Data wydania: 22 czerwca 2023 Wczesny dostęp
Taktyczny FPS z elementami skradanki, poświęcony II bitwie o Faludżę. Twórcy gry Six Days in Fallujah skupili się na realistycznym przedstawieniu starcia, bez opowiadania się po którejś ze stron konfliktu.
Gracze
Steam
Six Days in Fallujah jest taktycznym FPS-em opowiadającym o prawdziwych wydarzeniach, które miały miejsce w Iraku podczas II bitwy o Faludżę (7-16 listopada 2004 roku).
Dzieje tej produkcji były burzliwe. Została bowiem zapowiedziana w kwietniu 2009 roku, jako strzelanka TPP tworzona przez zespół Atomic Games, której wydaniem miała zająć się firma Konami. Ze względu na poruszaną tematykę tytuł wzbudził jednak spore kontrowersje, toteż jeszcze w tym samym miesiącu japoński gigant zdecydował się usunąć go ze swojego portfolio. Ostatecznie deweloperom nie udało się ukończyć prac nad tym projektem; nie zdołali również znaleźć dla niego wydawcy. Jedenaście lat później, bo w lutym 2021 roku, ogłoszono, że produkcję przejęło studio Highwire Games, natomiast jej wydanie weźmie na siebie firma Victura, na której czele stał Peter Tamte – były dyrektor generalny Atomic Games.
Akcja gry Six Days in Fallujah toczy się podczas bitwy o tytułowe miasto Faludża, w której wojska amerykańskie, brytyjskie oraz irackie stawiły czoła przebywającym tam siłom irackich rebeliantów i Al-Ka'idy. W trakcie rozgrywki wcielamy się zarówno w żołnierzy różnych narodowości (na czele z amerykańskimi marines), jak i w irackiego cywila.
Autorzy dołożyli starań, by w realistyczny sposób przedstawić działania wojenne, a także zaprezentować szerszej publiczności opowieści, jakie usłyszeli od ponad setki ekspertów współpracujących przy tym projekcie; mowa o osobach, które brały udział w wydarzeniach pokazywanych w poszczególnych misjach. Z ich historiami zapoznajemy się, oglądając zaimplementowane w grze materiały wideo oraz słuchając ich wypowiedzi, w których zwracają się bezpośrednio do nas.
W Six Days in Fallujah akcję ukazano z perspektywy pierwszej osoby (FPP).
Większość czasu w grze spędzamy w skórze żołnierzy, którzy wraz ze swoimi oddziałami wykonują różnorodne zadania. Realizacja celów misji wymaga nie tylko zmysłu taktycznego (w trakcie zabawy wydajemy polecenia naszym podkomendnym), lecz również ostrożności. W opanowanym przez nieprzyjaciół mieście zagrożenie może czaić się za każdym rogiem, toteż przemierzając wąskie uliczki i wnętrza budynków (lokacje są wzorowane na prawdziwych miejscach i obiektach), musimy nieustannie mieć się na baczności.
Sprawę komplikuje fakt, że chcąc możliwie najwierniej oddać niepewność towarzyszącą prawdziwym działaniom wojennym i wyeliminować zjawisko nauki poszczególnych lokacji na pamięć przez graczy, autorzy zaimplementowali tu elementy generowania proceduralnego map. Opracowana przez nich technologia dba o to, by układ budynków i pomieszczeń w ich wnętrzach zmieniał się po każdym restarcie rozgrywki. Ponadto zastosowano tu rozwiązania, które zbliżyły mechanikę starć do tego, jak wyglądają strzelaniny w rzeczywistości.
Oprócz tego w grze znalazły się misje skradankowe, w których wcielamy się w nieuzbrojonego irackiego cywila.
Six Days in Fallujah pozwala na zabawę w pojedynkę lub na multiplayerową rozgrywkę w trybie współpracy.
Choć korzenie Six Days in Fallujah sięgają końcówki pierwszej dekady XXI wieku, po przejęciu przez zespół Highwire Games projekt doczekał się solidnego odświeżenia oprawy graficznej. Dzięki temu produkcja nie odbiega pod tym względem od gatunkowych standardów, a lokacje i wyposażenie żołnierzy cieszą oko detalami i rozmaitymi smaczkami.
Autor opisu gry: Dorota Drużko
Platformy:
PC Windows 22 czerwca 2023
PlayStation 5 IV kwartał 2025
Xbox Series X/S IV kwartał 2025
PlayStation 3 Anulowana
Xbox 360 Anulowana
Producent: Highwire Games / Atomic Games (PC)
Wydawca: Victura
Ograniczenia wiekowe: 18+
Gry podobne:
4 stycznia 2022
Pomysły na rozwój Battlefielda, Call of Duty czy innych mainstreamowych strzelanin nie zachwycają ostatnio graczy. Na szczęście są jeszcze niezależne projekty, dzięki którym powstają FPS-y w dobrym stylu, i to bez szumu medialnego czy kontrowersji.
