Rust: Wybór serwera - różnice, tryby
Rust oferuje masę serwerów, oficjalnych oraz tworzonych przez innych graczy, na komputerach prywatnych bądź wynajętych serwerach. Dostępne są również skrypty i modyfikacje oraz różne formy rozgrywki. Przeczytajcie, jakie dostępne są rodzaje serwerów i różnice między nimi w 2022 roku.
Aktualizacja:
Na tej stronie poradnika dowiecie się, czym kierować się przy wyborze serwera do gry w Rust. Przeczytacie, jakie są dostępne opcje filtrowania, czym różnią się serwery oficjalne od serwerów społeczności oraz czym jest "wipe".
Informacje wstępne
Podstawowe informacje na temat różnic w serwerach:
- Mapy w Rust posiadają różne rozmiary - szukajcie serwera, który odpowiada Waszemu stylowi rozgrywki.
- Wiele serwerów jest modowanych - to nic złego. Niektóre mody to np. zabezpieczenie nowych graczy przed atakami, głosowanie celem pominięcia nocy czy dodatkowe informacje wyświetlane w HUD.
- Wasze postępy zachowują się na jednym serwerze - nie ma możliwości przeniesienia badań czy przedmiotów między serwerami.
- Szukajcie serwerów z opcją "anti-cheat" - na tych serwerach występują mechanizmy bezpieczeństwa, które chronią przed oszustami.
- PvE vs PvP - dostępne są różne formy rozgrywki; najczęściej napotkacie na skróty PvE - oznaczające zakaz lub ograniczenie walk między graczami (walka z NPC / budowanie baz), lub PvP - wskazujące bezpośrednio, że głównym celem rozgrywki na serwerze jest walka między graczami i wszystkie chwyty są dozwolone.
Mechanika Wipe

W zasadzie każdy serwer posiada tzw. Wipe, czyli czyszczenie serwera. Występuje on najczęściej raz w tygodniu lub raz w miesiącu - pozwala to na zbalansowanie gry i uniemożliwia nękanie nowych graczy. Pomaga też zwolnić zasoby serwera, przez co nie ulegnie awarii / spowolnionemu działaniu. Wipe może być jednak różny:
- Map Wipe - znikają wszystkie przedmioty i struktury ustawione przez graczy w świecie gry. Pozwala to graczom z większym stażem zacząć grę od nowa, lecz dynamiczniej, gdyż posiadają odblokowane badania.
- Blueprint Wipe - wymazane z serwera zostają jedynie badania, jakie gracze odblokowali.
- Serwer Wipe - łączy cechy powyższych; usunięcie wszystkich danych z serwera, badań i obiektów. Nierzadko generowana jest nowa mapa.
Informacje na temat rodzaju "czyszczenia" możecie znaleźć z reguły w opisie serwera.
Typy rozgrywki

Poniżej opis typów serwerów, według dostępnych tagów:
- Tygodniowy / Dwutygodniowy / Miesięczny - określają, jak często następuje "wipe",
- Standardowy - czyli domyślny typ rozgrywki. Rywalizacja między graczami jest opcjonalna.
- PvE - gracze skupiają się na eksploracji świata. Starcia między graczami często są zabronione lub podlegają określonym zasadom.
- Roleplay - odgrywanie ról. Mogą być to serwery posiadające określony "scenariusz" lub po prostu serwery umożliwiające grę tak, jak się chce (np. z zakazem raidów lub brakiem możliwości niszczenia budynków).
- Kreatywny - może mieć różną formę, ale wyłączone są funkcje przetrwania (nie musicie np. dbać o pożywienie).
- Softcore - uproszczona gra. Często zdobywanie surowców jest szybsze. Możecie odradzać się w bezpiecznych strefach i odzyskać część straconych przedmiotów.
- Mini gra - często jest to znacząco zmodyfikowana gra, by zapewnić inną formę rozgrywki i zabaw.
- Szkolenie bojowe - serwer treningowy skupiony na treningu. Często silnie zmodyfikowane serwery z arenami, dostępem do broni itp.
