Strefa czystego transportu rusza w Krakowie od 1 stycznia 2026. Są obawy czy jesteśmy na to gotowi

Od 1 stycznia 2026 roku na terenie Krakowa zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu. Kogo dotyczą zmiany i jakie samochody nie będą mogły wjechać do miasta?

futurebeat.pl

Mateusz Zelek

30
Strefa czystego transportu rusza w Krakowie od 1 stycznia 2026. Są obawy czy jesteśmy na to gotowi, źródło grafiki: Pixabay/JerzyGórecki.
Strefa czystego transportu rusza w Krakowie od 1 stycznia 2026. Są obawy czy jesteśmy na to gotowi Źródło: Pixabay/JerzyGórecki.

Nowe przepisy w założeniu mają pomóc na terenie Krakowa w radzeniu sobie ze zbyt dużą ilością zanieczyszczeń, które bezpośrednio odpowiadają za powstawanie smogu. Egzekwowanie regulacji ma opierać się na systemie automatycznej identyfikacji tablic rejestracyjnych. Obecnie miasto dysponuje siecią 155 kamer tego typu, a w planach jest montaż 170 kolejnych urządzeń.

Strefa Czystego Transportu rusza w Krakowie od 1 stycznia 2026

Mechanizm ten ma działać na zasadzie preselekcji: system sam wykrywa pojazdy niespełniające norm i przesyła informacje na urządzenia mobilne, bezpośrednio do strażników miejskich. Dzięki temu patrole w terenie nie muszą kontrolować wszystkich kierowców, lecz skupiają się wyłącznie na weryfikacji aut wskazanych przez monitoring jako nieuprawnione.

A jakie dokładnie zasady będą obowiązywać po wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT)? Przede wszystkim obecni mieszkańcy Krakowa będą mogli liczyć w tej sprawie na łagodniejsze traktowanie, chociaż strefa dotknie praktycznie całego miasta:

  • Przywileje dla mieszkańców: Osoby rozliczające podatki w Krakowie mogą liczyć na bezterminowe zwolnienie z wymogów strefy, pod warunkiem, że ich samochód został zarejestrowany przed wejściem przepisów w życie.
  • Zasięg strefy: Ograniczenia będą obowiązywać na terenie całego miasta wewnątrz czwartej obwodnicy, z wyraźnym wyłączeniem dzielnicy Nowa Huta.
  • Wymogi techniczne: Wjazd będzie dozwolony dla aut benzynowych spełniających minimum normę Euro 4 (roczniki 2005 i nowsze) oraz diesli z normą Euro 6 (roczniki 2014 i nowsze).

Według dyrektora Zarządu Transportu Publicznego, Łukasza Franka, zmiany dotkną niewielki odsetek mieszkańców:

Szacujemy, że ok. 20 proc. pojazdów w przypadku Krakowa nie spełnia tych norm. To oznacza, że dla 3/4 osób odwiedzających Kraków, nie zmieni się nic. To są dane z centralnego rejestru pojazdów.

Dla kierowców spoza Krakowa, których auta nie spełniają wymogów, przewidziano trzyletni okres przejściowy oparty na systemie opłat. Stawki będą progresywne: w 2026 roku wjazd będzie kosztował 100 zł miesięcznie (lub 5 zł dziennie), rok później kwota wzrośnie do 300 zł (15 zł dziennie), by w 2028 roku osiągnąć pułap 500 zł za miesiąc.

Po 31 grudnia 2028 roku możliwość wykupienia opłat za wjazd przestanie obowiązywać i do strefy będą mogły wjeżdżać z zewnątrz wyłącznie pojazdy spełniające normy emisji (jeśli nie podlegają wcześniej wspomnianym zwolnieniom, np. dla pojazdów specjalnych itp.). Teoretycznie zmiany w transporcie mogą zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej, ale władze miasta rozważają pomysł wprowadzenia zakazu korzystania w nich ze smartfonów.

2

Mateusz Zelek

Autor: Mateusz Zelek

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. W tematyce gier i elektroniki siedzi, odkąd nauczył się czytać. Ogrywa większość gatunków, ale najbardziej docenia strategie ekonomiczne. Spędził także setki godzin w wielu cRPG-ach od Gothica po Skyrima. Nie przekonał się do japońskich jrpg-ów. W recenzowaniu sprzętów kształci się od studiów, ale jego głównym zainteresowaniem są peryferia komputerowe oraz gogle VR. Swoje szlify dziennikarskie nabywał w Ostatniej Tawernie, gdzie odpowiadał za sekcję technologiczną. Współtworzył także takie portale jak Popbookownik, Gra Pod Pada czy ISBtech, gdzie zajmował się relacjami z wydarzeń technologicznych. W końcu trafił do Webedia Poland, gdzie zasilił szeregi redakcji Futurebeat.pl. Prywatnie wielki fanatyk dinozaurów, o których może debatować godzinami. Poważnie, zagadanie Mateusza o tematy mezozoiczne powoduje, że dyskusja będzie się dłużyć niczym 65 mln lat.

„Nie będę się stresować w Święta”. Twórca My Winter Car dotrzyma obietnicy w ostatniej chwili, więc rywal z 97% pozytywnych ocen na Steam daleko mu nie odjedzie

Następny
„Nie będę się stresować w Święta”. Twórca My Winter Car dotrzyma obietnicy w ostatniej chwili, więc rywal z 97% pozytywnych ocen na Steam daleko mu nie odjedzie

„Najlepszy powerbank” najtaniej w historii! 25 000 mAh pojemności i ładowanie o mocy 100 W uratują Twój smartfon i laptop, gdy zabraknie prądu

Poprzedni
„Najlepszy powerbank” najtaniej w historii! 25 000 mAh pojemności i ładowanie o mocy 100 W uratują Twój smartfon i laptop, gdy zabraknie prądu

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl