Dzięki tej znakomitej infografice możemy bardzo szybko dowiedzieć się, jak kształtowała się branża gier na przestrzeni ostatnich 50 lat.
 
Jeśli chcielibyście szybko – i dość skrótowo – poznać historię branży gier, to wystarczy spojrzeć poniżej. Na podstawie danych opracowanych przez brytyjską firmę analityczną Pelham Smithers, redakcja serwisu Visual Capitalist stworzyła bardzo dobrą infografikę, która pokazuje, jak ewoluował uwielbiany przez nas rynek cyfrowej rozrywki.
Historia branży trwa nieprzerwanie od ponad 50 lat, kiedy to w 1971 roku pojawiły się automaty (arcade) razem z pierwszymi grami – Computer Space oraz Pongiem, Od tego czasu wirtualna rozrywka stawała się coraz bardziej popularna i stale się rozwijała.
Niedługo potem domowe konsole zaczęły powoli wypierać hitowe automaty. Wśród tych urządzeń było choćby Atari 2600 z 1977 roku, które jako jedno z pierwszych wykorzystywało kartridże, czyli nośniki z grami.
W roku 1989 zadebiutował słynny Game Boy od Nintendo, który oferował nowe możliwości zabawy. Właściciele tego przenośnego sprzętu mogli grać w każdym wybranym przez siebie miejscu.
Oczywiście przez te lata rozwijał się również popularny PC. Jak podają autorzy badań, zapotrzebowanie na własny komputer wybuchło w latach 90. i od tego czasu udział tej platformy w rynku nieprzerwanie rośnie (w 2022 roku przychody z segmentu PC osiągnęły 45 miliardów dolarów).
Od 1995 roku gry mogliśmy znaleźć również w komórkach. Na pewno wielu z nas pamięta swój pierwszy telefon i ogrywanie załączonych do niego mini produkcji na przerwach w szkole. Dziś ten segment branży jest naprawdę potężny, co potwierdza powyższa grafika.
Najnowszą odsłoną historii gier jest wirtualna rzeczywistość (VR). Pierwszy nowoczesny zestaw – Oculus Rift – który umożliwiał taką zabawę, wypuściła w 2016 roku zarządzana przez Marka Zuckerberga firma TheFacebook (później po prostu Facebook, a obecnie Meta).
W 2022 roku przychody w branży gier osiągnęły 183 miliardy dolarów. Choć jest to delikatny spadek względem poprzedniego roku (o 4%), to w kolejnych latach prawdopodobnie będziemy świadkami przebicia bariery 200 miliardów dolarów przychodu.
Warto również przytoczyć dane dotyczące przychodu z poszczególnych platform, odnotowanego w 2022 roku. Jak podaje Visual Capitalist, w tym okresie:
Zaznaczmy, że zestawienie to nie obejmuje dopiero co zakończonego roku 2023. Być może niedługo pojawią się również statystyki dotyczące tego okresu, który z całą pewnością zostanie zapamiętany jako jeden z lepszych pod względem liczby i jakości wydanych gier.
5

Autor: Maciej Gaffke
W GRYOnline.pl zajmuje się głównie newsowaniem. Ukończył filologię polską (I stopień) oraz krajoznawstwo i turystykę historyczną (II stopień) na Uniwersytecie Gdańskim, co wiążę się z jego innymi, „pozagrowymi” zainteresowaniami – historią, książkami, podróżami. Jeśli zaś chodzi o same gry wideo – kiedyś wielbiciel FPS-ów, teraz nawrócony na przygodowe gry akcji. Poza tym interesuje się też bijatykami (szczególnie Mortal Kombat), RPG-ami oraz wszystkimi tytułami nastawionymi na pojedynczego gracza. Od czasu do czasu lubi również pograć w tenisa, siatkówkę czy piłkę nożną. Dumny mieszkaniec Pomorza i Pucka.