszyscy, którzy ukończą obie historie, zostaną też nagrodzeni dodatkowym, trzecim zakończeniem, wieńczącym podróż po świecie Xeen i całą sagę.
Autor opisu gry: Krzysztof Brandys
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Producent: New World Computing
Wydawca: New World Computing
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń



23GRY
Cykl gier cRPG w realiach fantasy. Seria wykreowana została przez studio New World Computing. Obecnie prawa do marki znajdują się w posiadaniu koncernu Ubisoft, a w jej rozwój zaangażowane są takie studia jak Limbic Entertainment, Capybara Games oraz Black Hole Entertainment.
Średnie Oceny:
Średnia z 34 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Arkajf Pretorianin
Znakomita pozycja. Grało mi się znacząco lepiej niż w M&M III. Prawdopodobnie z uwagi na bardziej zwartą fabułę (stanowiącą kontynuację z poprzednich gier). Grałem w wersję z GOG, która pozwala na grę w połączonym świecie M&M IV i M&M V. Nie tylko przechodzisz je jednocześnie (możliwa jest teleportacja poprzez piramidy pomiędzy Darkside i Cloudside) a dodatkowo po ukończeniu obu części masz dodatkowy questchain kończący grę jako M&M World of Xeen. Korzystałem z małego programu Where Are We rysującego mapę w odrębnym oknie.
Fidrek Centurion
Czy w tej części możemy stworzyć własną drużynę?