„W tym roku rozszerzamy strefę gier indie”. Rozmawiamy z organizatorami targów gamescom 2025
Największa impreza dla graczy prawie już tu jest, a wraz z nią przybywają ogłoszenia, zapowiedzi oraz odpowiedzi na pytania, które mieliśmy szansę zadać organizatorom targów gamescom 2025.

Tuż przed targami gamescom 2025 miałem szansę zamienić kilka słów z Timem Endersem, dyrektorem gamescomu oraz Stefanem Heikhausem, dyrektorem Niemieckiego Stowarzyszenia Branży Gier. Rozmawialiśmy między innymi o wyzwaniach logistycznych stojących przed organizatorami, o przydatnych wskazówkach dla osób, które po raz pierwszy wybierają się na tego typu wydarzenie oraz o rosnącym znaczeniu gier niezależnych i ich twórców.
Maciej Bogusz: Coraz więcej wydawców organizuje własne, mniejsze pokazy online, nawet kilka razy w roku. Czy w takim wypadku gamescom to impreza bardziej dla branży, czy dla graczy?
Stefan Heikhaus: gamescom został stworzony jako platforma dla całego ekosystemu gier – równie istotna dla fanów, jak i dla samej branży. Dla graczy jest to największy na świecie festiwal gier, oferujący niepowtarzalną atmosferę, premiery i spotkania na żywo. Z kolei dla branży jest to wiodąca europejska platforma B2B, umożliwiająca nawiązywanie kontaktów, dająca opcje biznesowe i globalny zasięg dzięki formatom cyfrowym, takim jak Opening Night Live lub gamescom awesome indies. Uzupełnieniem tego jest także gamescom congress, gamescom invest circle, devcom czy gamescom biz, które łączą świat biznesu, polityki i rozwoju. Ten unikalny miks nawiązywania kontaktów i celebrowania gier z fanami jest czymś, czego można doświadczyć tylko na gamescomie.
M.B.: W zeszłym roku targi odwiedziło 335 000 osób, a tegoroczny gamescom może przyciągnąć jeszcze większą liczbę gości. Jakie największe wyzwania logistyczne stoją przed organizatorami tak dużych wydarzeń?
Tim Endres: Organizacja gamescomu co roku niesie ze sobą nowe wyzwania. Jedną z naszych największych przeszkód logistycznych w tym roku jest przeniesienie areny wydarzeń (event arena) do Hali 1 – jest to przeprowadzka wymagająca znacznego zaplecza technicznego i precyzyjnego planowania przepływu odwiedzających. Oprócz tego ogólna logistyka zarządzania imprezą o tak dużej skali wymaga sprawdzonych procesów i ich ciągłego udoskonalania. Używamy narzędzi takich jak system planowania dostaw eSlot, aby zapobiegać zatłoczeniu podczas montażu stoisk, a także dynamicznego systemu nawigacji i wskazywania miejsc dla oczekujących w czasie rzeczywistym. Aby odpowiednio zarządzać ruchem, udostępniamy również możliwość zajmowania kolejek cyfrowo z bezpłatną wcześniejszą rejestracją, w celu uniknięcia przepełnienia.
M.B.: Szczerze mówiąc, wybieram się na gamescom po raz pierwszy. Czy macie jakieś porady dla osób, które znajdują się w tej samej sytuacji?
T.E.: Dla osób odwiedzających gamescom po raz pierwszy może to być przytłaczające przeżycie, ale w pozytywnym słowa tego znaczeniu. Przy 233 000 metrach kwadratowych powierzchni i setkach tysięcy fanów z całego świata, odrobina planowania może zdziałać cuda. Sprawdź plan hali, aby ustalić priorytety i rzeczy, których nie chcesz przegapić, a następnie na stronie internetowej gamescomu stwórz własną listę wystawców i wydarzeń, które musisz zobaczyć. Aplikacja gamescom biz to narzędzie, z którego korzystają twórcy i przedstawiciele mediów, ułatwiające nawiązywanie kontaktów i planowanie spotkań. Z racji tego, że jesteś dziennikarzem, to polecamy skorzystanie z jednego z naszych dwóch centrów prasowych w celu znalezienia idealnej przestrzeń do pracy i spotkania się z innymi w przeznaczonym do tego miejscu.
Choć gry wideo stanowią sedno wydarzenia, jest jeszcze wiele innych atrakcji, m.in. koncerty na żywo, spotkania z twórcami, gadżety, turnieje e-sportowe i gry planszowe. Rezerwacja bezpłatnych biletów lub korzystanie z szybkich przejść oferowanych przez niektórych wystawców może pomóc w ominięciu długich kolejek, a nasz nowy lokalizator pokaże ci dokładnie, gdzie się znajdujesz. Wygodne buty, butelka wody i wiedza o tym, gdzie można odpocząć, usiąść i coś zjeść zapewnią ci energię na cały dzień. I – co najważniejsze – zachowaj otwarty umysł. Od niespodziewanych prezentacji gier, przez parady cosplay, po spontaniczne spotkania – to właśnie te chwile sprawiają, że gamescom jest niezapomnianym wydarzeniem.
M.B.: gamescom to świetna okazja dla mniejszych twórców do zaprezentowania swoich gier. W tym roku poszerza się także strefa gier niezależnych. Czy jest to znak, że „mniejsze” produkcje cieszą się coraz większym zainteresowaniem na tego typu targach?
S.H.: Zdecydowanie tak. Gry niezależne zawsze stanowiły niezwykle ważną część gamescomu, a ich znaczenie z roku na rok rośnie. Dla wielu osób odwiedzających targi strefa gier niezależnych jest miejscem, które koniecznie trzeba zobaczyć. Znajduje to odzwierciedlenie w dużym zainteresowaniu ze strony twórców, którzy chcą zaprezentować tutaj swoje produkcje. Z tego właśnie powodu w tym roku rozszerzamy strefę gier niezależnych. Gry indie stanowią kluczową część imprezy i aktywnie je wspieramy poprzez takie formaty jak gamescom awesome indies, niższe opłaty za uczestnictwo, wspólne stoiska i szansę promocji na platformach takich jak Steam. Dla deweloperów jest to też okazja na uzyskanie bezpośredniej, szczerej opinii od setek, a nawet tysięcy graczy, co umożliwia udoskonalanie swoich projektów. Dając niezależnym grom więcej miejsca, dbamy o to, by gamescom pozostał tętniącą życiem sceną dla wszystkich rodzajów gier.
M.B.: Czy macie już jakieś plany lub oczekiwania, którymi chcielibyście się podzielić w związku z gamescom 2026?
S.H.: Jest trochę za wcześnie, by ujawniać konkretne szczegóły dotyczące gamescom 2026, ale możemy zdradzić tyle: gamescom jeszcze się nie skończył. W dniach 16–19 października po raz pierwszy odbędzie się gamescom asia x Thailand Game Show, które z wielką radością organizujemy w Bangkoku. Będzie to niepowtarzalna szansa zarówno dla fanów, jak i twórców z Azji Południowo-Wschodniej. Gorąco polecamy śledzenie tego wydarzenia.
Materiał powstał we współpracy z gamescom.