Rzemiosło (Crafting) w Rust
Aktualizacja:

W brew pozorom crafting nie jest taki skomplikowany, na jaki wygląda. Do stworzenia podstawowych narzędzi czy pierwszej broni, wystarczy pierwsza noc. W panel rzemiosła wchodzimy klikając domyślnie klawisz "Tab" lub " I". Po wejściu ukazują się nam trzy kolumny. Lewa kolumna odpowiada za pokazanie nam naszego ubioru. Możemy tu umieszczać zrobione lub zdobyte zbroje i ubrania. Środkowa kolumna przedstawia nasz obecny inwentarz, czyli wszystko, co w chwili obecnej mamy przy sobie. Po prawej stronie mamy listę przedmiotów możliwych do stworzenia. Po najechaniu na interesujący nas element wyświetla się nam opis wraz ze zdjęciem danego przedmiotu. Jest to doskonałe rozwiązanie, ponieważ nawet osoby nieznające dobrze języka angielskiego mogą sobie z tym poradzić dzięki wyświetlającemu się obrazkowi danego przedmiotu. Po kliknięciu w interesującą nas rzecz poniżej wyświetla się liczba wymaganych surowców potrzebnych do jej stworzenia. Kiedy osiągniemy wymaganą liczbę składników cyfry zmienią się na zielone.

Nie wszystkie przedmioty można wyprodukować bez potrzebnych nam do tego stołów czy też kamiennego pieca. Workbech potrzebujemy na np. do stworzenia takich rzeczy jak broń, metalowe drzwi czy kraty do okien i wiele innych. Furnace zaś służy do przepalania kamieni, żelaza czy też do smażenia mięsa oraz może posłużyć, jako zwykły schowek na przedmioty, jeśli w skrzyniach się one nam już nie mieszczą. Dodatkowo w grze możemy znaleźć unikalne przepisy na takie przedmioty jak celowniki optyczne, karabiny maszynowe i wiele innych interesujących narzędzi. Często są one poukrywane w miejscowościach radioaktywnych oraz w skrzynkach z nalotów. Podczas tworzenia przedmiotów, należy zachować szczególną ostrożność oraz schować się w domu, gdyż nasza postać nie może wtedy biegać oraz bardzo wolno się porusza.
Pierwsza broń
By przetrwać w tym świecie potrzebujemy mieć coś, czym damy radę zabić, bądź odstraszyć atakujących nas tubylców. Wbrew pozorom wykonanie broni takiej jak pistolet czy strzelba nie jest niczym trudnym, a wykonać ją możemy już pierwszego dnia w grze. Do wyrobu broni potrzebujemy jednak części, których od tak po prostu nie znajdziemy, a które musimy sami stworzyć. Chodzi tu głownie o przetwarzanie surowców takich jak kamień, metal oraz siarka w piecu przedstawionym na zdjęciu powyżej. Wkładamy nasze składniki do piecyka (opcjonalnie przytrzymujemy klawisz "E") wraz z drewnem, a następnie czekamy na ich przepalenie. W etapie końcowym wyciągamy przepalone składniki pamiętając o tym, by nie wyrzucić węgla, gdyż stanowi od podstawowy skład do wyrobu amunicji. By zrobić naboje potrzebujemy prochu oraz kawałków metalu, a do przygotowania pyłu strzelniczego potrzeba nam węgla oraz żółtego proszku z przepalonego kamienia. Dodatkowo, żeby stworzyć broń taką jak karabin szturmowy bądź strzelbę, potrzebujemy planu konstrukcji, który możemy znaleźć podczas nalotu samolotów bądź w opuszczonych radioaktywnych terenach. Do takich broni można również mieć różneog rodzaju dodatki: celownik holograficzny, laser, latarkę czy tłumik. Warto tu podkreślić, iż celownik znacznie poprawia celność broni, a tłumik drastycznie zmniejsza jej obrażenia.
