Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Interplay Entertainment / Sierra
i
Publicystyka 20 sierpnia 2023, 11:30

Falcon 4.0 – „będzie się wielokrotnie powracać”. 10 najlepszych gier 1998 roku

Spis treści

Data premiery: 11 grudnia 1998

Producent: MicroProse

Gatunek: symulator lotniczy

Platformy: PC Windows, Mac OS (1998)

Mimo długiej przerwy MicroProse nie obniżyło poziomu wydawanych przez siebie produkcji z kręgu symulatorów. Falcon 4.0 jest tego wymownym przykładem. Wśród rzeszy produktów prezentujących możliwości F-16 ten ostatni nie odbiega od czołówki. A nawet momentami ją przewyższa. Myślę tu o wielowątkowości poszczególnych kampanii, uzyskanej przez wprowadzenie kilku eskadr do wyboru. Sprawia to, że do Falcona 4.0 będzie się wielokrotnie powracać, za każdym razem odkrywając nowe, nieznane aspekty walk toczonych nad Półwyspem Koreańskim. A nie jest wykluczone, że już w niedługiej przyszłości ukażą się dodatkowe kampanie, których akcja toczyć się będzie także w innych zakątkach naszego globu.

Recenzja gry Falcon 4.0, „Secret Service” nr 65, ocena 8/10

Falcon 4.0, Hasbro Interactive, 1998 - Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku - dokument - 2023-08-20
Falcon 4.0, Hasbro Interactive, 1998

W serwisie Metacritic Falcon 4.0 zamyka pierwszą dziesiątkę najlepszych gier pecetowych 1998 roku, ale nie to jest istotne. Najważniejsze, że nie tylko marka okazała się ponadczasowa, ale i sam kod przetrwał próbę czasu, bo Falcon 4.0 ciągle cieszy się powodzeniem wśród fanów tego gatunku. Dam głowę, że autor recenzji, pisząc o „wielokrotnym wracaniu” do gry, nawet w najbardziej optymistycznych założeniach nie pomyślał, że owo „powracanie” będzie trwać po dziś dzień – dzięki mocno zmodowanej wersji BMS – ale wciąż bazującej na starym, dobrym Falconie 4.0.

Dla upadającego już wtedy studia był to ostatni wielki symulator, z których ekipa ta słynęła od lat – i trzeba przyznać, że wyjątkowo jej się udał. Na pochwałę zasługuje zwłaszcza moduł dynamicznej kampanii, pozwalającej poczuć się jak mały trybik w ogromnej wojennej machinie, toczącej się naprzód niezależnie od tego, jak poradzimy sobie z naszymi zadaniami. To element, który w Falconie 4.0 i paru innych grach działał wtedy świetnie, a dziś producenci mają ogromny kłopot, by coś takiego ponownie stworzyć. To kolejny dowód na to, jak zaawansowana była to wówczas produkcja, i to w porównaniu ze współczesnymi tytułami. Oby zapowiedziany właśnie Falcon 5.0 powtórzył choć w małej części ten sukces.

Więcej o grze Falcon 4.0

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaka jest Twoja ulubiona gra 1998 roku?

Fallout 2
16,6%
Half-Life
19,1%
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
1,3%
Falcon 4.0
0,5%
Baldur's Gate
19,6%
Colin McRae Rally
3,7%
Commandos: Behind Enemy Lines
5%
Grim Fandango
0,8%
Thief: The Dark Project
7,9%
StarCraft
13,4%
Unreal
4,9%
Tom Clancy’s Rainbow Six
0,9%
Resident Evil 2
2,7%
Metal Gear Solid
3,6%
Zobacz inne ankiety
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen

W 1995 roku na wielką scenę wkroczyło pierwsze PlayStation i od razu trochę namieszało w niewzruszonym do tej pory bastionie pecetów. Mocne Pentium nagle zaczęło odstawać grafiką w takich hitach jak Rayman czy Wipeout. A w co jeszcze graliśmy w 1995 roku?

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.

Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku
Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku

Trzydzieści lat temu powstały tytuły, które albo wychodzą do dziś w odświeżonej wersji i nadal robią duże wrażenie, albo przywołują same miłe wspomnienia. Oto dziesięć jednych z najlepszych gier, które mają już trzydziestkę na karku.