27 stycznia 2020
Gry komputerowe to w dużej części gry wojenne. Jak więc ukazać w rozrywkowym medium tak ponury i tragiczny temat? Świat gier całkiem dobrze sobie z tym radzi, naśladując po części świat filmu.
29 sierpnia 2016
W grach odwiedzaliśmy już fronty wojen zarówno przeszłych, jak i przyszłych. Ale tytułów bazujących na współczesnych konfliktach w zasadzie brak. Dlaczego deweloperzy nie podejmują tak ciężkich tematów?
Jesienna aktualizacja Six Days in Fallujah wprowadzi dodatkowy stan postaci. Będąc rannym, stoczymy bohaterski pojedynek rodem z kina akcji.
gry
Marcin Bukowski
6 października 2025
Six Days in Fallujah to gra, która miała przepaść na zawsze, ale jednak się ukazała, mimo ogromnej krytyki samych planów jej wydania. Miała być kontrowersyjna, tymczasem póki co jest „tylko” klimatyczna. Czego zabrakło w misjach fabularnych?
opinie
Dariusz Matusiak
9 stycznia 2025
Strzelanka Six Days in Fallujah otrzymała aktualizację Command and Control. Twórcy wprowadzili dwie misje fabularne, a także nowości w trybie single-player oraz kooperacji.
gry
Maciej Gaffke
7 listopada 2024
Dostępna w Steam Early Access strzelanka Six Days in Fallujah otrzyma wkrótce dużą aktualizację, która wprowadzi pierwsze z misji fabularnych.
gry
Kamil Kleszyk
25 września 2024
Dziś wystartuje wczesny dostęp Six Days in Fallujah, czyli kontrowersyjnej tatycznej strzelanki, na którą czekamy już czternaście lat.
gry
Adrian Werner
22 czerwca 2023
Po kilkunastu latach od zapowiedzi kontrowersyjne Six Days in Fallujah zadebiutuje na Steamie, choć na razie tylko we wczesnym dostępie.
gry
Jakub Błażewicz
31 maja 2023
Gry znane są z beztroskiego epatowania przemocą, ale to zaledwie jeden z ich grzechów. Wiele tytułów pozwala bowiem łamać międzynarodowe prawo dotyczące konfliktów zbrojnych. Jednak czy jest w ogóle możliwe, by przestrzegały takich zasad lub dawały nam wybór?
opinie
Dariusz Matusiak
25 lutego 2023
Six Days in Fallujah wzbudza coraz większe kontrowersje wśród graczy oraz twórców. W Internecie pojawiła się nawet petycja żądająca skasowania produkcji.
gry
Przemysław Dygas
26 marca 2021
W sieci pojawił się nowy zwiastun gry Six Days in Fallujah, w którym możemy bliżej przyjrzeć się strukturze rozgrywki tegoż ambitnego FPS-a. Poza tym twórcy zdradzili parę ważnych szczegółów o technologii użytej w produkcji.
gry
Karol Laska
23 marca 2021
Wydawca Six Days in Fallujah zmienia swoje podejście do podejmowania trudnych oraz politycznych tematów. W oświadczeniu na Twitterze twórcy poinformowali, że w grze wypowiedzą się przedstawiciele obu stron konfliktu.
gry
Adrian Piotrowski
8 marca 2021
Popularne pliki do pobrania do gry Six Days in Fallujah.
Wymagania sprzętowe gry Six Days in Fallujah:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-7500 3.4 GHz / AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon R9 390 lub lepsza, 22 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-7800X 3.5 GHz / AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz, 12 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce RTX 2070 / Radeon RX 5700 XT lub lepsza, 22 GB HDD, Windows 11 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 4 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 12036 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (12 036)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
wafel_15_84 Konsul
Czy w tej grze jest jakaś kampania singleplayer czy tylko po sieci?
gebels1818 Pretorianin
@DM
No rozumiem że z muszki na ACOG można celować ale nie w taki sposób jak jest to zrobione w tej grze. Rozumiem, że na dystansie do 5m można trafić skutecznie ale na gameplay'u można w ten sposób skutecznie trafiać i z 50-60m co w realu jest niemożliwe praktycznie. Wiem bo strzelam z broni i wiem jak to działa w realu.
