Rust: Pierwsza baza - jak budować, ulepszać budynki
Żaden gracz w Rust nie może obejść się bez własnego domku lub bazy. Możecie budować bunkry, wieże i inne konstrukcje. W tym miejscu dowiecie się, jak konstruować budynki, ulepszać je oraz umieszczać obiekty oraz zapobiegać niszczeniu (decaying). Informacje tu zawarte są aktualne na rok 2022.
Aktualizacja:
Tu przeczytacie, jak budować konstrukcje i bazy w Rust. Przeczytacie, co musi zawierać każda baza, jak zapobiegać pasywnemu niszczeniu (decaying), jak niszczyć i ulepszać obiekty oraz stosować wnęki na drzwi i montować zamki na klucz lub kod.
- Informacje wstępne
- Budowa podstawowej bazy drewnianej
- Drzwi i okna
- Niszczenie budynków i prawa własności
- Młotek
- Zamki
- Komfort
Informacje wstępne
Co należy wiedzieć na początek:
- Do budowy pierwszej bazy wystarczy Wam w zasadzie drewno. Jednak do budowy porządnej bazy przyda się trochę metalu i kamienie.
- Jeśli nie zbudujecie zamków, każdy będzie mógł wejść do Waszego domku.
- Baza może zostać zaatakowana, a nawet zniszczona przez innych graczy lub NPC.
- Elementy konstrukcyjne tracą wytrzymałość wraz z czasem. Można temu zapobiec budując Szafę z narzędziami i wypełniając ją materiałami wchodzącymi w skład konstrukcji.
- Im większa jest baza, tym więcej zapłacicie za jej utrzymanie. Dotyczy to również zróżnicowania materiałów użytych do budowy: musicie dostarczyć wszystkie i każdy będzie zużywany na utrzymanie placówki.
- Możecie współdzielić bazę z innymi graczami oraz budować bezobsługowe punkty wymiany i handlu.
- Możecie zabezpieczać bazę stosując pułapki - większość z nich nie będzie atakować osób, które posiadają status "Budowanie dozwolone", czyli domyślnie właściciela i opcjonalnie osób, którym takie prawa zostaną nadane (z poziomu Szafy z narzędziami).
Budowa podstawowej bazy drewnianej

W pierwszej kolejności potrzebujecie przedmiotu jakim jest Plan budowy. Pozwala on na budowę podłoża Waszej bazy za cenę 50 sztuk drewna.

Trzymając w ręku Plan budowy, po wybraniu PPM i wyborze właściwego elementu, możecie konstruować ściany, podłogi i dachy, schody i rampy - czyli podstawowe elementy konstrukcyjne. Zaczynacie od budowy prostych konstrukcji z patyków jako "szkic", który ulepszycie do wybranego typu materiału.

Budowę należy zacząć od fundamentu, bez niego nie będziecie mogli postawić ścian. Podłogi zaś zarezerwowane są na budowy pięter lub werand / balkonów. Możecie regulować jego wysokość o 1 poziom wyżej niż stoicie, dlatego nie powinniście mieć dużych problemów z połączeniem bloków różniących się nieznaczną wysokością.
Aby wyburzyć zbudowany element, użyjcie odpowiedniej pozycji w menu Młotka. Macie jednak na to ograniczony czas. Później jedyną opcją pozostanie zniszczenie niechcianej konstrukcji.

W drugiej kolejności wybierzcie ściany. Możecie budować pełne ściany, pół ścianki oraz posiadające wnęki - na okna lub drzwi. Dostępne są także ćwierć-ścianki, które można wykorzystać jako bezpieczne okna czy stanowiska strzeleckie.

Finalnie możecie podjąć się budowy kolejnego piętra lub zwieńczyć budowlę dachem. Aby budować wyżej, wybierzcie nie fundament, a podłogę (Floor). Może ona także służyć za dach lub wybierzcie dach skośny.

Warto zauważyć, że sufit bez wsporników może być długi jedynie na 3 bloki. Bez wsparcia zacznie sam się zawalać. Możecie wziąć to pod uwagę niszcząc wrogie struktury.

Jak wspomniano, pamiętajcie by na początku nie budować masywnych konstrukcji: przyciągają uwagę oraz posiadają wysokie koszty utrzymania.
Drzwi i okna

Drzwi oraz okna, a także elementy wyposażenia musicie wytworzyć ręcznie z poziomu menu craftingu. Ramy do okien są potrzebne, by nikt nie mógł zwyczajnie przez nie przeskoczyć. By umieścić drzwi, użyjcie wnęk z Planu budowy - inne na pojedyncze, a inne na podwójne drzwi. Poza kratami w oknie możecie odblokować również okiennice, które można otwierać i zamykać.
Niszczenie budynków i prawa własności

Gdy zbudujecie Waszą bazę, możecie zaobserwować, że poziom zdrowia jej elementów powoli spada. Jest to związane ze zjawiskiem niszczenia, które występuje w Rust.

