Valorant: Haven - mapa, callouts dla obrońców i atakujących
Aktualizacja:
Z tego rozdziału poradnika do gry Valorant Gracz dowie się, jak skonstruowana jest mapa Haven, jak na niej grać, jakie są najważniejsze miejsca dla drużyny obrońców i atakujących oraz jakie są callouts, czyli krótkie nazwy poszczególnych lokacji, których używa się w trakcie rozgrywki.
Haven to jedna z map dostępnych w grze Valorant. Jest wyjątkową mapą, ponieważ jako jedyna posiada trzy możliwe miejsca podłożenia Spike'a, a więc daje to drużynie atakującej znacznie więcej możliwości na wygranie rundy.
- Haven punkt A - istotne miejsca dla obrońców
- Haven punkt A - istotne miejsca dla atakujących
- Haven punkt B - istotne miejsca dla obrońców
- Haven punkt B - istotne miejsca dla atakujących
- Haven punkt C - istotne miejsca dla obrońców
- Haven punkt C - istotne miejsca dla atakujących
Haven punkt A - istotne miejsca dla obrońców
Grając w roli obrońcy na punkcie A na mapie Haven najlepiej jest obrać taką pozycję, która pozwoli na obserwowanie miejscówki pod wieloma kątami i w razie konieczności zapewni ochronę lub możliwość rotacji do innego punktu. Poniżej przedstawiamy kilka najlepszych miejsc defensywnych na mapie Haven w punkcie podłożenia Spike'a A w grze Valorant.
A Long
A Long to pierwsze z istotnych miejsc dla obrońców na mapie Haven, które prowadzi do miejsca podłożenia Spike'a. Drużyna atakująca może pojawić się w A Lobby i szturmować na tę pozycję lub przejść na A Short.

Na powyższym obrazku widać postać, która stoi w punkcie A Long i patrzy w kierunku A Lobby, gdzie może pojawić się potencjalny przeciwnik. W razie zagrożenia Gracz może schować się za cegły widoczne z lewej strony lub wycofać się na punkt A.
A Tower (Heaven)
A Tower (Heaven) to najlepszy punkt obserwacyjny dla snajperów. Z Tego miejsca możesz z powodzeniem bronić całego punktu podłożenia Spike'a jednak jesteś narażony na ataki od strony schodów prowadzących na wieżę. Warto także pamiętać, że jeśli atakujący ma w drużynie Sage zapewne zasłoni ona widoczność z okna Kulą Bariery.

Na powyższym obrazku widać postać, która stoi w punkcie A Tower (Heaven). Z tego miejsca może obserwować dwa przejścia: A Long oraz A Short. Co więcej, przechodząc w lewą stronę i stając w rogu, Gracz może sprawdzić co dzieje się po prawej stronie wieży. Na pozycję A Tower prowadzą schody, którymi przeciwnik może zakraść się za Twoje plecy i wykonać atak z zaskoczenia.
Haven punkt A - istotne miejsca dla atakujących
Drużyna atakująca chcąca wejść na punkt podłożenia Spike'a A na mapie Haven ma do wyboru dwie główne drogi: A Long oraz A Short. Każda akcja na punkt A będzie wymagać dobrej organizacji i użycia kilku umiejętności pomocniczych, jak np. oślepienia, zasłony dymne czy ściany. W trakcie ataku należy mieć na uwadze fakt, że Gracze broniący dostępu do punktu A już są dobrze rozstawieni i mierzą w kierunku, z którego może nadejść przeciwnik.
A Lobby
A Lobby to jedno z istotnych miejsc dla drużyny atakującej skąd mogą dostać się na punkt podłożenia Spike'a A. Z tego małego pomieszczenia prowadzą 3 wyjścia: jedno na miejsce odrodzenia drużyny atakującej, drugie na A Long i trzecie na A Short.

Przechodząc przez punkt A Lobby zwróć szczególną uwagę na przeciwników, którzy mogli zająć dogodną pozycję strzelecką w dalszej części A Long - w miejscu, w którym skierowana jest postać na powyższym obrazku. Chcąc przejść na A Short warto zasłonić widoczność od prawej strony lub użyć oślepienia.
A Short
A Short to jedno z głównych przejść, którym drużyna atakująca może dostać się na miejsce podłożenia Spike'a w punkcie A. Wchodząc na punkt A od tej strony warto pamiętać o kilku istotnych rzeczach - przeciwnicy mogą znajdować się na skrzynkach, chować się za skrzyniami na środku, patrolować teren z A Tower (Heaven) oraz kryć się na A Long.

