Rust: Statusy i radzenie sobie z nimi

Statusy określają aktualny stan, w jakim znajduje się bohater, inny niż neutralny. W tym miejscu dowiecie się jak statusy wpływają na zmianę parametrów życiowych bohatera w Rust. Strona posiada zaktualizowane statusy do wersji gry z roku 2022.

Poradniki

Aktualizacja:

Spis treści

Statusy to niemal zawsze negatywne wskaźniki, które pojawiają się (w kolorze zielonym lub czerwonym) nad paskiem zdrowia w dolnym prawym rogu ekranu. Na tej stronie poradnika do gry Rust przeczytacie, jakie czynniki wpływają na pojawienie się statusów, jakie mogą mieć skutki i jak się ich pozbyć.

Ubiór i ochrona

Każda część ubioru posiada właściwe dla siebie cechy - Rust: Statusy i radzenie sobie z nimi - Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry

Każda część ubioru posiada właściwe dla siebie cechy. W większości przypadków zależeć Wam będzie na ochronie przed pociskami. Do innych parametrów dochodzą: ochrona przed zimnem, ranami szarpanymi, obrażeniami od broni białych, wybuchami oraz promieniowaniem. Każdy założony element ubioru dostarcza statystyk dla całego ciała - np. założenie nakrycia głowy ochroni Was także przed zranieniem w kostkę. Owe statystyki widoczne są obok awatara, gdy otworzycie panel ekwipunku.

Krwawienie następuje, gdy zostaniecie zaatakowani, w szczególności przez broń ciętą (np - Rust: Statusy i radzenie sobie z nimi - Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry

Krwawienie

Krwawienie następuje, gdy zostaniecie zaatakowani, w szczególności przez broń ciętą (np. noże), ale także przy oberwaniu kulą lub przy obrażeniach od zwierząt. Szczególnie łatwo zebrać obrażenia od krwawienia poprzez wpadnięcie na proste pułapki. Krwawienie najłatwiej zatamować używając bandaży (20 tkaniny).

Ranny

Status odnoszący się do stanu, gdy gracz zostanie śmiertelnie raniony, ale nie zginie. Będzie wtedy leżeć na ziemi bez możliwości poruszania się ani obserwacji otoczenia. Jeśli nie zostanie dobity (lub nie zadziałają inne efekty, jak krwawienie), powstanie, gdy zregeneruje pasywnie 5 pkt. Zdrowia (o ile pozwalają na to paski głodu / nawodnienia). Gracz może również zostać postawiony na nogi przez innego gracza.

Napromieniowanie

Promieniowanie występuje przy niektórych Monumentach, szczególnie opuszczonych bazach wojskowych lub laboratoryjnych, licznie na pustyniach. Możecie się chronić przed nim zakładając właściwą odzież, szczególnie Skafander ochronny (Hazmat Suit), a leczyć przy pomocy strzykawek oraz pigułek antyradiacyjnych i specjalnych herbatek przygotowanych na Stole do mieszania z jagód. Ponadto najprostszą metodą jest po prostu picie wody z butelki. Przyjęcie dużej dawki promieniowania obniża zdrowie w szybkim tempie, duże dawki uniemożliwiają bieganie.

Wygłodzony, spragniony

Głód jest zwykle większym problemem niż pragnienie. Powoduje spadek zdrowia, gdy jego poziom jest niższy niż 40. Wodę dużo łatwiej odzyskać: z pożywienia, z rzeki lub butelek oraz poziom krytyczny zaczyna się od <25.

Zbyt zimno, zbyt ciepło

Status ten zależny jest od temperatury i gdy przekroczy wartość komfortową, zaczniecie odnosić obrażenia. Na temperaturę mają wpływ szczególnie biomy: pustynny i zimowy, ubiór dostosowany do warunków, pływanie w wodzie (i status Mokry), nadejście nocy lub przebywanie przy źródłach ciepła.

Mokry

Gdy pływacie, mokniecie. Powoduje to obniżenie temperatury ciała, a więc może przynieść pozytywny lub negatywny efekt, w zależności od okoliczności. Aby wyschnąć, musicie znajdować się w ciepłym miejscu (lepiej więc nie pływać w zimowym biomie). Ponadto nurkując bez butli macie około 3 sekund na wstrzymanie powietrza - później tracicie zdrowie i toniecie. Unikniecie problemów z moknięciem, znajdując skafander nurka.

