Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Interplay Entertainment / Sierra
i
Publicystyka 20 sierpnia 2023, 11:30

Unreal – „orgazm to mało powiedziane”. 10 najlepszych gier 1998 roku

Spis treści

Data premiery: 15 maja 1998

Producent: Epic Games

Gatunek: strzelanina FPP

Platformy: PC Windows, Mac OS (1998)

Orgazm to mało powiedziane. Od razu widać, że twórcy gry mieli bardzo dużo czasu i postawili na jej stronę wizualną. U podstaw grafiki leży nowoczesny i genialny Fire Engine. [...] To najwspanialszy i najbardziej zaawansowany system, jaki widziały ludzkie oczy. [...] Efekt końcowy jest spektakularny, to jak połączenie wspaniałej rewii z nierealnie kolorowym i bogatym światem, gdzie całe tysiąclecia pracowali rzeźbiarze, malarze i dekoratorzy upiększający każdy jego element. Graficzny engine jest w tej chwili najmocniejszym atutem Unreala, bowiem nie wiadomo, jak sprawdza się tryb multiplayer i czy będzie on powodem do chwały.

[...]

Quake 2 dostał od nas 10/10, więc aby sprawiedliwości stało się zadość, Unreal musi dostać 9,5/10. Lokuje się bowiem nieco poniżej Q2, ale znacznie wyprzedza resztę świata. Przemawia za nim zaawansowana technologia, spektakularna grafika zjadająca nawet Quake’a 2 na miękko, genialnie zaprojektowane poziomy oraz pełna konfigurowalność. Traci natomiast swą mozolnością, nie daje graczowi pełni możliwości morderczych jak Quake 2, który jest bardziej dynamiczny, brutalniejszy, z szybką akcją. [...] Jeżeli wywrze jakiś wpływ na gry, czy to na gruncie technologii, czy koncepcji gry wieloosobowej na Internecie, okaże się to najwcześniej za parę miesięcy.

Recenzja gry Unreal, „Secret Service” nr 58, ocena 9,5/10

Unreal, GT Interactive, 1998 - Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku - dokument - 2023-08-20
Unreal, GT Interactive, 1998

Dziś, ponad dwie dekady później, możemy chyba pogratulować tamtemu recenzentowi dobrego przeczucia, nawet jeśli nie był go wtedy pewny. Wpływ „na gruncie technologii” okazał się kolosalny dla całej branży gier. Kolejne iteracje silnika, który dziś znamy jako Unreal Engine, są podstawą niezliczonej liczby tytułów – od „indyków” po największe hity największych wydawców. A wszystko zaczęło się wtedy, od strzelanki Unreal i silnika firmy Epic, jak widać określanego wówczas jako Fire Engine.

Ja Unreala zapamiętałem jako grę, która podzieliła graczy na dwa obozy: fanów Quake’a i fanów Unreala, oraz jako grę, w którą początkowo grałem tylko u znajomych – z powodu kosmicznych wymagań sprzętowych. Recenzja „SS” poświęciła temu w sumie cały paragraf, podsumowując, że „to nie jest gra dla normalnych ludzi”, tylko dla najbogatszych firm, gdzie stoją najszybsze – i najdroższe – pecety. Rekomendowaną konfiguracją w przypadku Unreala był Pentium II, 64 MB RAM-u i obowiązkowo akcelerator graficzny Voodoo 2.

A jeśli chodzi o drugie przewidywanie z 1998 roku, dotyczące gry wieloosobowej „na Internecie”, to trzeba na chwilę przeskoczyć do następnego roku – 1999. Obok sieciowego Quake’a 3 Arena pojawił się wtedy Unreal Tournament, również nastawiony na potyczki graczy, i można powiedzieć, że wojna rozpętała się na dobre. To nie czas i miejsce, by wyrokować, która gra była lepsza – obie okazały się na swój sposób świetne i zapisały na zawsze w historii cyfrowej rozrywki. W USA Unreal okupował szczyt listy przebojów, ustępując miejsca jedynie StarCraftowi.

Więcej o grze Unreal

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaka jest Twoja ulubiona gra 1998 roku?

Fallout 2
16,6%
Half-Life
19,1%
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
1,3%
Falcon 4.0
0,5%
Baldur's Gate
19,6%
Colin McRae Rally
3,7%
Commandos: Behind Enemy Lines
5%
Grim Fandango
0,8%
Thief: The Dark Project
7,9%
StarCraft
13,4%
Unreal
4,9%
Tom Clancy’s Rainbow Six
0,9%
Resident Evil 2
2,7%
Metal Gear Solid
3,6%
Zobacz inne ankiety
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen

W 1995 roku na wielką scenę wkroczyło pierwsze PlayStation i od razu trochę namieszało w niewzruszonym do tej pory bastionie pecetów. Mocne Pentium nagle zaczęło odstawać grafiką w takich hitach jak Rayman czy Wipeout. A w co jeszcze graliśmy w 1995 roku?

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.

Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku
Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku

Trzydzieści lat temu powstały tytuły, które albo wychodzą do dziś w odświeżonej wersji i nadal robią duże wrażenie, albo przywołują same miłe wspomnienia. Oto dziesięć jednych z najlepszych gier, które mają już trzydziestkę na karku.