Wyniki sondażu; społeczeństwo nie ufa sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja znajduje coraz nowsze zastosowania, jednak na przeszkodzie dalszego jej rozwoju mogą stanąć ludzie. Badania dowodzą bowiem, że zmniejsza się nasze zaufanie do tej technologii.

Z ankiety Mitre-Harris Poll, przeprowadzonej przez MITRE Corporation wynika, że zaufanie społeczności do sztucznej inteligencji jest coraz niższe. Główne obawy związane z tą technologią, dotyczą m.in. cyberataków, kradzieży tożsamości, a także ryzyka odbierania ludziom pracy.
AI wzbudza coraz większe obawy
AI szturmem wdziera się w nasze życie, pomagając nam na wiele różnych sposobów. Okazuje się jednak, że znaczna część ludzi uważa, że ewentualne korzyści z wykorzystania tej technologii są mniejsze niż zagrożenie, jakie stanowi. Tak przynajmniej wynika z najnowszej ankiety Mitre-Harris Poll, przeprowadzonej w lipcu na 2063 dorosłych Amerykanach, która dotyczyła opinii na temat AI.
Aż 54% respondentów odpowiedziało, że obawia się zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją. Tymczasem jedynie 39% twierdzi, że stosowane obecnie technologie AI są bezpieczne, a więc o 9% mniej niż w podobnej ankiecie, przeprowadzonej w listopadzie ubiegłego roku.
Respondenci w przeważającej mierze martwią się wykorzystaniem sztucznej inteligencji w cyberatakach (80%), kradzieży tożsamości (78%) oraz stosowaniem jej do generowania zwodniczych reklam politycznych (74%). Z kolei 52% obawia się, że sztuczna inteligencja odbierze im pracę. Mniej więcej trzy czwarte respondentów wyraziło również obawy związane z wykorzystywaniem technologii do gromadzenia i sprzedaży ich danych osobowych.
85% ankietowanych chce natomiast ogólnokrajowych wysiłków na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa technologii sztucznej inteligencji. Tyle samo osób chce, aby branża w przejrzysty sposób informowała społeczeństwo o wykorzystywanych rozwiązaniach, przed wprowadzeniem na rynek produktów wyposażonych w technologię sztucznej inteligencji.
Mniej osób widzi korzyści z tej technologii
Zmniejsza się również liczba osób uważających AI za użyteczną technologię. Wprawdzie nadal aż 64% procent uważa, że głównym jej celem jest pomaganie, ulepszanie i wzmacnianie pozycji konsumentów, jednak jest to spadek o 7 punktów w porównaniu z listopadem 2022 roku. Tylko 46% sądzi z kolei, że technologie sztucznej inteligencji są gotowe do wykorzystania w zastosowaniach o znaczeniu krytycznym dla obronności i bezpieczeństwa narodowego, co stanowi spadek o 8% w porównaniu z badaniem z ubiegłego roku.
Jak nietrudno się domyśleć, ekscytację z zastosowania AI wykazują przede wszystkim osoby młode, które widzą w tej technologii duży potencjał. Osoby starsze są natomiast mniej pozytywnie do niej nastawione, co wynika zapewne ze słabszego zrozumienia jej możliwości.
Nie ulega wątpliwości, że sztuczna inteligencja może być przydatna. Należy jednak zadbać o większą kontrolę nad jej wykorzystywaniem i stworzyć odpowiednie regulacje prawne, które będą nas chronić przed AI służącą do cyberataków oraz rozpowszechnianiu dezinformacji. Warto też zadbać o edukowanie społeczeństwa i wyjaśnianie mu korzyści oraz zagrożeń związanych z tą technologią. Tymczasem obecnie wdrożenie sztucznej inteligencji przypomina wolną amerykankę, gdyż firmy ścigają się o to, która z nich jako pierwsza wprowadzi ją do użytku, licząc na maksymalizację zysków. Takie podejście może szybko się na nas zemścić.