Sprzedaż polskich magazynów branżowych w czerwcu i lipcu 2012 roku
Jak co miesiąc, przyglądamy się sprzedaży magazynów branżowych w oparciu o dane upublicznione przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy. Tym razem piszemy o wynikach z czerwca i lipca bieżącego roku.
Grzegorz Ferenc
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy opublikował lipcowe zestawienie wyników sprzedaży czasopism poświęconych tematyce gier i sprzętu komputerowego. Jako że ostatnie zestawienie dotyczyło maja bieżącego roku, tym razem – aby zachować ciągłość opisywanych informacji – wspominamy również o danych z czerwca.

Po majowym pobycie na drugim miejscu zestawienia, w czerwcu na prowadzenie powrócił miesięcznik CD Action, a na pozycji wicelidera ponownie uplasował się PC Format.
Na początku lata nadal można było zauważyć tendencję spadkową pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy, ale za to w lipcu wszystkie czasopisma – z wyjątkiem Chipa i PC Formatu – zanotowały wzrost. Co ciekawe, periodykom CD Action, Komputer Świat i PC World udało się nawet poprawić osiągnięcia z maja, temu drugiemu aż o 15, 76 procent.
Tytuł | Sprzedaż – lipiec 2012 | Sprzedaż – czerwiec 2012 | Sprzedaż – maj 2012 |
CD Action | 80 672 | 71 685 | 74 571 |
PC Format | 57 853 | 59 514 | 80 634 |
Komputer Świat | 41 312 | 35 689 | 39 576 |
PC World | 26 482 | 26 003 | 28 422 |
Chip | 20 389 | 21 174 | 22 809 |
Porównując wyniki z analogicznymi miesiącami w roku ubiegłym, w czerwcu magazyny branżowe zanotowały kolejny spadek sprzedaży. Wyjątek stanowi jedynie PC Format, który (najprawdopodobniej dzięki obniżce ceny w lutym) mógł pochwalić się nieznacznie lepszym wynikiem w czerwcu 2012 roku niż w tym samym okresie 2011 roku.
Tytuł | Sprzedaż – czerwiec 2012 | Sprzedaż – czerwiec 2011 |
CD Action | 71 685 | 91 082 |
PC Format | 59 514 | 57 730 |
Komputer Świat | 35 689 | 36 565 |
PC World | 26 003 | 31 560 |
Chip | 21 174 | 27 518 |
Także lipiec minął pod znakiem tendencji spadkowej w porównaniu z rokiem ubiegłym. CD Action sprzedał o 10,86 procent mniej egzemplarzy niż rok wcześniej, a PC Format – o 1,42 procent. Komputer Świat, który od stycznia bieżącego roku ukazuje się jako miesięcznik (wcześniej był dwutygodnikiem), stracił 1,67 procent nabywców. Negatywnej passy nie udało się przełamać magazynowi Chip – po raz kolejny zanotował on największy spadek, aż o 29,61 procent.
Tytuł | Sprzedaż – lipiec 2012 | Sprzedaż – lipiec 2011 |
CD Action | 80 672 | 90 502 |
PC Format | 57 853 | 58 685 |
Komputer Świat | 41 312 | 42 015 |
PC World | 26 482 | 30 029 |
Chip | 20 189 | 28 964 |
Kalendarz Wiadomości
Komentarze czytelników
mikros Konsul

Nie ma się czemu dziwić... przecież oczywiste jest, że niedługo internet wyprze nie tylko czasopisma o grach ale całą prasę ogólnie! Gdyby nie ciekawe/nowe/dobre pełne wersje to CDA już dawno podzieliłoby losy PLAYa czy Clicka!
piotreksik23 Konsul
Gadacie tu tak sobie, ale przecież jasne jest, że w Polsce CDA utrzymuje się tylko dzięki pełniakom (podejrzewam z 70% osób kupuje dla gier). Jak na polską kieszeń to zawsze jakaś okazja.
Nie wiem jak na Zachodzie, ale tam konsumenta stać na gier ile chce, więc nie musi szukać okazji.
Czasopisma mogą upadać, mi tam nie przeszkadza, wręcz przeciwnie. Zmniejszy się zapotrzebowanie na papier.
Mellygion Generał

"dlaczego zagraniczne czasopism trzymają się lepiej?"
Może dla tego że my Polacy lubimy (ujmijmy to delikatnie) polemizować a czasopismo technicznie nie pozwala na zamieszczanie naszych jakże potrzebnych, słusznych i oświecających opinii, tudzież naprostowujących n00bów sforowań popartych odpowiednim "internetowym" słownictwem? Dlatego wybieramy kolorowy (od reklam) dół kloaczny jakim jest internet, w kupie przeca raźniej ;)
zanonimizowany768165 Legend
Z czasopism najlepiej wybroniłby się Engarde (który był w teorii adresowy do bardziej dojrzałego odbiorcy)... gdyby go kryzys nie zeżarł.
Najważniejsze też wytknął drugi post i to właściwie tyle.
Może jednak znajdzie się jakiś forumowicz który zdradzi sekret dlaczego zagraniczne czasopism trzymają się lepiej?
Irek22 Legend

Nie mały udział w takim stanie rzeczy mają same czasopisma (trochę generalizuję, ale widzę to na przykładzie CD-Action - jakby nie było od lat zdecydowany numer jeden jeżeli chodzi o sprzedaż), które z roku na rok obniżają loty stając się de facto materialnymi odpowiednikami internetowej papki. A skoro internetowa papka jest w internecie, to po co mam ją mieć jeszcze na kartkach? Internet przynajmniej się nie kurzy i nie zajmuje miejsca.
Przed radykalniejszym spadkiem sprzedaży czasopisma bronią się już niemal wyłącznie pełniakiami, ale gdy dystrybucja cyfrowa wejdzie na dobre i do Polski, to nie uratują ich już nawet pełniaki. Myślę, że to tylko kwestia czasu i dopracowania szczegółów (oraz oczywiście zawarcia odpowiednich umów), zanim GOL czy inne tego typu serwisy wprowadzą obowiązkowe abonamenty po 10-15 zł i raz w miesiącu będą dawały jednorazowy kod czy inny serial do jakiejś gry z GOGa, Muve czy innego co-to-tam-CDP-dzisiaj-uruchomił.