Jeśli atakujecie punkt A od strony A Short upewnijcie się, że korytarz jest czysty, a wychodząc na otwarty teren użyjcie dodatkowych zasłon lub umiejętności oślepiających. Jeśli w drużynie przeciwnej znajduje się Jett, Raze lub Sage mogą oni zając pozycję na skrzyniach i atakować z wysokości. Warto także zasłonić widoczność obrońcy, który na pewno zajął punkt na A Tower (Heaven).
A Long
A Long to kolejna droga prowadząca na punkt podłożenia Spike'a A na mapie Haven. W odróżnieniu od wcześniej opisywanej drogi prowadzącej od strony A Short, zapewnia ona atakującym nieco więcej miejsca i swobody. A Tower (Heaven) oraz A Site jest dobrze widoczny i łatwo zasłonić widoczność z tych punktów.

Atakując punkt A od strony A Long należy zwrócić szczególną uwagę na okno A Tower - jest to najlepsza pozycja strzelecka dla obrońców. Jeśli macie w drużynie Sage - zasłońcie widoczność z okna solidną ścianą lodu. Przydatne będą także zasłony dymne i oślepienia. Wchodząc na punkt A miejcie na uwadze fakt, że przeciwnicy mogą chować się we wnękach po prawej i lewej stronie jak i stać na skrzyniach.

Jeśli macie w drużynie Cypher i chcecie atakować A Long możecie skorzystać z bardzo prostego tricku z umiejętnością Spycam (Kamera Szpiegowska). Stojąc przed A Lobby można wejść na kwietnik a następnie podskoczyć i umocować kamerę na jednej z gałęzi. Po przełączeniu się na widok z kamery widać dokładnie, czy przeciwnicy zajęli pozycję obronną na A Long.
Haven punkt B - istotne miejsca dla obrońców
Grając w roli obrońcy na punkcie B na mapie Haven najlepiej jest obrać taką pozycję, która pozwoli na obserwowanie miejscówki pod wieloma kątami i w razie konieczności zapewni ochronę lub możliwość rotacji do innego punktu. Poniżej przedstawiamy kilka najlepszych miejsc defensywnych na mapie Haven w punkcie podłożenia Spike'a B w grze Valorant.
B Site
B Site to popularna pozycja Graczy broniących dostęp do punktu podłożenia Spike'a B. Miejscówka ta zapewnia Graczowi solidną ochronę i pozwala szybko zareagować, gdy potencjalny przeciwnik pojawi się w oknie (Mid Window) lub nadejdzie od strony Mid Doors.

Na powyższym obrazku widać przykładową pozycję na B Site, aby pokazać widok na Mid Window - jedną z najpopularniejszych dróg ataku na punkt B. W zależności od tego czy Gracz stanie po prawej czy po lewej stronie punktu B Site, może obserwować także drogę od strony Mid Doors. Niekiedy postacie jak Sage, Jett lub Raze używają swoich umiejętności, aby zająć pozycję na skrzyniach pośrodku punktu B i stamtąd prowadzić obserwację.

Jeśli w drużynie obrońców znajduje się Cypher warto skorzystać z jego umiejętności Spycam i umiejscowić kamerę szpiegowską na ścianie w punkcie B Back. Chcąc przymocować kamerę na odpowiedniej wysokości trzeba będzie podskoczyć. Po przełączeniu się na widok z kamery można obserwować Mid Window i przejście od strony Mid Doors pozostając w bezpiecznym miejscu.
Haven punkt B - istotne miejsca dla atakujących
Drużyna atakująca chcąca wejść na punkt podłożenia Spike'a B na mapie Haven ma do wyboru dwie główne drogi: Mid Window oraz przejście od strony Mid Doors. Każda akcja na punkt B będzie wymagać dobrej organizacji i użycia kilku umiejętności pomocniczych, jak np. oślepienia, zasłony dymne czy ściany. W trakcie ataku należy mieć na uwadze fakt, że Gracze broniący dostępu do punktu B już są dobrze rozstawieni i mierzą w kierunku, z którego może nadejść przeciwnik.
Mid Doors
Mid Doors to jedna z dróg, z których może skorzystać drużyna atakująca, jeśli chcą dostać się na punkt B lub przejść na punkt C. Drzwi prowadzące do C Short (Garrage) są opancerzone i muszą zostać rozbite zanim będzie można je przestrzelić. Z tego miejsca często mogą wyjść obrońcy chcący zaskoczyć przeciwników jednak w większości przypadków zazwyczaj blokują tę drogę za pomocą umiejętności spowalniających, ograniczających widoczność lub ścian.