- Pole bitwy - serwery PvP: walka między graczami odgrywa tu główną rolę.
- Battle Royale - walka między graczami do ostatniego żywego gracza.
- Serwer do budowy - tryb kreatywny, skupiający się na tworzeniu konstrukcji.
- Hardcore - nowy oficjalny tryb, stanowiący większe wyzwanie niż rozgrywka standardowa. Główne różnice: brak czatu globalnego, czatu, bezpiecznych stref w Monumentach. Ponadto: wyłączony system Rust+, misje, mniejsza pojemność skrzyń i wiele podobnych drobnych zmian.
Prywatne, a publiczne serwery
Z menu głównego dostępna jest lista prywatnych serwerów tworzonych przez graczy lub organizacje. Możecie znaleźć również liczne serwery niewyświetlane na liście lub z dogłębniejszym opisem, korzystając z wyszukiwarek w sieci. Prywatne serwery w stosunku do oficjalnych mogą posiadać własne zasady i rejestrację gracza. Warto korzystać z tych serwerów, które posiadają własną grupę (np. Discord), gdyż ułatwia to budowanie społeczności, zgłaszanie zażaleń (lub np. oszustów) oraz, nierzadko, serwer posiada własny regulamin, który jest egzekwowany. Niektórzy gracze skarżą się na częstsze występowanie oszustów i mniejszą aktywność administracji na publicznych serwerach. Oficjalne serwery z reguły nie są polecane dla nowych graczy. Niezależnie od typu serwera, możecie liczyć na zdobywanie przedmiotów (np. "Steam drops").
Do serwerów, które nie są widoczne na liście, możecie dołączyć korzystając z konsoli: wciśnijcie F2 i wpiszcie "client.connect [adres serwera i port]".
0
- Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry
- Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry
- Podstawy
- Rust: Porady na start - wskazówki dla początkujących
- Rust: Pierwsze kroki - jak rozpocząć grę?
- Rust: Pierwsza baza - jak budować, ulepszać budynki
- Rust: Wybór serwera - różnice, tryby
- Rust: Statusy i radzenie sobie z nimi
- Rust: Promieniowanie - leczenie i zapobieganie
- Rust: Schematy i badania
- Rust: Podstawowy transport - konie, samochody i inne
- Podstawy
- Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Najemniczek Junior
Dobry poradnik na przetrwanie pierwszych godzin w grze w sam raz
zanonimizowany984237 Junior
w tym poradniku brakuje takich informacji jak:
- jak zbudujesz dom to jak najprędzej dąż do zrobienia metalowych drzwi, bez nich na milion procent ludzie będą włamywali się do domku (raz dla jaj budowałem se jakiś czwarty domek w jednym miejscu, celowo planowałem by był pusty, miał z 6 par drzwi drewnianych i non stop ludzie je rozwalali więc na prawdę metalowe drzwi są koniecznością, bo drewniane drzwi to kamieniem rozwalisz, a metalowe tylko ładunkami C4 (chyba 2) lub granatami (14 granatów rozwala drzwi metalowe lub ściany)).
- jak goni nas misio lub wilki to wskakujemy na kłodę drewna, wtedy przestaną nas gonić bo nie będą mogły nas uderzyć (ze skałami to nie działa raczej)
- zmutowane misie i wilki możemy rozwalać dla dropu bo te wilki i misie mogą mieć rampę metalową, schody metalowe itd więc warto je czasem zabijać. Oczywiście jak wydropimy metalowego coś to biegniemy do domku to ukryć lub jak mamy zieloną skrzynkę to używamy jej przy workbenchu by nauczyć się robić metalową ścianę itd.
- jak budujecie dom np. wielkości 1x2 kratki i robicie go w górę tylko to pamiętajcie, że ludzie zazwyczaj na cel biorą piętra na górze więc nie trzymajcie wszystkiego na górze. A tak w ogóle to radzę trzymać po trochu itemów w każdym roomie. Gracze zazwyczaj C4 nie mają, ale granatów uda im się narobić 30 sztuk na oko (więcej raczej mało kto będzie chciał robić) i tu mówię o jednej osobie (bo jak ma kumpla jednego to liczcie, że są w stanie 60 granatów mieć, czyli wysadzą 4 ściany).
