Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Total War: Warhammer II - poradnik do gry

Total War: Warhammer II - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Dyplomacja i handel w Total War Warhammer II | Rozgrywka na mapie kampanii Poradnik Total War: Warhammer II

Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019

Choć dyplomacja w grze jest często ograniczona tylko do pertraktacji z innymi frakcjami ze swojej rasy, to i tak dobrze jest zainteresować się tym aspektem rozgrywki. Dzięki dyplomacji możesz zawiązywać umowy handlowe, pakty o nieagresji, a w przypadku dobrych stosunków nawet sojusze obronne i wojskowe. W przypadku zaś rozmów z inną frakcją z tej samej rasy, będziesz mógł wcielić jego państwo do swojego.

Nastawienie innych frakcji do twojej

Na relacje między frakcjami ma wpływ szereg czynników. - Dyplomacja i handel w Total War Warhammer II | Rozgrywka na mapie kampanii - Total War: Warhammer II - poradnik do gry
Na relacje między frakcjami ma wpływ szereg czynników.

Okno dyplomacji możesz otworzyć klikając odpowiednią ikonkę w prawym dolnym rogu, bądź za pomocą klawisza "7". Wyświetli ci się wtedy mapa świata gry wraz z listą odkrytych frakcji. Domyślnie (jeśli nic nie klikniesz) na mapie będzie kolorystyczne oznaczenie stosunku innych frakcji do twojej. Zaś jeśli wybierzesz którąś z innych frakcji, to będziesz mógł zobaczyć jakie inny mają do nich nastawienie.

Kolory mają następujące znacznie:

  1. Kolor zielony oznacza, iż frakcja żyje z tobą (bądź z zaznaczoną frakcją) w przyjaznych stosunkach.
  2. Kolor szary oznacza, że stosunki są neutralne.
  3. Kolor czerwony z kolei oznacza, że stosunki są wrogie.
  4. Kolor żółty oznacza tereny należące do zaznaczonej frakcji.

Dodatkowo, klikając na jedną z frakcji w oknie po prawej pojawi się lista zawiązanych przez tą frakcję traktatów i umów handlowych, a także informacje na temat posiadanych dóbr handlowych (oraz które z nich są przez nie importowane, a które eksportowane). Znajdziesz tutaj również informacje o temperamencie przywódcy frakcji oraz jego cechach. Na liście u dołu ekranu znajdziesz zaś jakie traktaty mają poszczególne frakcje zawiązane z tobą. Kiedy zaś najedziesz myszką na ikonkę danej frakcji na mapie (lub na ikonkę nastawienia danej frakcji do ciebie na liście u dołu) wyświetli ci się lista czynników wpływających na wasze relacje. Znajdziesz tutaj następujące informacje:

  1. Aprobują - czyli rzeczy, które im się podobają. Mogą to być dla przykładu zawiązane traktaty czy datki finansowe. Bonusy tutaj mogą też wynikać z opracowanych technologii.
  2. Potępiają - czyli rzeczy, które im się nie podobają. W tej puli będą znajdować się takie rzeczy jak złamane traktaty, wojny z ich sojusznikami czy wrogie działania bohaterów.
  3. Całkowita wartość nastawienia - stosunek danej frakcji do ciebie. Jeśli jest na wartości dodatniej (kolor zielony), to frakcja jest przyjaźnie do ciebie nastawiona. Jeśli ma wartość ujemną (kolor czerwony), to są wobec ciebie wrogo nastawieni.

Wpływ na stosunki dyplomatyczne ma również to do jakiej rasy dana frakcja przynależy. Na przykład grając Mrocznymi Elfami frakcje Wysokich Elfów będą miały do ciebie natychmiastową awersję (-60 punktów do stosunków dyplomatycznych).

Utrzymywanie przyjaznych stosunków z innymi frakcjami daje szereg korzyści. Przede wszystkim jest to możliwość handlu i zawiązanie paktu o nieagresji, dzięki któremu nie będziesz musiał obawiać się ataku z ich strony. Zaś pakt o dostępie wojskowym pozwoli ci bez przeszkód poruszać się bo terytoriach innych frakcji (w innym przypadku wejście na inne terytorium jest traktowane jako wtargnięcie i wiąże się z obniżeniem relacji).

