Civilization 4 Colonization: Rozbudowa - Przemysł
Aktualizacja:
Przemysł
Każde miasto może przetwarzać każdy surowiec. To tylko kwestia dostatecznych nadwyżek żywności (niezbędnych do utrzymania przy życiu robotników) oraz wzniesienia odpowiednich budynków. Każdy rodzaj budynku przetwarzającego surowiec ma w sumie 3 poziomy rozbudowy. Część z nich ma swoją najbardziej prymitywną wersję automatycznie budowaną w każdym mieście - część trzeba wznosić od podstaw. Kolejne, bardziej zaawansowane poziomy zapewniają większa wydajność, powodują, że pracownik zatrudniony w danym budynku wytworzy jeszcze większą ilość dóbr przemysłowych. Ponieważ najbardziej zaawansowane z budowli (wszystkie konstrukcje 3 poziomu będę nazywał fabrykami) potrzebują sporej ilości czasu, aby zostać wzniesione, rzadko kiedy jest sens budować dany rodzaj zakładów przemysłowych w więcej niż jednym - dwóch miastach. Dodatkowo, mimo faktu, że każdy surowiec można do fabryki dowieźć, lepiej wznosić zakłady przetwarzające określone surowce w miastach je wytwarzających lub najdalej w sąsiednim mieście. Zbytnia koncentracja przemysłu przy ograniczonych mimo wszystko możliwościach jego transportowania i przechowywania grozi stratami nadwyżek, których nie będziemy w stanie zagospodarować.
W przypadku zakładów przemysłowych obowiązuje ta sama zasada, jaka ma zastosowanie w przypadku surowców. Wszędzie, gdzie to tylko możliwe, powinniśmy zatrudniać specjalistów Oczywiście bardzo trudno jest osiągnąć sytuację pełnej, specjalistycznej obsady naszych fabryk - szczególnie że specjaliści produkcyjni są trudniejsi do pozyskania niż ci zajmujący się wytwarzaniem surowców, ale w miarę możliwości powinniśmy sukcesywnie wymieniać normalnych pracowników na ekspertów.
Wytwarzane przez nasz przemysł dobra, podobnie jak i surowce, mogą być wykorzystywane na różne sposoby. Dobra przemysłowe można podzielić na trzy grupy:
- Dobra przeznaczone na handel, nie mające poza tym żadnego praktycznego zastosowania. Rum, ubrania, płaszcze i papierosy sprzedajemy w masowych ilościach w Europie i dzięki nim zarabiamy większość naszych pieniędzy.
- Narzędzia. To dość nietypowy towar przemysłowy. Wykorzystywany jest przez nas bezpośrednio do produkcji większości budowli oraz wielu oddziałów, a jednocześnie - jako jedyny towar wytworzony przez nasze miasta - jest dalej przetwarzany i pozwala na produkcję najważniejszego ze wszystkich towarów - broni. Ponieważ przez całą grę narzędzia są relatywnie tanie, będziemy je (szczególnie na początku) mogli, a nawet musieli, sprowadzać z Europy - sporo czasu potrwa, nim nasz przemysł będzie w stanie zaspokoić zapotrzebowanie naszej gospodarki na ten konkretny towar.
- Konie i broń. Oba surowce gromadzimy w największych możliwych ilościach - bo wojny o niepodległość bez magazynów pełnych jednego i drugiego nie wygramy. Oba będziemy, podobnie jak narzędzia, sprowadzać z Europy - w ciągu 250 tur trudno stworzyć przemysł, który zdołałby zapewnić taką ilość broni i koni, abyśmy mogli wyposażyć dostatecznie dużą armię.
Produkcja budynków i oddziałów w miastach
Szybkość wznoszenia budowli, konstruowania okrętów, dział i umocnień w naszych miastach jest uzależniona od poziomu rozbudowania Tartaku (Lumber Mill) oraz od liczby (i specjalizacji) pracujących w nim obywateli. Z drugiej strony każda rzecz produkowana w ten sposób wymaga drewna - tym większej ilości, im bardziej skomplikowana rzecz powstaje. Dodatkowo najbardziej zaawansowane konstrukcje można wznosić jedynie po wcześniejszym wybudowaniu Tartaku. Całe szczęście, że nie każde miasto wymaga pełnej infrastruktury produkcyjnej - w większości wystarczy ta zupełnie podstawowa.