W trakcie ataku na punkt B od strony Mid Doors w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na to, co dzieje się przy drzwiach prowadzących do C Short (Garrage). Jeśli zostaną zablokowane, zapewne przeciwnik nie wyjdzie na otwarty teren i można bezpiecznie przejść na punkt B. Uwaga! Drużyna broniąca zazwyczaj zostawia jednego zawodnika w oknie C Window skąd mierzy w kierunku Mid Doors.
W jednej z aktualizacji dodano specjalną barierę nad drzwiami prowadzącymi do C Window dzięki czemu żadna postać nie może stanąć na Kuli Bariery Sage i mierzyć w stronę Mid Doors.
Mid Window
Mid Window to kolejna droga prowadząca na punkt podłożenia Spike'a B na mapie Haven i chyba najbardziej popularna. Z tego miejsca Gracz ma bardzo dobrą widoczność na punkt B, ale także sam wystawia się na atak więc gra z tej pozycji nagradza najodważniejszych zawodników. Jeśli zawodnikowi atakującemu uda się wyeliminować cel na punkcie B zazwyczaj otwiera to drogę do podłożenia Spike'a.

Na powyższym obrazku widać przykładową pozycję w Mid Window. Z tego miejsca można obserwować nie tylko B Site, ale także drzwi prowadzące na C Short (Garrage). Widoczność z Mid Windows zazwyczaj zostaje zasłonięta więc Gracz ma niewiele czasu na oddanie strzału.
Haven punkt C - istotne miejsca dla obrońców
Grając w roli obrońcy na punkcie C na mapie Haven najlepiej jest obrać taką pozycję, która pozwoli na obserwowanie miejscówki pod wieloma kątami i w razie konieczności zapewni ochronę lub możliwość rotacji do innego punktu. Poniżej przedstawiamy kilka najlepszych miejsc defensywnych na mapie Haven w punkcie podłożenia Spike'a C w grze Valorant.
C Window
C Window pozwala graczom z drużyny broniącej mieć oko na pancerne drzwi prowadzące na Mid Doors oraz w kierunku Mid Window. Pomiędzy drzwiami można niekiedy ustrzelić nieuważnego przeciwnika, ale zazwyczaj widoczność z tego punktu zostaje zasłonięta przez którąś z umiejętności defensywnych.

Na powyższym obrazku widać przykładową pozycję na C Window skąd Gracz ma dobry widok na Mid Doors. Pancerne drzwi chronią Gracza przed otrzymaniem postrzału, ale tylko do momentu, w którym nie zostaną zniszczone (stracą wtedy zewnętrzną powłokę). Z tego miejsca szybko można przejść na punkty B oraz C.

Jeśli grasz jako Cypher możesz skorzystać z Kamery Szpiegowskiej, aby mieć oko na C Short, a samemu przejść w inny punkt na mapie. Stań na drugim stopniu podestu prowadzącym do okna, podskocz i umocuj kamerę w miejscu zaznaczonym na powyższym obrazku. Gdy przełączyć się na widok z kamery będziesz mieć świetny podgląd na to co dzieje się za opancerzonymi drzwiami.
C Site
C Site to trzeci z kolei punkt podłożenia Spike'a na mapie Haven. Do tego punktu prowadzą dwie główne drogi: C Short (Garrage) oraz C Long. C Site może być osłaniana przez jedną dobrą postać defensywną, jak np. Sage lub Cypher.

Na powyższym obrazku widać Gracza, który zajął przykładową pozycję na C Site. Skorzystał z metalowego podestu, aby zapewnić sobie dodatkową ochroną i mierzy w kierunku C Long. Po lewej stronie znajdują się skrzynie, które osłaniają Gracza przed atakiem od strony C Short (Garrage).

