Rozwój osad i klimat prowincji w Warhammer II | Rozgrywka na mapie kampanii
Aktualizacja:
Rozwój prowincji poprzez rozbudowę wchodzących w ich skład osad jest kluczowy podczas kampanii. Wnoszone budynki zapewnią ci możliwość werbunku wojska, a także fundusze na ich utrzymanie. Każda z podstawowych frakcji rozpoczyna rozgrywkę posiadając tylko jedno miasto będące stolicą prowincji. Powinieneś się skupić na rozwoju i obronie właśnie tego początkowego miasta, ponieważ stanowi ono stolicę twojego państwa i będzie jednym z celów ataków podczas odprawiania rytuałów.
W tym rozdziale znajdziesz opis funkcjonowania prowincji oraz porady odnośnie ich rozwoju.
Rozwój osad

Do rozwoju osad będziesz potrzebował dwóch rzeczy - złota oraz nadwyżki ludności. Złoto pozyskujesz dzięki dochodowi z osad, a także z łupów po bitwach czy wypełniając zadania, a wydawać go będziesz nie tylko na rozwój, ale także w celu werbunku armii, wykonując działania agentami, prowadząc dyplomację czy opracowując niektóre technologie.
Tymczasem nadwyżka ludności służy do rozbudowy głównego budynku w mieście. Pochodzi ona z następującego co turę rozwoju prowincji. Po uzyskaniu odpowiedniej liczby punktów rozwoju otrzymujesz jeden punkt nadwyżki ludności. Zarówno tempo rozwoju, jak i liczba punktów nadwyżki ludności jest wspólna dla wszystkich kontrolowanych przez ciebie osad w prowincji. Dokładne informacje na temat tempa rozwoju możesz sprawdzić najeżdżając na jego wskaźnik myszką w lewym dolnym rogu.
Każdy kolejny poziom głównego budynku wymagać będzie większej ilości punktów Nadwyżki Ludności - 3 poziom wymaga 2 punktów, 4 wymaga 4, a 5, ostatni, wymaga ich aż 5.
Na tempo rozwoju prowincji ma wpływ szereg czynników takich jak:
- Budynki wniesione w osadach na terenie prowincji.
- Opracowane technologie.
- Wydane w prowincji zarządzenie - dostępne po zajęciu wszystkich miast w prowincji.
- Wykupione umiejętności Lordów oraz Bohaterów przebywających w prowincji.
- Poziom ładu publicznego.
- Losowe wydarzenia, które mogą zwiększać lub zmniejszać tempo rozwoju - ich efekt utrzymuje się przez kilka tur.
Jak zostało wspomniane wcześniej, punkty nadwyżki ludności są wykorzystywane do rozbudowy głównego budynku w osadzie. Ulepszenie ich daje następujące korzyści:
- Dostęp do nowych i wyższych poziomów budynków.
- Odblokowanie dodatkowych miejsc na budynki.
- Zwiększony przychód z miasta.
- Zwiększony dochód ze wszystkich budynków z prowincji, a także w sąsiednich prowincjach - dotyczy tylko stolicy prowincji
- Silniejszy garnizon osady
Bonusy te mogą się lekko różnić w zależności od wybranej rasy (np. rozbudowa stolicy prowincji u Skavenów nie daje bonusu do dochodu z pozostałych budynków). Dodatkowo niektóre ważne miasta mają unikalne dla siebie bonusy (np. w Lothern jest to zwiększony porządek publiczny).
Stolica prowincji i pomniejsze osady

Każda prowincja składa się z różnej ilości miast, których liczna wacha się od 2 do 4 (oprócz tego na mapie znajduje się kilka specjalnych prowincji, które składają się tylko z jednej osady). Kiedy wybierzesz jedną z osad w prowincji pokaże ci się okno ze wszystkimi miastami do niej należącymi, wraz z informacją które z nich są w twoim posiadaniu, a które należą do innych frakcji, jakie budynki są wniesione w prowincji i tak dalej.
Miasta w prowincji dzielą się na dwa rodzaje. Jest to stolica prowincji, która jest wyświetlana po lewej stronie w oknie prowincji, oraz pomniejsze osady. Różnice między nimi są dosyć istotne podczas prowadzenia kampanii:
- Stolicę prowincji można rozwinąć maksymalnie do 5 poziomu, co pozwoli ci wnieść w niej dowolny budynek i rozwinąć go do maksymalnego poziomu (głównie tyczy to się zaawansowanych budynków wojskowych). W stolicy prowincji jest łącznie 7 slotów na budynki, nie licząc głównego budynku (a najważniejsze miasta mają aż 9 slotów). Stolice są również automatycznie wyposażone w mur i mają silniejszy garnizon od pomniejszych osad, także znacznie ciężej je zdobyć i szturm na takie miasto wymaga skorzystania z machin oblężniczych.