Specjalizacja miast
Ponieważ to wydajność naszej gospodarki jest podstawowym miernikiem jej możliwości, specjalizacja miast jest w zasadzie nieunikniona. Skoncentrowana na określonym rodzaju działalności osada działa znacznie wydajniej niż taka, która usiłuje realizować kilka celów jednocześnie. Specjalności miast można podzielić na cztery rodzaje:
- Farmy - to miasta, których głównym celem jest produkowanie maksymalnej ilości żywności. Nie muszą być ani zbyt wielkie, ani dysponować zbyt rozbudowaną infrastrukturą. Z mojego doświadczenia wynika, że ich idealny rozmiar to 3-4. Jedyne, czego wymagają, to przynajmniej 3 pól wytwarzających dużą ilość żywności (min 4 bez żadnych modyfikatorów). W tej roli najlepiej sprawdzają się nadmorskie miasta z rybami lub krabami. Dzięki temu każe z takich miast jest dla nas znakomitym źródłem nowych obywateli i miejscem, skąd w sytuacjach awaryjnych możemy wysyłać żywność do innych miast. Ich dużą zaletą jest łatwość przekwalifikowania - duże nadwyżki żywności pozwalają przekształcić miasto w Fabrykę (jeśli będziemy w stanie zapewnić mu dostatecznie dużą moc produkcyjną) lub w Metropolię.
- Kopalnie - to umowna nazwa określająca miasta, których podstawowym zadaniem jest pozyskiwanie określonego rodzaju surowca. W idealnej sytuacji mogą one (przynajmniej w ograniczonym zakresie) przetwarzać również surowce wygenerowane, choć to drugie pełni jedynie rolę pomocniczą, chyba że dane miasto dysponuje jednocześnie dostatecznymi nadwyżkami żywności, aby umożliwić zatrudnienie większej liczby robotników.
- Fabryki - ich zadaniem jest przetwarzanie surowców w dobra. W tym celu powinny dysponować wystarczającymi nadwyżkami żywności, aby pracownicy fabryk byli w stanie utrzymać się przy życiu oraz mieć dostateczne moce produkcyjne, aby wznieść najbardziej rozbudowany rodzaj zakładów przetwórczych (przynajmniej jednej kategorii). W idealnej sytuacji część przetwarzanych surowców takie miasto wytwarza samodzielnie.
- Metropolie - to miasto zapewniające tak naprawdę wszelkie pozostałe usługi - przede wszystkim szkoły, kościoły i generujące dzwony wolności. Wymaga sporych nadwyżek żywności - niezbędnych do utrzymania ogromnej rzeszy nieprodukcyjnych specjalistów.
Niezależnie od poziomu specjalizacji miasta należy pamiętać, że powinno ono być w stanie zatrudnić przynajmniej 1 lub 2 Mężów Stanu - bo wysoki poziom poparcia dla niepodległości, oprócz tego, że niezbędny do ukończenia gry, znacząco wspiera wydajność produkcji.
Poziom specjalizacji naszych miast rzadko jednak osiąga opisany powyżej. Powyższy schemat jest ideałem, ale - jak to z ideałami bywa - często niemożliwym do osiągnięcia (szczególnie przy ograniczonej ilości czasu). Wielokrotnie będziemy zmuszeni do kompromisów między wydajnością a możliwościami, jakimi dysponujemy. Zamiast klarownych, podobnych do wyżej opisanych specjalistycznych miast, będziemy często mieli hybrydy, usiłujące łączyć przynajmniej dwie z wymienionych powyżej funkcji.
- Sid Meier's Civilization IV: Colonization - poradnik do gry
- Sid Meier's Civilization IV: Colonization - poradnik do gry
- Civilization 4 Colonization: Miasta
- Civilization 4 Colonization: Obywatele i eksperci
- Civilization 4 Colonization: Eksploracja
- Civilization 4 Colonization: Rozbudowa - Gospodarka
- Civilization 4 Colonization: Rozbudowa - Przemysł
- Civilization 4 Colonization: Rozbudowa - Transport
- Civilization 4 Colonization: Rozbudowa - Handel z Europą
- Civilization 4 Colonization: Rozbudowa - Specjaliści
- Civilization 4 Colonization: Rozbudowa - Dzwony wolności
- Civilization 4 Colonization: Rozbudowa - Budowanie kolejnych miast
- Civilization 4 Colonization: Rozbudowa - Dyplomacja
- Civilization 4 Colonization: Rozbudowa - Wojsko
- Civilization 4 Colonization: Rozbudowa - Ojcowie Założyciele
- Civilization 4 Colonization: Wojna o niepodległość
- Civilization 4 Colonization: Dodatki
- Sid Meier's Civilization IV: Colonization - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
