W najnowszym przeglądzie modów omawiamy projekty do takich gier, jak Half-Life 2, Grand Theft Auto V, Wiedźmin 3: Dziki Gon, Legend of Grimrock, Fallout: New Vegas, ArmA: Gold, Battlezone, Mount & Blade: Warband czy Dying Light
Witajcie w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.
Transmissions - Element 120 to modyfikacja do Half-Life 2, opracowana przez Shokunin Studios. To krótka przygoda dla pojedynczego gracza osadzona w głównym uniwersum serii, wkrótce po wydarzeniach z Half-Life 2: Episode Two. Trafiamy do nieznajomego miejsca i musimy odkryć gdzie się znaleźliśmy oraz z jakiego powodu.
Gwiazdą moda jest mocno przerobione Gravity Gun, które daje znacznie więcej możliwości niż broń, którą znamy z poprzednich odsłon, pozwalając m.in. na wykonywanie szalonych skoków oraz niszczenie wielu elementów otoczenia.
Modyfikacja jest wspaniale wykonana, wyciska z silnika Source ostatnie soki, oferując doskonałe projekty poziomów oraz wyśmienicie zaplanowane sceny walki.
Wycofanie Battlefield 2 ze sprzedaży zmusiło do ciekawego kroku twórców kultowego moda Project Reality. Zamiast skazać swoje dziecko na zapomnienie wypuścili oni nową samodzielną wersję, która nie wymaga posiadania oryginalnej gry. Nie jest to do końca legalne, ale na razie Electronic Arts nie nasłało na zespół armii prawników i pozostaje mieć nadzieję, że ten stan rzeczy nie ulegnie zmianie.
Przypomnijmy, że tytuł stawia na rozgrywkę drużynową i realistyczne przedstawienie współczesnych działań zbrojnych. Project Reality pozwala na zabawę w kilku różnych trybach na ponad czterdziestu mapach, często wzorowanych na prawdziwych lokacjach, takich jak Strefa Gazy, Karbala czy miasto Matrah. W grze znajdziemy szczegółowo odwzorowany arsenał nie tylko armii USA czy Federacji Rosyjskiej ale także dość egzotyczny sprzęt armii Kanadyjskiej, Francuskiej czy Duńskiej. Wbudowany system komunikacji głosowej, bazujący na popularnym Mumble, umożliwia łatwe porozumiewanie się oddziałów, a dzięki pozycjonowaniu 3D, także pojedynczych graczy.
Powoli rozkręca się scena moderska zgromadzona wokół Grand Theft Auto V. Na razie projekty są dosyć skromne, ale i tak można już znaleźć kilka godnych uwagi modyfikacji:
Zanim weźmiecie się za modyfikowanie gry musicie zainstalować kilka potrzebnych projektów, których wymaga większość dobrych modów:
Po przygotowaniu sobie tych fundamentów możemy przejść do konkretnych modyfikacji. Nam najbardziej podobają się:

Obecnie mocno rozkręca się scena moderska wokół Grand Theft Auto V, ale fani nie zapominają także o starszych odsłonach. Najnowszym tego przykładem jest Tuning Mod do Grand Theft Auto: San Andreas.
Projekt wprowadza do gry bardzo rozbudowany system modyfikowania i konstrukcji pojazdów. Obejmuje to nie tylko typowe tuningowanie maszyn, ale mod pozwala nawet tworzyć zupełnie szalone wynalazki, takie jak np. ciężarówka zbudowana z kul bilardowych. Praktycznie każdy model w grze może być wykorzystany do tego celu, a całość opracowano tak, że wspiera również elementy stworzone przez innych użytkowników.
Ukazała się beta I Am Legend, czyli modyfikacji do Far Cry 4, która została zainspirowana powieścią Jestem Legendą autorstwa Richarda Mathesona oraz jej kinową adaptacją z 2007 roku. Mod przenosi nas do zrujnowanego Nowego Jorku, na długo potem, jak większość mieszkańców została przeobrażona w krwiożercze bestie.
Modyfikacja oferuje zupełnie nową mapę o wysokiej jakości wykonania, którą możemy swobodnie zwiedzać oraz pierwszą misję, która wejdzie w skład planowanej kampanii.

