Microsoft Flight Simulator 2002: Przelot

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Przelot

Jeśli startowaliśmy z opuszczonymi klapami, wciągamy je. Teraz możemy dla chwili oddechu włączyć sobie pauzę (P), otworzyć panel radia, a następnie u dołu kliknąć przyciski ALT oraz AP. W ten sposób włączyliśmy autopilota i funkcję utrzymywania przez niego wysokości, którą ustaliliśmy wcześniej na 5500 stóp. Wyłączamy pauzę. Teraz samolot sam będzie się wznosił na określony pułap. Zauważmy, że po przekroczeniu 1500 stóp, zaczynamy odbierać sygnały z radiolatarni VOR Jędrzejów. Poznamy to po tym, że wskaźnik odległości do niej (w milach) wskaże 47,4 a igła na wskaźniku VOR odchyli się w prawo.

Teraz włączmy z powrotem pauzę i skupmy się na kwestii nawigacji na tą radiolatarnię - Przelot - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry

Teraz włączmy z powrotem pauzę i skupmy się na kwestii nawigacji na tą radiolatarnię. Naszym celem jest lot prosto na radiolatarnię i musimy odszukać kurs bezpośrednio do niej. Aby tego dokonać, ustawiamy kursor na pokrętle OBS znajdującym się na wskaźniku NAV tak, by dymek z podpowiedzią pokazał +. Przyciskamy teraz klawisz myszy. Tarcza odbiornika zacznie się obracać. Obracamy ją tak długo, aż pionowa igła przesunie się w lewo i stanie zupełnie pionowo. Jeśli uciekła nam w lewo, przesuwamy kursor lekko w lewo, aż pokaże się dymek z minusem i pojedynczymi kliknięciami dostrajamy NAV. W momencie, kiedy igła jest pionowo, wskazanie kursu znajdujące się na "godzinie 12" obrotowej tarczy wskaże nam kurs, którym powinniśmy lecieć by trafić do radiolatarni. W moim przypadku obrotowa tarcza wskazała kurs 75 stopni. Nie będziemy teraz prowadzić Cessny ręcznie, lecz wspomożemy się autopilotem. Odnajdujemy główny kompas na środku panelu samolotu i podobnie jak pokrętłem OBS, teraz kręcimy pomarańczowym pokrętłem HDG. Zauważmy, że pomarańczowy znacznik na kompasie zaczyna wędrować po okręgu. Ustawiamy go na odczytany wcześniej kurs, czyli 75 stopni. Teraz należy poinformować autopilota, że ma utrzymywać ten kurs. Otwieramy panel radia i na dole, w sekcji autopilota klikamy przycisk HDG. Zamykamy panel autopilota i wyłączamy pauzę. Zauważymy, że samolot natychmiast zacznie skręcać. Teraz jesteśmy odciążeni od pilnowania zarówno wysokości, jak i kursu. Autopilot sam się o to zatroszczy. Samolot wykona nawrót.

Nawróciliśmy o 180 stopni - Przelot - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry
Nawróciliśmy o 180 stopni

Teraz mała dygresja na temat systemu nawigacji satelitarnej GPS. Jeśli chcemy wiedzieć gdzie się znajdujemy i widzieć zaplanowaną trasę, wciskamy SHIFT-3 aby włączyć okno GPS. Zobaczymy symbol naszego samolotu, lotnisko Katowice oraz prowadzącą od niego ciemnozieloną linię. Wskazuje ona zaplanowany kurs. Co jakiś czas możemy włączać sobie GPS aby zorientować się w naszej sytuacji.

Lecimy dalej namiarem na Jędrzejów. Naturalne jest, że pionowa strzałka na NAV której powinniśmy pilnować, może lekko odchylić się w lewo lub w prawo. Dokonujemy wówczas poprawek klikając pojedynczo na pokrętło OBS aby znów ustawić igłę pionowo. Każda taka poprawka wyznaczy na tarczy nowy kurs, który musimy następnie wprowadzić obracając pokrętło HDG na kompasie. Po pewnym czasie odezwie się do nas kontrola ruchu powietrznego z Katowic z informacją, że opuszczamy kontrolowaną przez nią przestrzeń powietrzną i nakaże nam skontaktować się z centrum w Warszawie. Wykonujemy wszystkie polecenia wybierając odpowiednie numerki w okienku ATC, nie zapominamy oczywiście o potwierdzeniach. Przy okazji kontrola w Warszawie nadała nam Squawk Code. Jest to tzw. kod transpondera, dzięki któremu rozpoznają nas na swoim radarze. Normalnie pilot powinien wprowadzić taki kod ręcznie (robi się to w panelu radia, sekcja IDT, tuż nad autopilotem), ale FS2002 wprowadzi kod za nas. Nie musimy się więc tym przejmować.

