Zanuć, a YouTube rozpozna piosenkę; serwis testuje nową funkcję
YouTube testuje nową funkcję rozpoznawania piosenek. Wystarczy, że użytkownik przez kilka sekund zanuci interesujący go utwór, a technologia błyskawicznie go zidentyfikuje i pokaże, gdzie można go znaleźć.

YouTube poinformował o rozpoczęciu testów nowej funkcji, wykorzystującej urządzenia z Androidem, która ułatwia identyfikację poszukiwanych piosenek. Wystarczy, że użytkownik przez kilka sekund będzie nucił lub śpiewał interesujący go utwór, a specjalna technologia błyskawicznie go odnajdzie.
YouTube ułatwia wyszukiwanie piosenek
Z pewnością niejeden raz usłyszeliście utwór, który się Wam spodobał i chcielibyście znać jego tytuł oraz wykonawcę. Teoretycznie istnieją narzędzia takie jak Shazam, które identyfikują utwory po odtworzeniu ich fragmentu, lecz w wielu przypadkach ich użyteczność bywa znikoma. Podczas emisji piosenki musimy mieć telefon pod ręką i uruchomić wspomnianą aplikację, a nie zawsze jest to możliwe.
YouTube pracuje więc nad bardziej użytecznym rozwiązaniem. Portal przy udziale niewielkiej grupy użytkowników testuje obecnie na Androidzie funkcję wyszukiwania piosenek, która potrafi zidentyfikować utwór nie tylko na podstawie jego nagrania, ale również śpiewu lub nucenia użytkownika.
Osoby mające dostęp do testów mogą z niej korzystać po przełączeniu ze standardowego wyszukiwania głosowego. Gdy więc zechcą znaleźć jakąś piosenkę, wystarczy, że ją odtworzą lub zanucą przez około trzy sekundy, a wówczas technologia zidentyfikuje melodię i przekieruje do treści opublikowanych na portalu, które ją zawierają. Nie ma przy tym znaczenia, czy jest to oficjalny teledysk wykonawcy, czy też film opublikowany przez użytkowników.
Pomysł identyfikacji piosenek za pomocą nucenia nie jest nowością w usługach koncernu Google. Intenetowy gigant już w 2020 roku wprowadził taką opcję do Androida, oferując ją w aplikacji Google, wyszukiwarce, a także w Asystencie Google. Wspomniana funkcja umożliwia ustalenie tytułu utworu na podstawie nucenia, gwizdania lub śpiewania do mikrofonu smartfona. W odróżnieniu do nowej funkcji, poprzednia wymagała jednak znacznie dłuższego fragmentu melodii, trwającego około 10-15 sekund.

Dodam, że nie tylko YouTube korzysta z takich rozwiązań. Podobne funkcje oferują użytkownikom aplikacje SoundHound oraz MusixMatch.
Więcej:Od 15 października Android się zmienia. Google wprowadza nowe zasady dla aplikacji