Przechowywanie przedmiotów
Jeśli zabraknie nam miejsca w plecaku, warto zastanowić się nad możliwością stworzenia skrzyni. Potrzebujemy do tego 30 sztuk drewna. Przedmiot ten zapewnia nam dodatkowe 12 miejsc na nasze surowce. Większe skrzynie na znacznie większą ilością miejsca możemy wytworzyć dopiero po znalezieniu planu konstrukcji. Takie plany możemy znaleźć podczas nalotów oraz w opuszczonych budynkach. Jest to doskonałe rozwiązanie na przechowywanie i gromadzenie naszych zapasów. Należy jednak pamiętać by nie pozostawiać ich pod gołym niebem, gdyż dostęp do nich ma każdy gracz.
Naprawa zniszczonych narzędzi
Jak w większości gier o tematyce przetrwania istnieje system uszkodzeń. Podczas gdy beztrosko zbieramy surowce naszym szczęśliwie wytworzoną siekierą, możemy nie zdawać sobie sprawy jak szybko się ona niszczy. Stan naszych przedmiotów możemy sprawdzić poprzez wejście w nasz inwentarz klawiszem "TAB" oraz najechaniu na interesujący nas posiadamy element. Jest tam wyświetlony komunikat w postaci liczb. Przykładowo posiadając nowa siekierę jej stan techniczny oznaczony będzie "Condition: 100/100". Dodatkowym znakiem ostrzegawczy, jest zmieniający się kolor danego przedmiotu. Gdy narzędzie jest on u kresu wytrzymałości kolor zmienia się na żółty, co oznacza, iż pozostało nam mniej niż 40% wytrzymałości. Jeśli natomiast ulegnie całkowitemu zniszczeniu, zmienia się na kolor czerwony wraz z pojawiającym się komunikacie o zniszczeniu. Wtedy potrzebujemy stołu naprawczego, dzięki któremu odtworzymy uszkodzone narzędzia. Do wytworzenia stołu potrzebujemy: 12 sztuk kamieni, 60 sztuk drewna i 50 sztuk przepalonego metalu. Kiedy mamy już gotowy stół możemy zabrać się za naprawę naszego uszkodzonego przedmiotu. Należy jednak pamiętać, iż wszystko, co naprawiamy traci na swojej maksymalnej żywotności. Każda naprawa zmniejsza ją o 2 punkty. Przykładowo odnowiona siekiera posiadać będzie maksymalną moc po pierwszej naprawie 98%. Gdy dane narzędzie posiadać będzie mniej niż 20% maksymalnej wytrzymałości, nie będzie zdatne do użytku.
0
Komentarze czytelników
Najemniczek Junior
Dobry poradnik na przetrwanie pierwszych godzin w grze w sam raz
zanonimizowany984237 Junior
w tym poradniku brakuje takich informacji jak:
- jak zbudujesz dom to jak najprędzej dąż do zrobienia metalowych drzwi, bez nich na milion procent ludzie będą włamywali się do domku (raz dla jaj budowałem se jakiś czwarty domek w jednym miejscu, celowo planowałem by był pusty, miał z 6 par drzwi drewnianych i non stop ludzie je rozwalali więc na prawdę metalowe drzwi są koniecznością, bo drewniane drzwi to kamieniem rozwalisz, a metalowe tylko ładunkami C4 (chyba 2) lub granatami (14 granatów rozwala drzwi metalowe lub ściany)).
- jak goni nas misio lub wilki to wskakujemy na kłodę drewna, wtedy przestaną nas gonić bo nie będą mogły nas uderzyć (ze skałami to nie działa raczej)
- zmutowane misie i wilki możemy rozwalać dla dropu bo te wilki i misie mogą mieć rampę metalową, schody metalowe itd więc warto je czasem zabijać. Oczywiście jak wydropimy metalowego coś to biegniemy do domku to ukryć lub jak mamy zieloną skrzynkę to używamy jej przy workbenchu by nauczyć się robić metalową ścianę itd.
- jak budujecie dom np. wielkości 1x2 kratki i robicie go w górę tylko to pamiętajcie, że ludzie zazwyczaj na cel biorą piętra na górze więc nie trzymajcie wszystkiego na górze. A tak w ogóle to radzę trzymać po trochu itemów w każdym roomie. Gracze zazwyczaj C4 nie mają, ale granatów uda im się narobić 30 sztuk na oko (więcej raczej mało kto będzie chciał robić) i tu mówię o jednej osobie (bo jak ma kumpla jednego to liczcie, że są w stanie 60 granatów mieć, czyli wysadzą 4 ściany).