Korzystne jest także zawiązywanie sojuszy obronnych. Dzięki temu będziesz mógł wezwać swoich sojuszników na pomoc w przypadku, gdy zostaniesz zaatakowany. Podobnie gdy twój sojusznik zostanie zaatakowany zostaniesz poproszony o dołączenie się do wojny po jego stronie - tutaj odmowa wiąże się z zerwaniem sojuszu.

Sojusze wojskowe są również przydatne, jednak też bardziej ryzykowne. Będziesz mógł co prawda wezwać swoich sojuszników do każdej wojny, nawet tych, które sam rozpętasz. Jednak musisz liczyć się z tym, że twoi sojusznicy będą tak samo wzywać cię do rozpoczynanych przez nich wojen, przez co może okazać się nagle, że masz do pokonania całą zgraję przeróżnych frakcji.

Konfederacje i wasale

Możliwość zawiązania konfederacji jest bardzo przydatna, jeśli chcesz bezkrwawo zjednoczyć terytoria należące do twojej rasy. W przypadku konfederacji cała frakcja - wraz ze wszystkimi terytoriami, armiami oraz bohaterami, zostaje wcielona do twojej. Pamiętaj jednak, że zawiązanie konfederacji wiąże się z pewnym kosztem. Na okres 5 tur będziesz miał zmniejszone o 40 punktów stosunki z pozostałymi frakcjami ze swojej rasy, a dodatkowo we wszystkich twoich prowincjach będzie minus do ładu aż -8. Dodatkowo przechodzi na twoje barki konieczność utrzymania nowych armii, więc jeśli wchłonięte państwo miało złą kondycję gospodarczą, to twoje przychody mogą gwałtownie spaść - wtedy wyjściem jest rozwiązanie części przejętych wojsk i ustabilizowanie gospodarki w nowo przejętych ziemiach. Pamiętaj też by przy zawiązywany konfederacji dodatkowo spróbować uzyskać od przejętej frakcji fundusze - zastrzyk gotówki z pewnością ci się przyda.

Konfederację najłatwiej zawiązać w sytuacji, gdy twoje państwo ma świetne relacje z innym. Jeśli państwo które chcesz wchłonąć na przykład aktualnie przegrywa wojnę, to dodatkowo zwiększy to szanse na to, że będą chętni przyłączyć się do ciebie.

Przypadku gdy uczynisz z innej frakcji twojego wasala, frakcja ta pozostanie na mapie. Jednak jej polityka zagraniczna będzie uzależniona od ciebie, a dodatkowo będą ci płacić co turę daninę, będącą pewnym procentem ich dochodów. Podobnie jak w przypadku konfederacji trzeba mieć wysoki poziom stosunków dyplomatycznych by uczynić inna frakcję swoim wasalem.

Handel

Na handlu możesz sporo zarobić. - Dyplomacja i handel w Total War Warhammer II | Rozgrywka na mapie kampanii - Total War: Warhammer II - poradnik do gry
Na handlu możesz sporo zarobić.

Handel polega na wymianie surowców, które uzyskujesz z prowincji po wniesieniu odpowiedniego budynku (są to na przykład drewno, żelazo czy egzotyczne zwierzęta). Handel jest możliwy wtedy, kiedy inna frakcja nie ma posiadanego przez ciebie surowca - w innym przypadku nawet nie będą chętni by zawiązać umowę handlową. Poszczególne towary mają różną wartość, a dodatkowo dochód z nich jest zależy od tego jak dużo danego surowca produkujesz.

Za każdy eksportowany surowiec co turę otrzymujesz pewną sumę pieniędzy. Dochód jaki otrzymujesz z danego surowca możesz sprawdzić najeżdżając na niego myszką w panelu dyplomacji. By zaś sprawdzić ile otrzymujesz pieniędzy za handel z daną frakcją musisz najechać myszką na symbol umowy handlowej na liście frakcji w panelu dyplomacji.