Kosmiczna strategia Stellaris niebawem doczeka się wersji 4.0. Aktualizacja o kodowej nazwie „Phoenix” przyniesie masę zmian w kwestii wydajności gry i usprawnień typu „quality of life”.
Po ostatnich dywagacjach na temat rozwoju Stellaris studio Paradox Interactive przychodzi do fanów tej kosmicznej strategii z dużą zapowiedzią. Aktualizacja 4.0 o kodowej nazwie „Phoenix” ma zadebiutować wraz z nowym rozszerzeniem w drugim kwartale 2025 roku, prawdopodobnie w maju, w okolicy 9. rocznicy premiery gry. Szczegóły na temat nadchodzących zmian zostały ujawnione w #366 dzienniku deweloperskim, klasycznie już przez reżysera produkcji, Stephena „Eldarina” Murraya.
Wprowadzenie tej wersji przyniesie usprawnienia skupiające się m.in. na wydajności gry, wsparciu dla nowych graczy oraz licznych ulepszeniach typu „quality of life”. Poniżej znajdziecie niektóre z najważniejszych elementów, jakie powinny znaleźć się wersji 4.0 Stellaris. Warto jednak pamiętać, że, jak zaznacza „Eldarin”: „W miarę postępu prac niektóre z tych funkcji mogą ulec zmianie, a część z nich może zostać opóźniona lub całkowicie usunięta”.
Wersja 4.0 gry Stellaris powinna wyróżniać się przede wszystkim poprawioną wydajnością. Deweloperzy, zdając sobie sprawę, że, szczególnie w zaawansowanych fazach rozgrywki, produkcja potrafi znacznie „zwolnić”, chyba postawili sobie ową kwestię za punkt honoru. Wstępne zmiany w tym temacie będą dotyczyły głównie:
Deweloperzy postanowili uprościć także niektóre mechanizmy, które w początkowej fazie gry przytłaczały nowych graczy. Jak poinformował „Eldarin” – nowicjusz, który postanowił rozpocząć przygodę ze Stellaris, nie ma lekko, gdyż już na wstępie zostaje zalany „zbyt wieloma decyzjami i niekończącym się potokiem powiadomień”. Trudności m.in. z rozpoznaniem, które z wyborów są istotne dla rozwoju, a które to tylko fabularny wypełniacz, w wersji 4.0 mają zostać zażegnane – takie kwestie staną się bardziej przejrzyste i intuicyjne.

Stellaris 4.0 ma umożliwić graczom podejmowanie większej liczby kluczowych decyzjiParadox interactive
Co ważne – m.in. wyskakujące okienka anomalii będą teraz wyświetlane jako powiadomienia „toastowe” (można w nie kliknąć lub dostać się do nich przez dziennik), co zmniejszy liczbę przerw w rozgrywce w trakcie eksploracji. W dodatku wydarzenia, jakie napotkamy w galaktyce, mają być „bardziej znaczące” – oznacza to, że więcej razy przyjdzie nam podejmować faktyczne decyzje, a nie tylko otrzymywać stricte informacyjne sprawozdanie.
Jeżeli jesteście zainteresowani pełną listą zmian, to odsyłam Was do wspomnianego wpisu. Zapewniam Was, że powyższe informacje to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Poprawione zostaną jeszcze chociażby procesy kolonizacji czy modyfikacji genetycznej, projektowanie statków, system imperiów (np. w dzienniku zostanie dodana „linia czasu”, która pozwoli nam na przeglądanie pełnej historii imperium) i wiele innych – nawet system generowania galaktyki czekają ulepszenia.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
16

Autor: Michał Harat
Ukończył filologię polską ze specjalnością dziennikarską na UG. W grach zakochał się w wieku 4 lat, kiedy starszy kuzyn włączył mu zakurzonego Pegasusa. Pierwszy tytuł – Wolfensteina 3D – przeszedł w piwnicy swojego kumpla z zerówki (jego ojciec trzymał tam przestarzałego peceta). Dziś gra już niemal wyłącznie na konsolach, głównie na Switchu i PlayStation, ale ma też sporo retrosprzętu, na którym nadrabia to, co go ominęło za dzieciaka. O każdej produkcji soulsborne mówi, że „to dobra gra, być może najlepsza”. W wolnym czasie czyta książki, które nikogo nie interesują i chodzi na siłownię. Jest fanem mangi Berserk i filmów od wytwórni A24.