Weteran serii GTA ponownie odniósł się do kwestii remastera uwielbianej „czwórki”. Obbe Vermeij podzielił się też ciekawostką na temat mechaniki, którą fani cyklu na próżno próbowali zrozumieć.
gry
Zuzanna Domeradzka
30 sierpnia 2025
Czytaj Więcej
Jak RDR1 im się udało na PS4, Switcha i PC przeportować to i z GTA IV nie będzie problemu, bo raczej nie było gigantycznej różnicy między tymi silnikami i obie gry nie działały najpłynniej na świecie
Jakby R* miało policzone, ze odświeżenie GTA4 im się opłaca, to już dawno byśmy to dostali.
Nie zrobią, bo przy GTA 5 usunęli wiele zaawansowanych mechanik fizyki. Aktualnie ich silnik jest bardzo prostacki i drewniany. A zrobili to, bo pewnie nie potrafili przenieść wszystkich jego możliwości do GTA 5. Właśnie dlatego 5 to jest popierdółka, która może co najwyżej pucować buty Niko Bellicowi. GTA 4 to arcydzieło, tam każda pierdoła miała swoją fizykę, a świat gry wiele mechanik. Ludzie podczas deszczu wyciągali parasole, jeśli gracz bardzo powoli zaczął wjeżdżać w kogoś na chodniku, ten chwytał się maski i powoli odsuwał starając się uwolnić, można było podnieść byle cegłę i kogoś nią rzucić, fizyka podczas jazdy samochodem była bardzo zaawansowana. A w 5 nic z tego nie ma, oraz wielu innych rzeczy. Totalna beznadzieja. I GTA 6 będzie takie samo, ponieważ Rockstar wyczuł kasę za takie praktyki.
Technologicznie GTA V jest zacofane w porównaniu do poprzednika, tylko pytanie czy wywołało to faktycznie lenistwo czy to że Piątka pierwotnie też wyszła na PS3/X360 i po prostu nie chcieli jeszcze raz przez to przechodzić bo Czwórka optymalizacyjnie niestety leżała. Zobaczymy jak będzie przy GTA VI gdzie mają więcej możliwości, może powrócą do zaawansowanej formuły z Czwórki? Bo patrząc na takie RDR2 to właśnie technologicznie takie GTA IV, więc znów im się wtedy chciało.
Uważasz, że tak duża firma (chociaż jakie by to miało znaczenie, mniejsza firma też) nie posiada czegoś takiego jak archiwum? To że silnik z czasem został przebudowany, to nie znaczy że nie mają dostępu do jego starej zawartości.
Gadasz takie bzdury jakbyś nigdy w życiu nie grał w GTA V. Część mechanik z GTA IV zostało uproszczonych, ale w ich miejsce pojawiło się mnóstwo nowych których nie było w IV-ce, albo były gorzej zrealizowane, np. rozlewanie i podpalanie benzyny, lepsza destrukcja otoczenia, lepiej odwzorowana roślinność, lepiej zrealizowana mechanika wody (np. bardziej realistycznie zasymulowane fale) czy też elementy których w ogóle nie było w poprzedniej części, takie jak samoloty, nurkowanie czy zwierzęta. Takich rzeczy doszło całe mnóstwo dlatego jestem w stanie przeboleć to że usunięto parę mało znaczących mechanik takich jak rzucanie cegłami.
https://www.youtube.com/watch?v=ucGxnELXv6o
https://www.youtube.com/watch?v=hXXkzQQoRHU
O ile wyjdzie ten magiczny remaster GTA4, to będzie pewnie mocno okrojony.
Wytną pewnie z 3/4 stacji radiowych, co zresztą R* robił w ostatnich aktualizacjach.
Pewnie wytną też jakieś dialogi, misje, postacie, bo to gra z innej epoki, gdy ludzie nie mieli kija w dupie i sarkazm, karykatura przeplatana czarnym humorem nie były problemem, a farbowane łby z zaimkami ono, jemu nie dyktowały wydawcą co mają robić.