Zatrucie

Zatrucie możecie wyleczyć wszelkimi medykamentami, lecz nie jest to status często występujący i kłopotliwy. Najczęstszą jego przyczyną jest konsumpcja surowej żywności w krytycznych sytuacjach.

Komfort

Gdy bohater czuje się komfortowo, szybciej redukuje negatywne statusy i odzyskuje zdrowie, a także wolniej głodnieje. Na status ten wpływa przebywanie przy obiektach, które generują ten czynnik, jak np. ognisko, meble lub elementy ozdobne. W początkowych fazach gry możecie np. zabić niedźwiedzia, by pozyskać jego skórę w formie dywanu.

Bezpieczna strefa (Safe Zone)

Status bezpiecznej strefy znajduje się w niektórych lokacjach. Nie można do nich wchodzić, gdy posiadacie status "niebezpieczny" (czerwony celownik w górnej prawej części ekranu), który pojawia się np. gdy używacie broni w pobliżu monumentu. Otwierając ekwipunek zobaczycie, jak długo status będzie się utrzymywał. Pojawi się on również, gdy wykonacie niedozwolone akcje w obrębie bezpiecznej strefy i utrzyma przez kilka minut. W bezpiecznych strefach:

  1. Nie wolno walczyć,
  2. Nie wolno dzierżyć broni (w tym również niektórych narzędzi - potencjalnej broni, np. siekiery),
  3. Nie wolno używać i podnosić cudzych przedmiotów, w tym grabić ciał innych graczy,

Niezastosowanie się do tych zasad spowoduje, że NPC i działka natychmiast wezmą Was na cel, tak długo, jak znajdujecie się w bezpiecznej strefie.

W bezpiecznych strefach gracze często pozostawiają swoją postać na czas poza rozgrywką. Jest to dobre, lecz nie idealne podejście: jeśli ktoś będzie chciał się zemścić, może poświęcić swoje życie, by Was zabić - leżący na ziemi ekwipunek zniknie po niedługim czasie.

Budowanie dozwolone / budowanie zablokowane

Jest to status związany z Szafą z narzędziami, który stanowi o własności bazy gracza. Jeśli gracz jest właścicielem, może stawiać dowolne konstrukcje na swoim terenie. Ponadto, wszelkie systemy bezpieczeństwa i inteligentne pułapki wykrywają osoby ze statusem "Budowanie dozwolone" i tych osób nie atakują (stąd należy uważać, by nadać ten status sojusznikom).

Gracz, który posiada status "Blocked" znajduje się w zasięgu wrogiej bazy i nie może stawiać żadnych konstrukcji. Wyjątkiem są drabiny, które możecie postawić np. na wrogim murze oraz budowle z patyków.

Podobało się?

0

Rust

8 lutego 2018

PC PlayStation Xbox
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2014-03-08
21:30

Najemniczek Junior

👍

Dobry poradnik na przetrwanie pierwszych godzin w grze w sam raz

Komentarz: Najemniczek
2014-03-17
14:53

zanonimizowany984237 Junior

w tym poradniku brakuje takich informacji jak:
- jak zbudujesz dom to jak najprędzej dąż do zrobienia metalowych drzwi, bez nich na milion procent ludzie będą włamywali się do domku (raz dla jaj budowałem se jakiś czwarty domek w jednym miejscu, celowo planowałem by był pusty, miał z 6 par drzwi drewnianych i non stop ludzie je rozwalali więc na prawdę metalowe drzwi są koniecznością, bo drewniane drzwi to kamieniem rozwalisz, a metalowe tylko ładunkami C4 (chyba 2) lub granatami (14 granatów rozwala drzwi metalowe lub ściany)).

- jak goni nas misio lub wilki to wskakujemy na kłodę drewna, wtedy przestaną nas gonić bo nie będą mogły nas uderzyć (ze skałami to nie działa raczej)

- zmutowane misie i wilki możemy rozwalać dla dropu bo te wilki i misie mogą mieć rampę metalową, schody metalowe itd więc warto je czasem zabijać. Oczywiście jak wydropimy metalowego coś to biegniemy do domku to ukryć lub jak mamy zieloną skrzynkę to używamy jej przy workbenchu by nauczyć się robić metalową ścianę itd.