- Pomniejsze osady można rozwinąć jedynie do 3 poziomu, co blokuje część możliwości budowy. Dodatkowo mają one mniejszy garnizon, zaś walka o nie to zwykłe bitwy w polu - obronność takich osad można zwiększyć znosząc mury.
Jako, że przychód punktów nadwyżki ludności jest dosyć powolny dobrze jest zaplanować odpowiednio rozwój osad w prowincji i przede wszystkim pamiętać o rozwoju budynków przyspieszających rozwój. W innym przypadku może dojść do sytuacji, kiedy będziesz miał duże zapasy gotówki, ale nie będziesz mógł rozwinąć żadnego miasta z uwagi na brak punktów nadwyżki.
Rodzaje budynków i jak je rozwijać

Rozwój prowincji u każdej z frakcji wygląda właściwie identycznie, a różnice dotyczą jedynie części dostępnych budynków. Potrzebujesz złota i nadwyżki ludności do rozwoju głównego budynku w osadzie - co odblokuje ci dostęp do kolejnych slotów i poziomów budynków, zaś do budowy i rozbudowy pozostałych wymagane jest tylko zużycie złota. Należy dążyć do tego by wszystkie posiadane przez ciebie osady były rozwinięte do maksymalnego poziomu, ponieważ wtedy będzie mógł wykorzystać ich pełny potencjał. Wnosząc budynki w osadach musisz brać pod uwagę, czy wnosisz je w stolicy prowincji czy w pomniejszej osadzie i odpowiednio zaplanować budowę, by potem uniknąć konieczności wyburzania części budynków.
Zacznijmy jednak od omówienia poszczególnych typów budynków, wraz z informacjami w jakich typach osady najlepiej je znosić.
- Podstawowe wojsko - w budynkach z tej kategorii rekrutujesz podstawowe jednostki (np. Włócznicy czy Straż Morska z Lothern w przypadku Wysokich Elfów). Budynki te mają rozwój tylko do trzeciego poziomu, dlatego możesz je spokojnie wnosić w pomniejszych osadach i w stolicy zostawić miejsce na ważniejsze struktury.
- Zaawansowane wojsko - te budynki pozwalają na rekrutację znacznie mocniejszych, a także bardziej specjalistycznych jednostek oraz bohaterów (w których skład wchodzą choćby magowie). Jako, że dostęp do tych budynków odblokowywany jest dopiero na 3 poziomie rozwoju osady, dlatego nie opłaca się ich budować w pomniejszych osadach, ponieważ będą tam właściwie bezużyteczne.
- Obrona - w tej kategorii jest właściwie tylko jeden budynek, który ma trochę odmienne działanie w przypadku stolicy prowincji i pomniejszych osad. W przypadku małych osad zwiększa on znacznie jej garnizon, a także dodaje mury do osady (ta opcja jest jednak dostępna dopiero na 3 poziomie ich rozwoju). Zaś dla stolic prowincji budynek ten tylko daje większy garnizon. Niezależnie od tego w jakiego typu osadzie go zbudujesz otrzymasz również specjalną umiejętność do wykorzystania podczas obrony. Tego typu budynek najlepiej wnosić w zagrożonych prowincjach, a także w prowincjach będących miejscami rytualnymi.
- Infrastruktura - zasadniczo budynki z tej puli można podzielić na dwie kategorie. Budynki zwiększające rozwój oraz dochód z osady mają rozwój do 3 poziomu, więc najlepiej wnosić je w mniejszych osadach, zwłaszcza budynki zwiększające rozwój, które powinno budować się w pierwszej kolejności. Zaś budynki zwiększające porządek publiczny czy inne bardziej specjalistyczne z tej puli najlepiej wnosić w stolicy prowincji, bo tam będą mogły osiągnąć maksymalny poziom rozwoju.
- Surowiec - budynki z tej kategorii opłaca się wnieść właściwie zawsze w osadzie w której występują. Mogą one dostarczyć zarówno zasoby potrzebne do handlu, jak i dać zwyczajnie zastrzyk gotówki czy inne bonusy. Warto zwracać uwagę na te bonusy i np. jeśli w danej prowincji występują pastwiska to dobrze jest znieść w niej również budynek do werbunku konnicy.