Aby zapobiec temu zjawisku, należy zbudować Szafę z narzędziami. Jest to magazyn na surowce, który pełni też funkcję nadania własności. Ten kto ją postawi, jest właścicielem danego obszaru w zasięgu 50 metrów. Jeśli ktoś ją przejmie (montujcie zamek!), stanie się właścicielem Waszej bazy. Jeśli zostanie zniszczona, obszar nie posiada właściciela, a budynki ulegną z czasem zniszczeniu, a nawet znikną. Za pomocą tego obiektu możecie także nadać prawa do budowania znajomym.

Otwierając Szafę z narzędziami ujrzycie wymagania odnośnie surowców: zapotrzebowanie bazy na 24h, by nie postępowało niszczenie. W powyższym przypadku wymaganie to 1950 jednostek drewna, by baza wytrzymała 24h - wytrzyma dłużej, ale poziom zdrowia będzie opadał. Jeśli baza zbudowana jest z różnych materiałów (np. metalowe drzwi), będziecie musieli dostarczyć na zapas również i te materiały.
Młotek

Zastosowana młotka:
- Niszczenie postawionych elementów konstrukcyjnych - tylko chwilę po ich zbudowaniu.
- Zmiana faktury konstrukcji - np. z drewna na kamień.
- Naprawa mebli i elementów konstrukcyjnych - poprzez przytrzymanie LPM, jeśli posiadacie wymagane materiały.
- Podnoszenie / przenoszenie przedmiotów i mebli. W tym celu należy przytrzymać przycisk akcji (E).
Nie wszystkie przedmioty i meble możecie podnieść. Niektóre wymagają określonych działań, np. by podnieść drzwi, należy usunąć z nich zamek i podnosić je, gdy są otwarte.

Używając Młotka, jesteście w stanie zniszczyć świeżo postawioną ściankę (z patyków, ale tylko przez chwilę) oraz zmienić materiał, z jakiego zbudowane są ściany, podłogi i inne. Do wyboru macie drewno, kamień, metal i wzmocniony metal (pancerne).

Właściwy typ materiału należy wybrać z koła menu po przytrzymaniu PPM na obiekcie, który chcecie ulepszyć. Możecie od razu ulepszać element do wybranego poziomu, np. z patyków do metalu.
Zamki

Zamki gwarantują, że nikt bez klucza nie będzie mógł przejść przez drzwi. Możecie zakładać je również na skrzyniach czy w Szafach z narzędziami. Zamek należy wytworzyć z pozycji inwentarza i umieścić w drzwiach (domyślnie ustawi się on z dwóch stron i będzie zamknięty).

Właściciel nie potrzebuje klucza. Przytrzymując przycisk akcji (E) na drzwiach, możecie taki klucz utworzyć za 25 drewna. Każdy, kto go posiada, może wejść do Waszej bazy przez wszystkie jej drzwi. Zamek możecie również odblokować dla wszystkich oraz podnieść, by go zdemontować.

Jeśli wróg dostanie się do bazy i będzie chciał dostać się do zamkniętej skrzyni, nie będzie miał takiej możliwości. Będzie jednak w stanie ją zniszczyć, lecz ryzykuje utratę części zawartości.

Możecie korzystać (po odblokowaniu schematu) także z zamków cyfrowych. By ich użyć, należy nadać im kod (analogicznie, poprzez przytrzymanie klawisza akcji). Właściciel nie musi wpisywać kodu. Każdy, kto wpisze niepoprawny kod, zostanie porażony prądem.
Komfort