- jak budujecie dom np. wielkości 1x2 kratki i robicie go w górę tylko to pamiętajcie, że ludzie zazwyczaj na cel biorą piętra na górze więc nie trzymajcie wszystkiego na górze. A tak w ogóle to radzę trzymać po trochu itemów w każdym roomie. Gracze zazwyczaj C4 nie mają, ale granatów uda im się narobić 30 sztuk na oko (więcej raczej mało kto będzie chciał robić) i tu mówię o jednej osobie (bo jak ma kumpla jednego to liczcie, że są w stanie 60 granatów mieć, czyli wysadzą 4 ściany).

- pamiętajcie, że gra zbugowana jest i nawet jak otoczycie dom filarami to gracze zbudują barykady, jedna na drugiej i mogą z tych barykad zrobić schody na dowolne piętro, nawet jak macie miliard pięter. Mam nadzieję, że szybko twórcy ogarną tego buga bo jest porąbany.

- domy bez pięter też mają sens, ale nie takie 2x2 kratki, a bardziej 3x12 kratek itd, chodzi o to, że przy takim domu trzy na ileś kratek, gracze będą musieli dwie ściany wysadzić by dostać się do środkowego pomieszczenia, a jeśli dom wasz jest bardzo długi, a itemy macie porozkładane na różne pomieszczenia to stracą sporo granatów lub C4, choć bierzcie pod uwagę, że jak dojdą wam do środka domu to wtedy będą drążyć dziurę w środek domu dalej więc lepiej zostawiajcie czasem co drugi room w środku pusty z pustą skrzynią

- gracze często podchodzą do ścian domu i przez szpary patrzą co jest w środku dlatego radzę wam zrobić jedną z rzeczy - budujecie w każdym roomie barykady przy ścianach tak by nie widzieli co jest w środku, ale lepiej będzie jak w każdym roomie postawicie skrzynki, najlepiej te wielkie skrzynie i zostawicie je puste, one mają zmylać graczy, a zmylają świetnie. Ja zawsze ustawiam z 2 wielkie skrzynie w pomieszczeniach i wtedy gracze włamują się tam właśnie i dziwić się muszą, że to podpucha bez itemów.
Możecie też otoczyć dom fundamentami i na środku fundamentu walnąć filar (lub jak nie chcecie to nie walicie) i mały spike wall. Duży spike wall nie zmieści się na fundamencie z filarem, a jak go postawicie na ziemi to mu będzie życie ubywać i będziecie musieli raz na dobę podchodzić pod large spike walle z drewnem i używać drewna na nich by je naprawiać (naprawa large spike walli do trzech sztuk jeszcze tak nie wkurza, ale 6 sztuk lub więcej wkurza bardzo, bo sporo drewna kradnie to naprawianie więc radzę wam na trawie nie stawiać za bardzo large spike walli. A na fundamencie moje małe spike walle nie wymagały naprawy więc spoko)

- w nocy gracze niektórzy będą was widzieć i tak, nie wiem, czy cheaty niektórzy odpalają, czy po prostu podkręcają se gammę w monitorze by w nocy widzieć. Nienawidzę takich graczy, bo ci debile ze 100-200 metrów strzelają do nas w środku nocy, na szczęście mało takich graczy jest

- na koniec jeszcze coś. Nie musicie mieć jednego domku, możecie mieć ich kilka, ale radzę niedaleko siebie je mieć i dwa powinny wystarczyć wam, możliwe, że domy trzeba zawsze odwiedzać (np. raz dziennie) by ściana itd nie zniknęła żadna, bo nieodwiedzana przez 24 lub 48h lub ileś chyba znika).

- w waszym głównym domu budujcie spam śpiworów, w każdym pomieszczeniu stawiacie śpiwór lub jak macie metal to metalowe łóżko. A no to po to, żeby wam debilni złodzieje nie rozwalili jedynego w domu śpiworu, a rozwalają zawsze, ale łóżko metalowe mi ominęli włamywacze, widocznie zbyt wytrzymałe było (nie wiem co je rozwalić może). Ja zawsze w każdym pomieszczeniu kładę śpiwór, a jak pomieszczeń mam dużo to tylko w co drugim, trzecim roomie.

Komentarz: zanonimizowany984237
2014-03-17
14:59

Soulcatcher Legend

Soulcatcher

BaronNarkotykowy ---> Dziękujemy za doskonałe uzupełnienie.

Komentarz: Soulcatcher
2014-03-17
15:03

'ekto Generał

'ekto

Nie obeszło się bez błędów:

Zwierzęta najlepiej zbaijać za pomocą łuku
W brew pozorom

Komentarz: 'ekto

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl