Samochody spalinowe zmieniamy co 12 lat, a elektryczne jak smartfony - co trzy lata

Auta spalinowe posiadamy znacznie dłużej, niż auta elektryczne. Tak wynika z badań amerykańskiego rynku motoryzacyjnego. Nawet posiadacze „elektryków” lubią mieć zapasowe auto spalinowe.

futurebeat.pl

Arkadiusz Strzała

Samochody spalinowe zmieniamy co 12 lat, a elektryczne jak smartfony - co trzy lata, źródło grafiki: myenergi / Unsplash.
Samochody spalinowe zmieniamy co 12 lat, a elektryczne jak smartfony - co trzy lata Źródło: myenergi / Unsplash.

Samochody elektryczne są używane dużo krócej, niż spalinowe. Tak wynika z badań amerykańskiego rynku motoryzacyjnego, na które powołuje się serwis Jeux Video (JVTech). Posiadacze aut napędzanych silnikami spalinowymi z reguły korzystają z nich trzykrotnie dłużej, niż właściciele elektrycznych. I wydaje się, że nie chodzi tutaj o awaryjność.

Auta elektryczne wymieniane po 3 latach

Średni czas życia auta spalinowego na rynku amerykańskim według firmy S&P Global Mobility wynosi 12,5 roku. Jeśli odrzucimy z tej grupy pojazdy przemysłowe (ciężarówki, dostawcze), okres ten wzrasta do 13,6 roku. Wiek ten systematycznie się zwiększa, w 2003 roku średnia wynosiła 9,7 roku.

Samochody spalinowe zmieniamy co 12 lat, a elektryczne jak smartfony - co trzy lata - ilustracja #1
Średnia wieku aut lekkich (osobowe, dostawcze). Źródło: S&P Global Mobility

Tymczasem auta elektryczne z reguły już po 3,6 roku są sprzedawane. Choć pierwsze co nasuwa się nam na myśl, jako źródło takiego wyniku, to awaryjność tych aut, wydaje się, że rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Oczywiście nie da się ukryć, że jednym z największych problemów „elektryków” jest trwałość ich baterii, czyli spadek pojemności wraz z wiekiem i przejechanymi kilometrami.

Już po kilku latach pojemność akumulatora może spaść do 80% fabrycznej wartości. A to oznacza nawet kilkadziesiąt kilometrów zasięgu mniej, co potrafi denerwować i powoli skłania do rozglądania się za nowym modelem. Ale nie to wydaje się być powodem tak dużej różnicy wieku aut elektrycznych i spalinowych.

Trwałość, czy kryteria dochodowe?

Auta elektryczne są drogie, nawet dość proste i niewielkie modele cenowo można porównać do aut spalinowych klasy premium. Rynek używanych „elektryków” na razie jest bardzo niewielki, ze względu na eksploatację baterii i znikome zainteresowanie. A nawet używane potrafią kosztować więcej, niż nowe auto spalinowe podobnej klasy. To sprawia, że posiadanie „elektryka” na razie jest domeną ludzi zamożniejszych, którzy często mają także lepsze warunki eksploatacji takiego samochodu – np. własna stacja ładowania zasilana panelami fotowoltaicznymi.

Samochody spalinowe zmieniamy co 12 lat, a elektryczne jak smartfony - co trzy lata - ilustracja #2
Dla mieszkańców blokowisk, brak własnego miejsca ładowania może być znacznym utrudnieniem w posiadaniu „elektryka”. Źródło: dcbel / Unsplash

Długotrwałe posiadanie aut charakterystyczne jest dla ogółu ludzi zarabiających w okolicach średniej krajowej (lub mniej). Dla nich zakup samochodu jest na ogół poważnym wydatkiem i nie są skłonni zbyt szybko ponawiać takiej operacji. Z kolei grupa ludzi o znacznie większych dochodach, np. przedsiębiorcy, zmienia auta znacznie częściej, nawet co 3-4 lata (mowa także o spalinowych). Inne są też powody zmiany samochodu wśród zamożniejszych – często to aktualna moda, nowe technologie lub zwyczajne znudzenie posiadanym pojazdem.

Ponieważ auta elektryczne, jak na razie, kupują ludzie zamożniejsi, podlegają one tym samym kryteriom „obrotu”, jak ich dotychczasowe pojazdy. To może być źródłem 3,6-rocznego, średniego czasu wymiany auta elektrycznego. Być może z czasem, jeśli technologie elektromobilności staną się na tyle tanie, że „elektryki” trafią do „zwykłych Kowalskich”, czas ich życia znacznie się wydłuży, gdyż poza baterią trwałość pozostałych komponentów (np. silników elektrycznych) jest raczej dość wysoka. Co sądzicie o autach elektrycznych i ich obecnie krótkim życiu? Wypowiedzcie się w komentarzach.

Podobało się?

1

Arkadiusz Strzała

Autor: Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
10
24

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2023-06-03
23:30

mirko81 Legend

mirko81

Możesz sie starać o żółte blachy :)
Wczoraj fajną widziałem na nich 4tej gen

Komentarz: mirko81
2023-06-03
23:22

demon92 Senator

I kolejny golowy artykuł z dupy. Owszem, odgórne ciśnienie na EV to debilizm, tak jak i ban na nowe ICE od 2035r. jednakże, porównanie z artykułu jest totalnie z rzyci. Obstawiam, że większość ludzi która może sobie pozwolić na wymianę elektryka co 3 lata, robiła to samo z autami spalinowymi.

Komentarz: demon92
2023-06-03
23:14

PanSmok Legend

PanSmok
📄

No chyba Wy - ja w zeszlym roku kupilem benzyniaka z '98.

Komentarz: PanSmok
2023-06-03
08:16

Ppaweł Senator

Ppaweł

Google mówi że nawet 100 tysięcy :)

Komentarz: Ppaweł
2023-06-03
05:28

Mutant z Krainy OZ Legend

Mutant z Krainy OZ

Wymiana baterii ile kosztuje w takiej tesli?

Komentarz: Mutant z Krainy OZ

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl