Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Źródło fot. Interplay Entertainment / Sierra
i
Publicystyka 20 sierpnia 2023, 11:30

Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku

W co jeszcze grało się w roku wydania pierwszej części Baldur’s Gate? Jak pisali o nich recenzenci w ówczesnych czasopismach o grach? Oto kolejna podróż do złotej ery gier w latach 90. – tym razem roku 1998.

Spis treści

StarCraft – „nic nowego, a cieszy”

Data premiery: 31 marca 1998

Producent: Blizzard Entertainment

Gatunek: RTS

Platforma: PC Windows (1998)

StarCraft jest kolejną strategią czasu rzeczywistego. Sam fakt przynależności do tego gatunku gier w żadnym razie go nie dyskwalifikuje. [...] Nieważne, że jest on tylko RTS-em, zadajmy sobie pytanie, czym charakteryzuje się idealny RTS i czy StarCraft może do takiego miana pretendować.

[...]

Dostałem to, czego chciałem. Można kogoś załatwić nalotem myśliwców, można go bezustannie bombardować głowicami atomowymi, można systematycznie i powoli wykańczać za pomocą tyraliery, czołgów i wreszcie można po prostu wleźć mu setką robali do bazy i zrobić regularną rozpierduchę. Sposobów jest sto i więcej, a wszystko zależy wyłącznie od inwencji gracza.

[...]

I jak tu ocenić taką grę? Niby tylko kolejny RTS, niby nadal sens gry jest ten sam, a jednak nas urzeka. Dopracowanie szczegółów, ciekawy scenariusz, dobra grafika i muzyka. Czy to czyni StarCrafta wzorem dla innych RTS-ów? Na dzisiaj na pewno tak, ale kto wie na jak długo.

Recenzja gry StarCraft, „Secret Service” nr 57, ocena 9/10

StarCraft. Blizzard Entertainment, 1998 - Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku - dokument - 2023-08-20
StarCraft. Blizzard Entertainment, 1998

W 1998 roku StarCraft nie był rewolucją – był kolejną grą z jednego z najpopularniejszych gatunków na rynku – strategii czasu rzeczywistego. To tak, jakbyśmy dzisiaj dostali następnego battle royale’a lub kolejny survival. Ale Blizzard nie był nowicjuszem w tym temacie. Wcześniejsze doświadczenie, zdobyte przy dwóch częściach Warcrafta osadzonego w realiach fantasy, teraz sprzedawał w otoczce science fiction. I był to strzał w dziesiątkę! Historia Zergów, Protosów i Terran wciągała każdego, nawet umiarkowanego fana RTS-ów. W StarCrafcie wszystko było dopieszczone: grafika, muzyka, SI, mechaniki rozgrywki, klimat – po prostu pełen pakiet.

I warto przytoczyć jeszcze jeden fragment recenzji:

Ostatnim i może największym atutem StarCrafta jest Battle.net. Darmowy serwer, na którym będzie można pograć z innymi maniakami z całego świata.

Battle.net był wówczas znany już od roku, bo powstał na potrzeby Diablo, ale to właśnie dzięki StarCraftowi wypełnił się tłumami graczy, nawet jeśli początkowo narzekano na wszechobecne lagi. Dostęp do trybu sieciowego z menu gry, bez potrzeby używania oddzielnych klientów, nie był wtedy powszechny w grach. Jak to się dalej potoczyło, jest już historią, zwłaszcza gdy było się obywatelem Korei Południowej. StarCraft okazał się świetny w singlu i jeszcze lepszy w trybie online.

Więcej o grze StarCraft

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaka jest Twoja ulubiona gra 1998 roku?

Fallout 2
16,6%
Half-Life
19,1%
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
1,3%
Falcon 4.0
0,5%
Baldur's Gate
19,6%
Colin McRae Rally
3,7%
Commandos: Behind Enemy Lines
5%
Grim Fandango
0,8%
Thief: The Dark Project
7,9%
StarCraft
13,4%
Unreal
4,9%
Tom Clancy’s Rainbow Six
0,9%
Resident Evil 2
2,7%
Metal Gear Solid
3,6%
Zobacz inne ankiety
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen
10 najlepszych gier 1995 roku: Wipeout zasuwa, a Dark Forces pokonuje Dooma mocą Gwiezdnych Wojen

W 1995 roku na wielką scenę wkroczyło pierwsze PlayStation i od razu trochę namieszało w niewzruszonym do tej pory bastionie pecetów. Mocne Pentium nagle zaczęło odstawać grafiką w takich hitach jak Rayman czy Wipeout. A w co jeszcze graliśmy w 1995 roku?

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.

Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku
Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku

Trzydzieści lat temu powstały tytuły, które albo wychodzą do dziś w odświeżonej wersji i nadal robią duże wrażenie, albo przywołują same miłe wspomnienia. Oto dziesięć jednych z najlepszych gier, które mają już trzydziestkę na karku.