Budując obiekty dekoracyjne, jak meble czy dywany, podniesiecie swój komfort - zależy on od "poziomu komfortu danego obiektu" oraz odległości od niego. Wysoki komfort poprawia poziom pasywnej regeneracji zdrowia i spowalnia opadanie potrzeb.
0
- Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry
- Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry
- Podstawy
- Rust: Porady na start - wskazówki dla początkujących
- Rust: Pierwsze kroki - jak rozpocząć grę?
- Rust: Pierwsza baza - jak budować, ulepszać budynki
- Rust: Wybór serwera - różnice, tryby
- Rust: Statusy i radzenie sobie z nimi
- Rust: Promieniowanie - leczenie i zapobieganie
- Rust: Schematy i badania
- Rust: Podstawowy transport - konie, samochody i inne
- Podstawy
- Rust - przewodnik przetrwania - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Najemniczek Junior
Dobry poradnik na przetrwanie pierwszych godzin w grze w sam raz
zanonimizowany984237 Junior
w tym poradniku brakuje takich informacji jak:
- jak zbudujesz dom to jak najprędzej dąż do zrobienia metalowych drzwi, bez nich na milion procent ludzie będą włamywali się do domku (raz dla jaj budowałem se jakiś czwarty domek w jednym miejscu, celowo planowałem by był pusty, miał z 6 par drzwi drewnianych i non stop ludzie je rozwalali więc na prawdę metalowe drzwi są koniecznością, bo drewniane drzwi to kamieniem rozwalisz, a metalowe tylko ładunkami C4 (chyba 2) lub granatami (14 granatów rozwala drzwi metalowe lub ściany)).
- jak goni nas misio lub wilki to wskakujemy na kłodę drewna, wtedy przestaną nas gonić bo nie będą mogły nas uderzyć (ze skałami to nie działa raczej)
- zmutowane misie i wilki możemy rozwalać dla dropu bo te wilki i misie mogą mieć rampę metalową, schody metalowe itd więc warto je czasem zabijać. Oczywiście jak wydropimy metalowego coś to biegniemy do domku to ukryć lub jak mamy zieloną skrzynkę to używamy jej przy workbenchu by nauczyć się robić metalową ścianę itd.
- jak budujecie dom np. wielkości 1x2 kratki i robicie go w górę tylko to pamiętajcie, że ludzie zazwyczaj na cel biorą piętra na górze więc nie trzymajcie wszystkiego na górze. A tak w ogóle to radzę trzymać po trochu itemów w każdym roomie. Gracze zazwyczaj C4 nie mają, ale granatów uda im się narobić 30 sztuk na oko (więcej raczej mało kto będzie chciał robić) i tu mówię o jednej osobie (bo jak ma kumpla jednego to liczcie, że są w stanie 60 granatów mieć, czyli wysadzą 4 ściany).
- pamiętajcie, że gra zbugowana jest i nawet jak otoczycie dom filarami to gracze zbudują barykady, jedna na drugiej i mogą z tych barykad zrobić schody na dowolne piętro, nawet jak macie miliard pięter. Mam nadzieję, że szybko twórcy ogarną tego buga bo jest porąbany.
- domy bez pięter też mają sens, ale nie takie 2x2 kratki, a bardziej 3x12 kratek itd, chodzi o to, że przy takim domu trzy na ileś kratek, gracze będą musieli dwie ściany wysadzić by dostać się do środkowego pomieszczenia, a jeśli dom wasz jest bardzo długi, a itemy macie porozkładane na różne pomieszczenia to stracą sporo granatów lub C4, choć bierzcie pod uwagę, że jak dojdą wam do środka domu to wtedy będą drążyć dziurę w środek domu dalej więc lepiej zostawiajcie czasem co drugi room w środku pusty z pustą skrzynią
- gracze często podchodzą do ścian domu i przez szpary patrzą co jest w środku dlatego radzę wam zrobić jedną z rzeczy - budujecie w każdym roomie barykady przy ścianach tak by nie widzieli co jest w środku, ale lepiej będzie jak w każdym roomie postawicie skrzynki, najlepiej te wielkie skrzynie i zostawicie je puste, one mają zmylać graczy, a zmylają świetnie. Ja zawsze ustawiam z 2 wielkie skrzynie w pomieszczeniach i wtedy gracze włamują się tam właśnie i dziwić się muszą, że to podpucha bez itemów.
Możecie też otoczyć dom fundamentami i na środku fundamentu walnąć filar (lub jak nie chcecie to nie walicie) i mały spike wall. Duży spike wall nie zmieści się na fundamencie z filarem, a jak go postawicie na ziemi to mu będzie życie ubywać i będziecie musieli raz na dobę podchodzić pod large spike walle z drewnem i używać drewna na nich by je naprawiać (naprawa large spike walli do trzech sztuk jeszcze tak nie wkurza, ale 6 sztuk lub więcej wkurza bardzo, bo sporo drewna kradnie to naprawianie więc radzę wam na trawie nie stawiać za bardzo large spike walli. A na fundamencie moje małe spike walle nie wymagały naprawy więc spoko)
- w nocy gracze niektórzy będą was widzieć i tak, nie wiem, czy cheaty niektórzy odpalają, czy po prostu podkręcają se gammę w monitorze by w nocy widzieć. Nienawidzę takich graczy, bo ci debile ze 100-200 metrów strzelają do nas w środku nocy, na szczęście mało takich graczy jest
- na koniec jeszcze coś. Nie musicie mieć jednego domku, możecie mieć ich kilka, ale radzę niedaleko siebie je mieć i dwa powinny wystarczyć wam, możliwe, że domy trzeba zawsze odwiedzać (np. raz dziennie) by ściana itd nie zniknęła żadna, bo nieodwiedzana przez 24 lub 48h lub ileś chyba znika).
- w waszym głównym domu budujcie spam śpiworów, w każdym pomieszczeniu stawiacie śpiwór lub jak macie metal to metalowe łóżko. A no to po to, żeby wam debilni złodzieje nie rozwalili jedynego w domu śpiworu, a rozwalają zawsze, ale łóżko metalowe mi ominęli włamywacze, widocznie zbyt wytrzymałe było (nie wiem co je rozwalić może). Ja zawsze w każdym pomieszczeniu kładę śpiwór, a jak pomieszczeń mam dużo to tylko w co drugim, trzecim roomie.
Soulcatcher Legend

BaronNarkotykowy ---> Dziękujemy za doskonałe uzupełnienie.
'ekto Generał

Nie obeszło się bez błędów:
Zwierzęta najlepiej zbaijać za pomocą łuku
W brew pozorom
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.