Jeśli w drużynie defensywnej znajduje się Cypher, skorzystajcie z jego umiejętności Spycam, aby obserwować punkt C z bezpiecznej odległości i skupić się na obronie innych punktów. Aby umiejscowić kamerę widoczną na powyższym obrazku będziesz musiał podskoczyć. Po przełączeniu się na widok z kamery widać dokładnie C Long oraz przejście z C Short. Rozstawiając w przejściach Potykacze (Trapwire) i Cyber Klatkę (Cyber Cage) Cypher może wycofać się na inną pozycję defensywną, a w razie ataku na puntk C zostanie o tym natychmiast poinformowany. Jeśli zdecydujesz się na taką zagrywkę pamiętaj o częstym sprawdzaniu widoku z Kamery Szpiegowskiej.
Haven punkt C - istotne miejsca dla atakujących
Drużyna atakująca chcąca wejść na punkt podłożenia Spike'a C na mapie Haven ma do wyboru dwie główne drogi: C Short (Garage) oraz C Long. Każda akcja na punkt C będzie wymagać dobrej organizacji i użycia kilku umiejętności pomocniczych, jak np. oślepienia, zasłony dumne czy ściany. W trakcie ataku należy mieć na uwadze fakt, że Gracze broniący dostępu do punktu C już są dobrze rozstawieni i mierzą w kierunku, z którego może nadejść przeciwnik.
C Short (Garrage)
C Short (Garrage) to jedna z dróg, z których może skorzystać drużyna atakująca, jeśli chcą dostać się na punkt C. Niestety, korzystając z tej drogi Gracz jest odsłonięty na atak od strony C Window więc warto zasłonić widoczność z tego punktu. C Short to ciasne pomieszczenie, w którym łatwo uwięzić przeciwników więc trzeba uważać na umiejętności ograniczające kontrolę nad postacią.

W trakcie ataku na punkt C od strony C Short należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na to, czy ktoś nie czai się w środku, zaraz za drzwiami oraz w C Window. Następnie należy sprawdzić pozycję C Site przez korytarz po lewej stronie. W trakcie ataku na punkt C oczywiście niezwykle przydatne będą umiejętności oślepiające i wszelkiego rodzaju zasłony dymne lub umiejętności wyrządzające obrażenia obszarowe.
C Long
C Long to kolejna droga prowadząca na punkt podłożenia Spike'a C na mapie Haven. Gracze atakujący mają tutaj więcej miejsca, ponieważ przed przejściem znajduje się wnęka po lewej stronie i druga pośrodku przejścia z prawej strony. Niestety, zawodnicy broniący dostępu do punktu C zazwyczaj mierzą przez całą długość C Long z broni snajperskiej więc należy zasłonić ich widoczność, aby nie stać się łatwym celem.

W trakcie ataku od strony C Long należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy żaden z przeciwników nie czai się za skrzyniami widocznymi na powyższym obrazku ani po lewej stronie za metalowym podestem. To dwie niezwykle popularne pozycje dla snajperów, które warto zasłonić którąś z umiejętności, jak np. granaty dymne Brimstone'a. Wchodząc na punkt C od strony C Long należy zwrócić uwagę na przeciwników stojących po prawej stronie (C Short) oraz od strony C Link.

Jeśli w drużynie atakującej znajduje się Cypher warto wykorzystać jego gadżety szpiegowskie w trakcie próby ataku na punkt C. Przytwierdź Kamerę Szpiegowską w punkcie widocznym na powyższym obrazku i sprawdź, czy na punkcie C nie czeka na Ciebie któryś z przeciwników.
- Valorant - poradnik do gry
- Valorant: Poradnik do gry
- Valorant: Mapy
- Valorant: Wszystkie mapy, callouty, porady - lista
- Valorant: Haven - mapa, callouts dla obrońców i atakujących
- Valorant: Haven - porady
- Valorant: Bind - mapa, callouts dla obrońców i atakujących
- Valorant: Bind - porady
- Valorant: Split - mapa, callouts dla obrońców i atakujących
- Valorant: Split - porady
- Valorant: Ascent - mapa, callouts dla obrońców i atakujących
- Valorant: Ascent - porady
- Valorant: Mapy
- Valorant: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
FrostyKaCo Junior
Przepraszam bardzo, albo każdy kto wszedł do valoranta jest aimgodem i ma milion Hz monitora albo strzelają w biegu tak jak ja to widze na monitorze o zawsze w głowe, większość a nie chce mi sie wierzyć, że każdy na świecie jest taki dobry żeby dawać instaheady, chyba że w tej grze po prostu nie trzeba mieć skilla w aimie i to jest randomowe, takie moje odczucia odnośnie gry, dziękuje.
bmwbmw2 Generał
Patryk913 Junior
Mam pytanie czy można jakoś ustawić by celownik nie znikał po strzale z karabinu snajperskiego.
Kacpi666 Junior
Ludzie mam problem pomóżcie. Otóż jak włącze valoranta to pisze mi "Twoja gra wymaga ponownego uruchomienia systemu.Uruchom komputer ponownie.
Jeśli ten błąd będzie się powtarzał, skontaktuj się ze Wsparciem Gracza. I już wielokrotnie restartowałem komputer ale nadal nie działało pomóż proszę.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