Na kursie do Jędrzejowa - Przelot - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry
Na kursie do Jędrzejowa

Naszą odległość od Jędrzejowa wskazuje wspomniany wcześniej wskaźnik DME. Zawsze pokaże on nam odległość od danej radiolatarni w milach. (Uwaga! Czasami zdarza się, że jakaś radiolatarnia VOR nie nadaje DME i wtedy nie będziemy znać odległości od niej, wskaźnik pokaże kreseczki). Kiedy będziemy zbliżać się do Jędrzejowa (zauważymy to zarówno po wskazaniu DME jak i na GPS), igła NAV może zacząć uciekać na boki. Jest to normalne zjawisko i nie musimy jej już "gonić" OBS-em. Po prostu lecimy dalej tym samym kursem. O tym, że ostatecznie minęliśmy radiolatarnię przekonamy się, obserwując małą strzałeczkę tuż pod igłą na NAV. Kiedy obróci się ona w dół, oznacza to, że radiolatarnię mamy za sobą.

W związku z tym, że minęliśmy Jędrzejów, czas skierować się ku kolejnemu punktowi nawigacyjnemu - Przelot - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry

W związku z tym, że minęliśmy Jędrzejów, czas skierować się ku kolejnemu punktowi nawigacyjnemu. Jest to nadajnik NDB. Różni się on od VOR tym, że nigdy nie pokazuje odległości, tylko sam kierunek w którym należy lecieć. Wciskamy pauzę, otwieramy panel radia i w sekcji ADF na środku (która prawdopodobnie wskazuje teraz wartość 0414.0) korzystając z myszy ustawiamy częstotliwość 0296. 296, to namiar na nadajnik NDB SA który znajduje się w Mielcu. Kiedy zamkniemy panel radia, zauważymy, że żółta igła na odbiorniku ADF znajdującym się na prawo od używanego wcześniej NAV odchyliła się w prawo. Oznacza to, że nadajnik NDB znajduje się lekko na prawo od naszego bieżącego kursu. Wyłączamy pauzę i obracamy pokrętło HDG w prawo. Samolot zacznie skręcać w prawo. Chodzi o to by korzystając z HDG ustalić taki kurs, który ustawi żółtą igłę pionowo. Należy zauważyć, że skoro na NAV nadal dostrojeni jesteśmy do częstotliwości VOR Jędrzejów, DME będzie teraz rosło, skoro się od niej oddalamy. Około 50 mil od Jędrzejowa zaczniemy zbliżać się do NDB w Mielcu. Igła ADF zacznie uciekać, ale nie zmieniamy kursu. Kiedy przeskoczy na "godzinę 6" wskaźnika, oznaczać to będzie, że minęliśmy Mielec. Pozostał nam ostatni punkt trasy, czyli VOR RZE (Rzeszów). Jego częstotliwość to 116,20 i to właśnie ustawiamy w panelu radia na NAV1, tak samo jak robiliśmy to jeszcze na ziemi z Jędrzejowem. Igła na NAV skoczy w prawo a DME pokaże nową odległość - 26 mil. Teraz podobnie jak po starcie z Katowic, możemy wcisnąć pauzę i przy pomocy OBS wyznaczyć kurs na Rzeszów. Oczywiście to samo zrobimy z pokrętłem HDG, by skierować samolot na ów kurs. Kiedy już będziemy po tej operacji, to w związku z tym, że jesteśmy w odległości mniejszej niż 30 mil od lotniska, musimy zgłosić się do lądowania.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Symulacyjne
2002-02-11
09:57

zanonimizowany5129 Junior

😊

Dziękuję Wam za te słowa, starałem się!

Komentarz: zanonimizowany5129
2002-02-11
10:30

Soulcatcher Legend

Soulcatcher
👍

Sama gra jest trudna, instrukcja w wersji PL słaba, ale z takim poradnikiem zabawa może być fajna

Komentarz: Soulcatcher
2002-02-11
10:50

zanonimizowany1609 Konsul

👍

Faktycznie, co jak co ale swietna robota.
Co do trudnosci tu nie zgodzilbym sie z Soulem. Jak dla mnie FS jest po prostu kolejnym symulatorem z ktorym poradzi sobie srednio zaprawiony w symulatorach gracz. Tu wszystko mozna przemyslec, zastanowic sie czy na pewno wypuscic klapy podczas startu czy moze wystarczy w ich obecnej pozycji sily nosnej do oderwania sie od ziemi.
Zycie jest duzo prostsze kiedy nikt nie chce cie zestrzelic ;-))

Komentarz: zanonimizowany1609
2002-03-13
00:08

zanonimizowany3347 Legend

moi przedmowcy chyba powiedzieli juz wszystko... Dzieki Skorpioniku

Komentarz: zanonimizowany3347
2002-05-14
10:41

zanonimizowany12733 Junior

👍

Dziękuję Tobie, Red Scorpion.
Wyczerpująco, rzeczowo i z uczuciem... To się widzi, to się czuję, tym się naprawdę oddycha.
Pozdrawiam.

Komentarz: zanonimizowany12733

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl