Jakość cieni, odbić i wody, SSAO. Jak działa Red Dead Redemption 2 na PC za 3000 zł?
- Jak działa Red Dead Redemption 2 na PC za 3000 zł?
- Jakość tekstur i oświetlenia, filtrowanie anizotropowe
- Jakość cieni, odbić i wody, SSAO
- Efekty wolumetryczne, teselacja, wygładzanie krawędzi
- Zaawansowane ustawienia graficzne
- 60 FPS - Jak działa RDR2 na PC za 3000 zł?
Jakość cieni, odbić i wody, SSAO
Ustawienie jakości cieni zmienia przede wszystkim ich rozdzielczość i ilość w przestrzeni ekranowej. Ultra dodaje cienie, których na niższych ustawieniach, również wysokich, po prostu w tym miejscu nie ma, ale sprowadzają się do najmniejszych detali w grze, jak rączka lampy, śruby na drzwiach, czy ostrogi na butach. Wydajność po włączeniu tego efektu na ultra daje kilkuprocentowy spadek wydajności, a biorąc pod uwagę jak niewiele wnosi, możesz pokusić się o ustawienie średnie/wysokie i cieszyć się nadal dobrze wyglądającymi cieniami w świecie gry. Jakość odległych cieni to opcja należąca do tych, które również niewiele wnoszą. Podczas rozgrywki prawdopodobnie nie zauważysz żadnej różnicy między ustawieniami niskimi a ultra.


Po lewej cienie ultra, po prawej cienie wysokie
Okluzja otoczenia, czyli SSAO, dodaje znaczącego realizmu, przede wszystkim w scenach, gdzie mniejsze obiekty powinny rzucać cienie na siebie nawzajem – przy czym ma średni wpływa na wydajność. W trakcie rozgrywki ciężko zauważyć jest różnice pomiędzy ustawieniami ultra oraz średnimi. Niskie natomiast kompletnie pozbywają się tego efektu, co kończy się zdecydowaną utratą głębi. Zalecam pozostawienie tego efektu przynajmniej na ustawieniu średnim.


Po lewej SSAO niskie, po prawej SSAO ultra
Jakość odbić lustra oraz przestrzeni ekranu to dwie opcje generujące dwa identyczne efekty, ale różniące się nieco zastosowaniem. Pierwsza z nich generuje bardziej szczegółowe i mniej poszarpane odbicie w lustrach w wyższej rozdzielczości. To drugie natomiast, czyli odbicia przestrzeni ekranowej, zastosowane są na oknach, czy kałużach. Ustawienie tej opcji na ultra powoduje zdecydowaną poprawę jakości wyświetlanego obrazu, jeżeli akurat patrzysz na okna, ale wpływa także negatywnie na wydajność. Już zejście z ultra na wysokie powoduje prawie dwudziestoprocentowy wzrost wydajności w miejscach, gdzie efekt ten jest widoczny, a kolejne pięć procent przy zejściu na średnie. Biorąc pod uwagę fakt, że do ray tracingu mu daleko i wcale nie będziesz podziwiał w oknach sztucznych odbić, zalecam ustawienia średnie dla przestrzeni ekranowej oraz ultra dla luster.


Po lewej odbicia ultra, po prawej odbicia średnie
Jakość wody to kolejne ustawienie, które po prostu pożera moc karty graficznej. Pomimo tego, że ustawienie wysokie wygląda naprawdę dobrze, generując szczegółową siatkę dla rzek czy jezior, w porównaniu do ustawień średnich przyczynia się aż do dwudziestoprocentowego spadku wydajności. Jeżeli masz problemy z płynnością obrazu w scenach gdzie występuje rzeka, zalecam obniżenie efektu do wartości średniej. Ustawienie efektu na niskie generuje kolejne kilka procent klatek na sekundę, ale wygląda zdecydowanie gorzej.