- Wyjątkowe obiekty - zasada taka sama jak przy surowcach, jeśli jest dostępny on w prowincji to najlepiej poświęcić na niego slot. Budynki z tej kategorii dają różnie przydatne bonusy, dostępne są w istotnych miastach ze świata Warhammera.
Podczas wnoszenia budynków dobrze pamiętać o tym, by nie dublować budynków wojskowych w danej prowincji - nie da to żadnego zysku. Zaś takie rzeczy jak dochód z budynków się już sumuje, dlatego np. wniesienie dwóch tych samych budynków gospodarczych jest już jak najbardziej opłacalne.
Wznoś budynki wedle potrzeb. Nie buduj z każdej prowincji wszystkich budynków wojskowych - jest to zwyczajnie nieopłacalne. Jeśli jakaś prowincja nie jest specjalnie zagrożona i nie werbujesz w niej armii, to wszystkie sloty możesz poświęcić na budynki infrastruktury.
Zwróć uwagę które budynki zmniejszają poziom spaczenia. W przypadku prawie wszystkich ras spaczenie przynosi wyłącznie negatywny skutek (wyjątkiem są skaveni) zmniejszając porządek publiczny, a także w skrajnych przypadkach doprowadzając do wyniszczenia armii. Dlatego warto wnosić budynki zmniejszające jego poziom, nawet jeśli np. nie potrzebujesz werbować dostarczanych przed dany budynek jednostek.
Zapoznaj się też dokładnie z bonusami dającymi przez poszczególne budynki u każdej frakcji. U każdej z ras dają one trochę inne bonusy, a dodatkowo różnią się też trochę poszczególne drzewka i kategorie (np. u jaszczuroludzi znajdziesz dodatkowy budynek z kategorii obrony).
Pamiętaj też, że każdy z wzniesionych budynków możesz zburzyć. Pozwoli ci na wybudowanie w jego miejscu innej konstrukcji. Można to wykorzystać na różne sposoby, np. jeśli prowincja jest zagrożona, to możesz poświęcić jeden z budynków infrastruktury i zastąpić go budynkiem obronnym. Zaś gdy zagrożenie zniknie ponownie w tym miejscu zbudować wcześniej zburzony budynek.
Klimat prowincji

W przeciwieństwie do Total War: Warhammer tutaj wszystkie frakcje mogą się osiedlić w każdej prowincji. Jednakże każda prowincja ma określony klimat i każda z ras na pewnych terenach może się osiedlać bez przeszkód, zaś na pozostałych zasiedlenie się będzie powiązane z pewnymi karami. Jest to choćby zmniejszony rozwój, zmniejszony ład publiczny czy wyższe koszty wznoszenia budynków. Prowincje obok swojej nazwy mają ikonkę przedstawiającą rodzaj klimatu, a kolor wokół ikonki oznacza jak bardzo klimat jest odpowiedni dla prowadzonej rasy. Rodzaje klimatów są pogrupowane w trzy kategorie:
- Odpowiedni - kolor zielony (brak kar)
- Niekorzystny - kolor pomarańczowy (niskie kary)
- Nie do zamieszkania - kolor czerwony (wysokie kary)
Dokładny wpływ klimatu na sytuację w prowincji możesz sprawdzić po najechaniu myszką na ikonkę klimatu.
0
- Total War: Warhammer II - poradnik do gry
- Poradnik do gry
- Rozgrywka na mapie kampanii
- Wybór frakcji w Total War Warhammer II | Rozgrywka na mapie kampanii
- Interface w Total War Warhammer II | Rozgrywka na mapie kampanii
- Poruszanie się po mapie w Total War Warhammer II | Rozgrywka na mapie kampanii
- Rozwój osad i klimat prowincji w Warhammer II | Rozgrywka na mapie kampanii
- Kontrola ładu publicznego i spaczenia | Rozgrywka na mapie kampanii
- Dyplomacja i handel w Total War Warhammer II | Rozgrywka na mapie kampanii
- Obrzędy i Elfie Bramy w Total War Warhammer II | Rozgrywka na mapie kampanii
- Kontrola Wielkiego Wiru w Total War Warhammer II | Rozgrywka na mapie kampanii
- Rozgrywka na mapie kampanii
- Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.