- pamiętajcie, że gra zbugowana jest i nawet jak otoczycie dom filarami to gracze zbudują barykady, jedna na drugiej i mogą z tych barykad zrobić schody na dowolne piętro, nawet jak macie miliard pięter. Mam nadzieję, że szybko twórcy ogarną tego buga bo jest porąbany.
- domy bez pięter też mają sens, ale nie takie 2x2 kratki, a bardziej 3x12 kratek itd, chodzi o to, że przy takim domu trzy na ileś kratek, gracze będą musieli dwie ściany wysadzić by dostać się do środkowego pomieszczenia, a jeśli dom wasz jest bardzo długi, a itemy macie porozkładane na różne pomieszczenia to stracą sporo granatów lub C4, choć bierzcie pod uwagę, że jak dojdą wam do środka domu to wtedy będą drążyć dziurę w środek domu dalej więc lepiej zostawiajcie czasem co drugi room w środku pusty z pustą skrzynią
- gracze często podchodzą do ścian domu i przez szpary patrzą co jest w środku dlatego radzę wam zrobić jedną z rzeczy - budujecie w każdym roomie barykady przy ścianach tak by nie widzieli co jest w środku, ale lepiej będzie jak w każdym roomie postawicie skrzynki, najlepiej te wielkie skrzynie i zostawicie je puste, one mają zmylać graczy, a zmylają świetnie. Ja zawsze ustawiam z 2 wielkie skrzynie w pomieszczeniach i wtedy gracze włamują się tam właśnie i dziwić się muszą, że to podpucha bez itemów.
Możecie też otoczyć dom fundamentami i na środku fundamentu walnąć filar (lub jak nie chcecie to nie walicie) i mały spike wall. Duży spike wall nie zmieści się na fundamencie z filarem, a jak go postawicie na ziemi to mu będzie życie ubywać i będziecie musieli raz na dobę podchodzić pod large spike walle z drewnem i używać drewna na nich by je naprawiać (naprawa large spike walli do trzech sztuk jeszcze tak nie wkurza, ale 6 sztuk lub więcej wkurza bardzo, bo sporo drewna kradnie to naprawianie więc radzę wam na trawie nie stawiać za bardzo large spike walli. A na fundamencie moje małe spike walle nie wymagały naprawy więc spoko)
- w nocy gracze niektórzy będą was widzieć i tak, nie wiem, czy cheaty niektórzy odpalają, czy po prostu podkręcają se gammę w monitorze by w nocy widzieć. Nienawidzę takich graczy, bo ci debile ze 100-200 metrów strzelają do nas w środku nocy, na szczęście mało takich graczy jest
- na koniec jeszcze coś. Nie musicie mieć jednego domku, możecie mieć ich kilka, ale radzę niedaleko siebie je mieć i dwa powinny wystarczyć wam, możliwe, że domy trzeba zawsze odwiedzać (np. raz dziennie) by ściana itd nie zniknęła żadna, bo nieodwiedzana przez 24 lub 48h lub ileś chyba znika).
- w waszym głównym domu budujcie spam śpiworów, w każdym pomieszczeniu stawiacie śpiwór lub jak macie metal to metalowe łóżko. A no to po to, żeby wam debilni złodzieje nie rozwalili jedynego w domu śpiworu, a rozwalają zawsze, ale łóżko metalowe mi ominęli włamywacze, widocznie zbyt wytrzymałe było (nie wiem co je rozwalić może). Ja zawsze w każdym pomieszczeniu kładę śpiwór, a jak pomieszczeń mam dużo to tylko w co drugim, trzecim roomie.
Soulcatcher Legend

BaronNarkotykowy ---> Dziękujemy za doskonałe uzupełnienie.
'ekto Generał

Nie obeszło się bez błędów:
Zwierzęta najlepiej zbaijać za pomocą łuku
W brew pozorom
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.