I Am Legion to modyfikacja do Dying Light, która czyni grę trudniejszą i bardziej wymagającą podczas sekcji dziennych. Przeciwnicy stają się skuteczniejsi, a ich zachowanie bardziej różnorodne i mniej przewidywalne. Jest ich więcej na planszach i potrafią gonić gracza przez znacznie dłuższe dystanse. Zmieniono także ekonomię gry, a pogoda ulega częstszej zmianie. Przerobiono również dźwięki i zachowanie uzbrojenia, tak aby zwiększyć realizm.
Aby przetrwanie było w ogóle możliwe, wiele rzeczy, które trzeba było odblokować jest dostępnych od samego początku. Jednocześnie na mapach jest mniej uzbrojonych ludzi. Pozornie może wydawać się, że to ułatwia zabawę, ale w rzeczywistości jest odwrotnie, gdyż otrzymujemy mniej okazji do zdobycia amunicji.
Silent Shout to modyfikacja do Doom III: Ressurection of Evil, której autorem jest Valkyr. To krótka kampania dla pojedynczego gracza, utrzymana w klimacie horroru. Projekt jest nietypowym przykładem moda do tej gry, gdyż jego akcja nie toczy się na obcej planecie. Zamiast tego zostajemy przeniesieni w czasy współczesne na Ziemię, gdzie musimy zmierzyć się z inwazją piekła na niewielkie miasteczko.
Autor przygotował masę nowych elementów graficznych i z nich została zbudowana większość elementów wirtualnego świata. Projekt oferuje ciekawie zaprojektowane mapy, ciężki klimat i lekkie elementy przygodówkowe.

Ukazała się także nowa wersja modyfikacji Operation Breath of Hope (pobierz) do ARMA: Gold. To duży projekt przeznaczony do samotnych rozgrywek, który oferuje cztery mini-kampanie:

Z kolei Interception to mini-kampania do ArmA Gold, z fabułą obracająca się wokół Gantch Keita – bezwzględnego afrykańskiego barona narkotykowego, którego za pomocą zbrojnych bandytów postanowił zdestabilizować sytuację w regionie i przejąć kontrolę nad nowymi terytoriami.
Pod przewodnictwem Australii sformowana zostaje koalicja wojskowa, w skład której wchodzą także siły Polski, Serbii, Litwy i Szwecji. Oddziały tej grupy zostają wysłane do Afryki z misją zlikwidowania Keita. Ten w odpowiedzi wykorzystuje swoje bogactwo do zaangażowania armii najemników, którzy mają go chronić.

Casualties Of War to nowa kampania do Operation Flashpoint: Cold War Crisis, której akcja toczy się po wydarzeniach z podstawowej wersji gry i zakłada, że graczowi udało się wywalczyć idealne zakończenie, co oznaczało schwytanie generała Guba i zniszczenie jego rakiet. Nowa historia zaczyna się, gdy Guba ucieka z więzienia z pomocą radzieckich żołnierzy, którzy wciąż nie pogodzili się z porażką.
Konflikt wybucha na nowo. Po kilku tygodniach jednostki ruchu oporu z niewiadomego powodu zaczynają atakować wojska amerykańskie. Na przestrzeni sporego zestawu obszernych misji musimy odkryć, jaki jest tego powód oraz ostatecznie rozprawić się z Gubą.

Fani SWAT 4 powinni zainteresować się modem GEM (Graphical Enrichment Mod). Projekt ma na celu ulepszenie oprawy graficznej. Zadanie to realizuje podmieniając praktycznie wszystkie tekstury w grze. Część z nich zastąpiono nowymi, a inne pochodzą z oryginalnej gry, ale zostały poddane solidnemu liftingowi.
Warto także zwrócić uwagę na nową wersję Brutal Half-Life. Tytuł projektu tłumaczy praktycznie wszystko - jego celem jest zwiększenie poziomu brutalności w grze. Autor dodał system rozczłonkowywania ciał, wzmocnił efekty krwawienia oraz wprowadził sporo nowego uzbrojenia, w większości zainspirowanego potężnymi pukawkami z pierwszych dwóch odsłon cyklu Doom.
Wrogowie wyposażeni zostali w nowe animacje umierania i można ich teraz podpalać. Ponadto dodano sporo efektów graficznych oraz ulepszono sztuczną inteligencję.

Inną ciekawą premierą okazał się mod Zenith do pierwszego Unreal Tournament, czyli obszerna fanowska kampania dla pojedynczego gracza. Jej akcja toczy się wiele lat po tym jak więzień 849 uciekł z więzienia Na'Pali (w pierwszym Unreal).
Wcielamy się w żołnierza, którego statek został wciągnięty do czarnej dziury. Zamiast zginąć anomalia wyrzucona go dwieście lat później na zupełnie obca planetę. Wspierany przez dwóch najemników musi odkryć co tak naprawdę się stało i znaleźć sposób na wydostanie się z tej planety.

Podczas E3 zapowiedziano nową odsłonę cyklu Battlezone, ale niestety będzie to jedynie prosta strzelanka wzorowana na automatowym pierwowzorze, a nie produkcja korzystająca z rozwiązań pecetowego przeboju z 1998 roku, który łączył elementy akcji i RTS-a. Jeśli macie sobie ochotę przypomnieć sobie tego klasyka, to zainteresujcie się wydanym niedawno modem Battle Grounds do Battlezone. Projekt pełni rolę nieoficjalnej aktualizacji. Wprowadza kompatybilność ze współczesnymi systemami operacyjnymi, poprawia błędy pozostawione przez oryginalnych deweloperów, ulepsza interfejs oraz dodaje grubo ponad setkę map przeznaczonych do różnych trybów rozgrywki.

Scena moderska Wiedźmina 3 na dobre rozkręci się dopiero, gdy studio CD Projekt RED wypuści edytor. Już teraz jednak nie brakuje fanów, którzy grzebią w tej grze i dzięki temu ukazało się kilka godnych uwagi projektów.

Deus Ex: Apocalypse Inside to modyfikacja do Deus Ex, oferująca mini-kampanię dla pojedynczego gracza, której akcja zaczyna się przed wydarzeniami z podstawowej wersji gry. Wcielamy się w Tantalusa Dentona - agenta wyhodowanego w tajnym laboratorium. Bohater ucieka z bazy w Area 51 i próbuje odkryć, dlaczego wszystkie agencje szpiegowskie próbują go zabić.
Projekt wypełnia luki fabularne całego cyklu. Prezentuje wydarzenia znane z oficjalnych odsłon z innej perspektywy, jak i oferuje zupełnie nowe misje. Dzięki temu odpowiada na wiele kluczowych pytań, które dręczyły fanów cyklu. Wszystko to oparto na oficjalnych dokumentach deweloperskich, zawierających motywy, które ostatecznie nie znalazły się w grach, co nadaje fabule posmaku oficjalności.
DUST to wyśmienita modyfikacja do Fallout: New Vegas, która przeobraża rozgrywkę w coś, co w dużym uproszczeniu można opisać jako symulator survivalu. Akcja toczy się dwie dekady po wydarzeniach z podstawowej wersji gry. Podczas eksploracji mamy okazję poznać wydarzenia z przeszłości, ale nie jesteśmy głównym ich bohaterem i nie ma tutaj żadnych misji. Zamiast tego naszym celem jest jedynie przetrwanie i wydostanie się z pustyni Mojave.
Twórca przerobił praktycznie każdy element gry w celu zwiększenia poziomu trudności oraz wzmocnienia elementów survivalowych. Znacznie więcej czasu musimy poświęcać zdobywaniu pożywienia i wody, a ich źródła oferują mniejsze ilości zapasów niż poprzednio. Każdy postrzał stanowi śmiertelne zagrożenie, a ze świata gry znikła większość przyjaznych postaci niezależnych. Zamiast nich na pustyni spotkamy wojowników plemiennych, kanibali oraz innych ocalałych. Praktycznie wszyscy oni otworzą ogień, gdy tylko nas zobaczą. Możemy także spotkać niedobitki NCR, ale nawet oni są bardzo nieufni i jeden błąd może uczynić nas ich wrogami.

Ukazały się także aktualizacje do kilku dużych projektów przeznaczonych do gry Mount & Blade: Warband:

W ostatnim czasie ukazało się sporo dobrych przygód do pierwszej części cyklu Legend of Grimrock. Nam najbardziej przypadły do gustu:

Ukazała się także pierwsza od ponad roku aktualizacja The Greek Wars. Ta modyfikacja do Rome: Total War Projekt odtwarza burzliwy okres w historii Grecji, który rozpoczął się tuż po zakończeniu Hegemonii Teb w 362 p.n.e. , co było skutkiem śmiercią Epaminondasa w bitwie pod Mantineją i trwał ponad dwadzieścia lat, aż zjednoczenia pod rządami macedońskimi przez Filipa II.
Do wyboru jest dziewiętnaście frakcji. Każda z nich posiada własne jednostki i technologie. Nie ma między nimi gigantycznych różnic, ale te istniejące i tak w dużym stopniu wpływają na przebieg kampanii. Pod tym względem autorzy wzorowali się na Shogun: Total War

Custom Resolution Patch to modyfikacja do Battle Realms, która ma tylko jedno zadanie – pozwolić graczom na zabawę w rozdzielczościach nieprzewidzianych przez oryginalnych deweloperów, w tym również szerokooekranowych. To doskonała okazja aby przypomnieć sobie tego mocno niedocenianego RTS-a.
Innym klasycznym RTS-em, który otrzymał ciekawą modyfikację jest The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II. Projekt The Ridder Clan Mod kompletnie przerabia frakcję elfów, dodając nowe jednostki, budynki, bohaterów a nawet fortecę. Ponadto wprowadzono nowy system głosowania. W jego ramach przed każdym meczem jego uczestnicy oddają głosy na to w jakim stylu chcą się bawić. Dodatkową atrakcją jest możliwość stworzenia własnego bohatera

W kinach szaleją obecnie dinozaury, więc po powrocie do domu warto przypomnieć sobie strategię Jurassic Park: Operation Genesis. Umilić to powinien mod The Forgotten, którego celem jest drastyczne podwyższenie jakości oprawy graficznej. Poprawiono modele, dodano liczne efekty i podmieniono masę tekstur. Wszystko to sprawia, że gra prezentuje się znacznie ładniej niż dotychczas.

Aktualizację otrzymał także Project Omniomicon do Dominions 4. Mod przenosi akcję do innego uniwersum fantasy, oferując nowe frakcje, jednostki, mapy i zaklęcia. Gracze mogą pokierować dwoma dodatkowymi cywilizacjami. Pierwszą z nich jest Imperium Leda, położone w przedziwnej krainie, otoczonej niespokojnymi morzami, lodowcami oraz zamarzniętą tundrą. Nacja ta składa się z człekokształtnych ptaków, które równie dobrze radzą sobie na lądzie, jaki pod wodą.
Z kolei Anchor to rasa, która narodziła się na skutek nieznanej choroby, wpierw zamieniającej kolor skóry ludzi i zwierząt na niebieski, a następnie doprowadzająca do zgonu. Śmierć nie była jednak ostateczna i po kilku dniach wszyscy zmarli przebudzili się, dając tym samym początek nowej frakcji.
Ciekawie prezentuje się również modyfikacja Hyperthread() do gry Transistor, której autorem jest 0Azimuth. Projekt znacząco przyśpiesza dynamikę systemu walki i został zaprojektowany tak, aby zachęcał do korzystania z mocy Functions w czasie rzeczywistym i jednocześnie sprawiał, że umiejętność Turn, choć wciąż przydatna, nie ocali nas już w każdym starciu.
Ponadto wszystkie Functions zostały przerobione. Są szybsze, odnawiają się w krótszym czasie i łatwiej jest je łączyć w kombosy. Niektóre z nich zachowują się również zupełnie inaczej niż w wersji podstawowej. Autor poprawił także błędy językowe i lekko ulepszył interfejs

Jak zwykle nie zawiedli moderzy tworzący nowe przygody do horroru Amnesia: The Dark Descent. Z nowych modów nam najbardziej spodobały się:

Doczekaliśmy się także potężnej aktualizacji moda Jazz Jackrabbit 2 Plus do Jazz Jackrabbit 2. To masywny projekt ulepszający i rozbudowujący praktycznie każdy element gry. Usunięto wszystkie błędy pozostawione przez oryginalnych autorów oraz przerobiono sposób dodawania nowych map, przez co tworzący je użytkownicy mają teraz znacznie większą swobodę.
Przede wszystkim jednak nowa wersja Jazz Jackrabbit 2 Plus rozbudowuje rozgrywki wieloosobowe. Dodano piętnaście trybów multplayer i wśród nich znajdziemy zarówno te oparte na rywalizacji, jak i kooperacji. Zmieniono także kod sieciowy, zaimplementowano tzw. mutatory, pozwalające na modyfikowanie konkretnych elementów zabawy oraz wprowadzono przeglądarkę serwerów.
Więcej:Valve interweniuje w sprawie moda do TF2. Mała zmiana pociągnęła za sobą duże konsekwencje

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.