- pamiętajcie, że gra zbugowana jest i nawet jak otoczycie dom filarami to gracze zbudują barykady, jedna na drugiej i mogą z tych barykad zrobić schody na dowolne piętro, nawet jak macie miliard pięter. Mam nadzieję, że szybko twórcy ogarną tego buga bo jest porąbany.
- domy bez pięter też mają sens, ale nie takie 2x2 kratki, a bardziej 3x12 kratek itd, chodzi o to, że przy takim domu trzy na ileś kratek, gracze będą musieli dwie ściany wysadzić by dostać się do środkowego pomieszczenia, a jeśli dom wasz jest bardzo długi, a itemy macie porozkładane na różne pomieszczenia to stracą sporo granatów lub C4, choć bierzcie pod uwagę, że jak dojdą wam do środka domu to wtedy będą drążyć dziurę w środek domu dalej więc lepiej zostawiajcie czasem co drugi room w środku pusty z pustą skrzynią
- gracze często podchodzą do ścian domu i przez szpary patrzą co jest w środku dlatego radzę wam zrobić jedną z rzeczy - budujecie w każdym roomie barykady przy ścianach tak by nie widzieli co jest w środku, ale lepiej będzie jak w każdym roomie postawicie skrzynki, najlepiej te wielkie skrzynie i zostawicie je puste, one mają zmylać graczy, a zmylają świetnie. Ja zawsze ustawiam z 2 wielkie skrzynie w pomieszczeniach i wtedy gracze włamują się tam właśnie i dziwić się muszą, że to podpucha bez itemów.
Możecie też otoczyć dom fundamentami i na środku fundamentu walnąć filar (lub jak nie chcecie to nie walicie) i mały spike wall. Duży spike wall nie zmieści się na fundamencie z filarem, a jak go postawicie na ziemi to mu będzie życie ubywać i będziecie musieli raz na dobę podchodzić pod large spike walle z drewnem i używać drewna na nich by je naprawiać (naprawa large spike walli do trzech sztuk jeszcze tak nie wkurza, ale 6 sztuk lub więcej wkurza bardzo, bo sporo drewna kradnie to naprawianie więc radzę wam na trawie nie stawiać za bardzo large spike walli. A na fundamencie moje małe spike walle nie wymagały naprawy więc spoko)
- w nocy gracze niektórzy będą was widzieć i tak, nie wiem, czy cheaty niektórzy odpalają, czy po prostu podkręcają se gammę w monitorze by w nocy widzieć. Nienawidzę takich graczy, bo ci debile ze 100-200 metrów strzelają do nas w środku nocy, na szczęście mało takich graczy jest
- na koniec jeszcze coś. Nie musicie mieć jednego domku, możecie mieć ich kilka, ale radzę niedaleko siebie je mieć i dwa powinny wystarczyć wam, możliwe, że domy trzeba zawsze odwiedzać (np. raz dziennie) by ściana itd nie zniknęła żadna, bo nieodwiedzana przez 24 lub 48h lub ileś chyba znika).
- w waszym głównym domu budujcie spam śpiworów, w każdym pomieszczeniu stawiacie śpiwór lub jak macie metal to metalowe łóżko. A no to po to, żeby wam debilni złodzieje nie rozwalili jedynego w domu śpiworu, a rozwalają zawsze, ale łóżko metalowe mi ominęli włamywacze, widocznie zbyt wytrzymałe było (nie wiem co je rozwalić może). Ja zawsze w każdym pomieszczeniu kładę śpiwór, a jak pomieszczeń mam dużo to tylko w co drugim, trzecim roomie.
Soulcatcher Legend

BaronNarkotykowy ---> Dziękujemy za doskonałe uzupełnienie.
'ekto Generał

Nie obeszło się bez błędów:
Zwierzęta najlepiej zbaijać za pomocą łuku
W brew pozorom
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.