Pomijam już ilość dziur, błędów, grafikę czy wydajność.
Dziś na tę chwilę, GTA 4 to tylko na PC + Mody + ICEhancer + DXVK z lockiem 60-62 fps.
Wytną pewnie z 3/4 stacji radiowych, co zresztą R* robił w ostatnich aktualizacjach.
W której części niby usunięto 3/4 stacji radiowych? Mógłbyś powiedzieć w której części usunięto chociaż jedną stację radiową?
Pewnie wytną też jakieś dialogi, misje, postacie, bo to gra z innej epoki, gdy ludzie nie mieli kija w dupie i sarkazm, karykatura przeplatana czarnym humorem nie były problemem, a farbowane łby z zaimkami ono, jemu nie dyktowały wydawcą co mają robić.
Dlaczego mieliby to robić? Jedyne dialogi jakie zostały usunięte z GTA na przestrzeni lat to te dotyczące Haitańczyków w Vice City i zostało to wymuszone przez wyrok jakiegoś tam sądu na wniosek mniejszości Haitańskich wiele lat temu (cenzura dotknęła nawet późnych kopii wydawanych na PS2, czyli na oryginalną platformę). Poza tym dopiero co ukazała się odświeżona wersja pierwszego RDR, czyli niemal równie starej gry i dosłownie nic nie zostało z niej wycięte.
W której części niby usunięto 3/4 stacji radiowych? Mógłbyś powiedzieć w której części usunięto chociaż jedną stację radiową?
Może chodziło o utwory muzyczne ze stacji radiowych? Tutaj akurat może statystyka nadal by się nie zgadzała całkowicie, ale faktem jest, że sporo utworów bywało usuwanych ze względu na wygaśnięcie licencji.
Choć w sumie jeśli dosłownie wziąć pod uwagę wycinanie oryginalnych stacji radiowych, to można prawie pod to podpiąć Vladivostok FM z GTA IV - usunięte zostały praktycznie wszystkie utwory na 10 rocznicę gry z wyjątkiem jednego, który chyba został stworzony na potrzeby gry, patrząc na tytuł: https://gta.fandom.com/wiki/Vladivostok_FM#Tracklist
R* aby nie zostawić jednego kawałka w stacji, zakupił inne.
Owszem, zostały wycięte, ale z racji tego że wygasła na nie licencja, i co za tym idzie ich dalsze używanie jest już niezgodne z prawem. To jest jedyny powód. Utwory zniknęły z oryginalnej wersji gry. Żadne potencjalne "remastery" nie mają z tym nic wspólnego, bo to są kwestie wynikające z zapisów licencyjnych. Jaki byłby sens wypuszczania remastera z wyciętą muzyką na którą licencje nie wygasły i która cały czas znajduje się w oryginalnej wersji gry? Gdyby R* był zobowiązany do wycięcia większej liczby utworów muzycznych to już by to zrobili.
Według mnie lepiej jak zostawią taką wersję jakie jest bo jak coś zmienią to mogą zepsuć. Nawet jak byłby remaster/port na nowsze generacje to i tak nic nowego nie dodadzą a jedynie poprawiliby grafikę na bardziej kolorową która może zepsuć klimat gry i podwyższyliby wydajność. Jest duża szansa że błędy spowodowane optymalizacją np. same taksówki, powtarzalność pojazdów czy nawet swingsety zostałyby przypadkowo naprawione a pozostałe jak zwykle to bywa zostaną nienaruszone.
Zdaje się że głównym celem potencjalnego odświeżenia byłoby przeniesienie gry na nowsze platformy (PS4/PS5, Switch 1/2), podobnie jak było z pierwszym RDR i parę lat temu z L.A. Noire. Nie liczyłbym na graficzny improvement. Skończyłoby się zapewne na podbiciu rozdzielczości.