Co się tyczy uszkodzeń przeciwników to rozumiem co masz na myśli ale mogli moim zdaniem rozwiązać to właśnie w jakiś realny sposób, że postrzelony typ prze do przodu na nas ale robi to jakoś kulejąc itp. A tutaj jest zerojedynkowo albo ginie albo nie i wtedy naparza do nas. Brak stanu pośredniego. To samo tyczy się naszego żołnierza i naszych kompanów. Brak zranień powodujących niezdolność do walki ale bez śmierci np. sytuacji, że zostawiamy rannego kompana chwilowo gdzieś w budynku i musimy po zakończeniu misji wrócić po niego i doprowadzić go do bazy, żeby zakończyć misję.
DM Legend
Celowanie za pomocą muszki z nad celownika ACOG to jakiś żart w tej grze. Rozumiem, że z 2-3 metrów to można tak celować "na czuja" ale żeby tak trafiać z kilkudziesięciu metrów
Ale zdajesz sobie sprawę, że umieszczona na sztywno muszka i szczerbinka na ACOGu trafia w środek punktu celowania tylko na jeden, jedyny dystans, na który jest skalibrowna - przy innych odległościach musisz celować wg kalibracji i na pewno nie będzie to cel tylko albo nad nim albo pod nim na daleki dystans ;) Dlatego to właśnie taki awaryjny celownik na bliski dystans przy ACOGu
Strzelasz do typa trafiasz go w nogę, ręke, a typ spier###la i dalej jest gotowy do walki i jest w tym 100% skuteczny. Masakra. W realu lekki postrzał w rękę, nogę, w cokolwiek, eliminuje człowieka z walki, przynajmniej potrzał w kończyny ma ogromny wpływ na mobilność
No nie do końca. Gra oczywiście sporo rzeczy musi generalizować, ale poczytaj sobie wspomnienia Chrisa Kyle'a z Iraku - tego z filmu Eastwooda. Pisze, że bojownicy często walczyli pod wpływem jakiegoś narkotyku i parli do przodu nawet pomimo bezpośrednich trafień z 5,56. Dopiero strzał w głowę załatwiał sprawę albo jakimś większym kalibrem. On sam z tego powodu miał przy sobie prywatny pistolet Colt, a nie przydziałowgo SigSauera, bo 9mm nie dawało żadnej gwarancji obrony
gebels1818 Pretorianin
Moja krótka opinia:
Strzelanie:
Celowanie za pomocą muszki z nad celownika ACOG to jakiś żart w tej grze. Rozumiem, że z 2-3 metrów to można tak celować "na czuja" ale żeby tak trafiać z kilkudziesięciu metrów. Widać że w tej grze pociski lecą ze środka ekranu a nie z lufy karabinu (technicznie jest to tak rozwiązanie jak w większości strzelanek). Nad ACOG powinien być domontowany mały otwarty kolimatorek albo na montażu tzw. skośnym za ACOG. Wtedy żeby strzelać to albo trzeba lekko przekosić karabin albo strzelać przez celownik kolimatorowy zamontowany nad ACOG. Ta gra ma tyle wspólnego z realizmem co FIAT 126p z luksusową limuzyną. To już w Medal of Honor Warfighter było to lepiej zrobione właśnie tak jak jest w realu.
Animacje:
Sztywne animacje wrogów i kompanów. Szczerze ruchy postaci wyglądają jak w grach sprzed 15 lat. Ogólnie gra wygląda jakby miała być wydana z 5 lat temu.
Grafika
Tutaj się nie ma do czego przyczepić chociaż wg mnie jest jakoś tak dziwnie sztywno.
Realizm
Sorry ale wg mnie w tej grze nie ma za grosz realizmu. Strzelasz do typa trafiasz go w nogę, ręke, a typ spier###la i dalej jest gotowy do walki i jest w tym 100% skuteczny. Masakra. W realu lekki postrzał w rękę, nogę, w cokolwiek, eliminuje człowieka z walki, przynajmniej potrzał w kończyny ma ogromny wpływ na mobilność. Brak w grze czegoś takiego że po postrzale przeciwnik zwija się z bólu a my możemy go dobić. Było to fajnie zaimplementowane w serii Modern Warfare 2019 wzwyż. Po postrzale przeciwnik potrafił zwijać się z bólu na ziemi, ewentualnie na leżąco próbował nas ostrzeliwać. Mogliśmy wtedy go dobić. Tutaj działa to zerojedynkowo. albo zabijesz albo nie. Nie ma opcji zranienia ale nie zabicia od razu.
Zawartość
Porażka. Tylko 4 misje do wyboru, brak kampanii. Granie dla samego grania, sorry ale nie dla mnie. Zbyt mała zawartość gry żeby zapłacić za nią 200 zł.
Marder Senator
Wszystkich którzy chcą wybrać się na zwiedzanie Faludży zapraszam tutaj: