130 tys. Tesli ma problem; procesory AMD się przegrzewają
Bardzo duża liczba samochodów Tesla wymaga pilnej aktualizacji. Problem jest związany z procesorami pokładowymi AMD Ryzen.

źródło: YouTube | Tesla
Samochody firmy Tesla cieszą się bardzo dużą popularnością, szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Zdaniem niektórych Elon Musk udowodnił, że pojazdy elektryczne mogą być „cool”, jednak nie oznacza to, że są one bez wad. Okazało się bowiem, że znaczna liczba modeli wyprodukowanych na przestrzeni dwóch ostatnich lat ma problemy z procesorem.
Awaria samochodów Tesla
Jak donosi serwis Electrek, producent samochodów elektrycznych Tesla wykrył usterki związane z przegrzewaniem się procesorów w prawie 130 000 swoich aut. Przegrzanie może spowodować nieprawidłowe działanie ekranu dotykowego systemu. Na szczęście nie oznacza to, że właściciele muszą oddać swoje samochody, bowiem poprawka zostanie udostępniona poprzez aktualizację oprogramowania. Do samochodów, których dotyczy problem, należą modele X, S, 3 oraz Y, wyprodukowane w latach 2021 i 2022, które wykorzystują procesory Ryzen firmy AMD. Starsze Tesle z procesorami Intel Atom wydają się nie być dotknięte problemem ze względu na niższe TDP.
Skutki awarii
Z raportu wynika, że problem przegrzewania występuje zazwyczaj podczas przygotowania akumulatora do ładowania lub w trakcie samego ładowania na stacji. Przegrzanie może spowodować spowolnienie pracy ekranu dotykowego, a w niektórych przypadkach nawet jego wyłączenie. Komunikat Tesli opublikowany przez wspomniany wcześniej serwis Electrec brzmi następująco:
Restartujący się procesor może uniemożliwić wyświetlanie na środkowym ekranie obrazu z kamery cofania, wybór biegu, ustawienia kontroli widoczności przedniej szyby i świateł ostrzegawczych, zwiększając ryzyko kolizji.
Więcej informacji na temat firmy Tesla znajdziecie tutaj:
- Pracownicy Tesli zmuszeni do spania w fabryce
- Elon Musk stawia na roboty - mogą stać się dla Tesli ważniejsze od samochodów
Komentarze czytelników
toyminator Senator
Nie znam się, to się wypowiem; D Dla mnie największą wadą tych wszystkich super aut, są aktualizacje. Chcesz gdzieś jechać, i ciul aktualizacja;D Nie wiem czy to tak działa.
Corvus_albus Junior

trzydziestolatek1990 Pretorianin

Mega, dzięki za wytłumaczenie wszystkiego na tyle, że rozumiem o co chodzi! Btw - skąd to wszystko wiesz, jeszcze tak dokładnie? Jeździłeś Teslą?
Rufjan Konsul
To ja Ci powiem jak jest naprawde. Podczas ładowania zwykle klima jest odpalana - gdy jest ciepło, wlasnie aby uniknąć sauny w samochodzie, podobnie jak pompa ciepła gdy jest zimno - bo bateria musi mieć odpowiednią temperaturę do ładowania.
Co do samego przegrzewania - problem wystepuje tylko gdy podczas przygotowywania baterii do szybkiego ładowania na superchargerze (proces ten uruchamia się zwykle około 25 - 30 km od superchargera). Odpowiednia ilosc zimnego powietrza kierowana jest na baterię w celu schłodzenia a nie na chłodzenie podzespołów komputerowych. Update softwaru powoduje, że proces chłodzenia jest bardziej zbalansowany.
Podczas postoju ten problem nie występuje bo touchscreen jest wyłaczony (no chyba, że siedzisz w środku, grasz w gre lub oglądasz YT/netflixa, ale nadal nie ma tego problemu).
Tesla regularnie wypuszcza update softu, cały czas są balansowane jakieś ustawienia czy do autopilota czy do obsługi baterii, czy chocby do ustawien zimowych.
trzydziestolatek1990 Pretorianin

Kwestia pogody? Np. u nas, z dnia na dzień, temperatura z 14-16 stopni skoczyła do 20-24. Gdzie jest najwięcej Tesli? USA? No tam już temperatury dobijają do 34 stopni w niektórych miejscach, ale duży teren, spora różnorodność przyrody, więc pewnie odchylenia też mogą być większe? Dodatkowo jesteśmy po zimie.
Jak już tak wszyscy wróżymy z fusów, to ja obstawiam jakiś detal, na którym Tesla albo AMD zaoszczędziło kilka centów na jednym aucie - kiepska pasta termoprzewodząca albo kiepskie pady?
"Dżon, brawo Ty, znalazłeś sposób, abyśmy zaoszczędzili w tym roku milion zielonych, po co ten Intel dawał pastę ze średniej półki z tak niskim TDP? Tu Twoja premia, 5% kwoty, leć na dobre wakacje z rodziną, pora na cs'a" ~wiosna 2021, koloryzowane.
W każdym razie, czy komputer zaczyna się przegrzewać czy pracuje dobrze, to wypadałoby przynajmniej raz do roku wymienić pastę na GPU i na CPU, i wyczyścić wszystko. W teslach może być bardzo podobnie, to już tak pora w sumie.
Dodatkowo czytamy w newsie, że problem głównie występuje podczas ładowania. Czyli auto stoi, nie chłodzi się odpowiednio (pęd podczas jazdy), słońce przypieka, właściciel dodatkowo pewnie zamyka auto i idzie coś zjeść, w środku robi się sauna, a procesor, nawet z dobrym chłodzeniem, jest zamknięty w puszce, która z każdą minutą nabiera temperatury - co może pójść nie tak? Dobrze, że na szybko wypuścili łatkę, która pewnie obniża taktowanie w momencie ładowania albo po osiągnięciu temperatury, po przekroczeniu której wyłącza się wspomniany ekran.
Jak sobie kupię Teslę, to powiem Wam jak jest naprawdę.