Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Interplay Entertainment / Sierra
i
Publicystyka 20 sierpnia 2023, 11:30

Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku

W co jeszcze grało się w roku wydania pierwszej części Baldur’s Gate? Jak pisali o nich recenzenci w ówczesnych czasopismach o grach? Oto kolejna podróż do złotej ery gier w latach 90. – tym razem roku 1998.

Spis treści

Thief: The Dark Project – „szalenie oryginalna gra przygodowa”

Data premiery: 1 grudnia 1998

Producent: LookingGlass Technologies

Gatunek: przygodowa gra akcji, skradanka

Platforma: PC Windows (1998)

Historia Garreta to, wydawać by się mogło, klasyczna gra FPP z rozbudowanym (przeszło tuzin poziomów) wątkiem fabularnym. Jest inaczej, to szalenie oryginalna gra przygodowa, wykorzystująca najnowsze osiągnięcia techniki tworzenia komputerowego obrazu i wykorzystująca engine 3D. Na oryginalność gry składa się wiele elementów, ale podstawowym atutem, niespotykanym dotąd w grach tego typu, jest fakt, że tym razem naszym głównym zadaniem nie będzie widowiskowa eksterminacja wrogów przy użyciu eksplodujących i robiących olbrzymie zamieszanie arsenałów. W TTDP nasz bohater będzie musiał przede wszystkim wykonywać powierzone mu zadania, jak najdłużej pozostając w ukryciu.

[...]

Niestety, ceną [za oryginalność – przyp. red.] jest niedokładne wykonanie. Podczas gry zdarzyły się zgrzyty. Nieraz wrogowie nie zachowywali się tak, jak wynikałoby to z opisywanej w instrukcji reguły. Zdarzają się kardynalne błędy, między innymi taki, że zastrzelonego z łuku strażnika możemy przeciągnąć na drugą stronę drzwi przez szczelinę nad progiem. Przez tych kilka – czasami poważnie niszczących zabawę – błędów oraz brak trybu multiplayer, mogącego ubarwić rozgrywkę, gra nie otrzymuje oceny 10 – a szkoda.

Recenzja gry Thief: The Dark Project, „Secret Service” nr 64, ocena 9/10

Thief: The Dark Project, Square Enix, 1998 - Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku - dokument - 2023-08-20
Thief: The Dark Project, Square Enix, 1998

Zatem gdyby nie błędy techniczne, Thief w 1998 roku był bliski oceny 10/10 – wyższej niż nota Baldur’s Gate, Half-Life’a, StarCrafta i całej reszty „dziewiątek” z tego zestawienia. I to biorąc pod uwagę późną, grudniową premierę, gdy większość wspomnianych hitów była już ograna i zrecenzowana. Ale jeśli weźmie się pod uwagę, że za grą stało studio LookingGlass Technologies, znane z takich rewolucyjnych przebojów, jak Ultima Underworld czy System Shock, nie wydaje się to już aż tak dziwne. Thief nie tylko wykorzystywał najnowsze rozwiązania w grafice komputerowej i dźwięku, będąc jedną z pierwszych gier używających akceleracji dźwiękowej 3D.

Największą zaletą tego tytułu było to, że do tych wszystkich sztuczek ze światłem, cieniem i mnóstwem odgłosów tła kapitalnie dobrano mechaniki rozgrywki i ogólny klimat całości. Gdzie najlepiej wykorzystać mroczne zaułki, uważne nasłuchiwanie, jeśli nie w historii o złodzieju? A po tylu latach niezwykłym doświadczeniem jest czytanie o tym, jak duże problemy miał recenzent z zakwalifikowaniem Thiefa do jakiegoś gatunku. W tekście nie pada ani razu słowo „skradanka” – zamiast tego mamy „oryginalna grę przygodową”, która – jak widać – przetarła szlaki całemu gatunkowi gier stealth, jakie znamy dzisiaj. Thief: The Dark Project był największym sukcesem komercyjnym studia LookingGlass Technologies, a dziś uważany jest za jedną z najlepszych produkcji wszech czasów.

Więcej o grze Thief: The Dark Project

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaka jest Twoja ulubiona gra 1998 roku?

Fallout 2
16,6%
Half-Life
19,1%
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
1,3%
Falcon 4.0
0,5%
Baldur's Gate
19,6%
Colin McRae Rally
3,7%
Commandos: Behind Enemy Lines
5%
Grim Fandango
0,8%
Thief: The Dark Project
7,9%
StarCraft
13,4%
Unreal
4,9%
Tom Clancy’s Rainbow Six
0,9%
Resident Evil 2
2,7%
Metal Gear Solid
3,6%
Zobacz inne ankiety
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen

W 1995 roku na wielką scenę wkroczyło pierwsze PlayStation i od razu trochę namieszało w niewzruszonym do tej pory bastionie pecetów. Mocne Pentium nagle zaczęło odstawać grafiką w takich hitach jak Rayman czy Wipeout. A w co jeszcze graliśmy w 1995 roku?

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.

Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku
Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku

Trzydzieści lat temu powstały tytuły, które albo wychodzą do dziś w odświeżonej wersji i nadal robią duże wrażenie, albo przywołują same miłe wspomnienia. Oto dziesięć jednych z najlepszych gier, które mają już trzydziestkę na karku.