Różnice GPU między PS5 i Xbox Series X nie mają znaczenia według twórcy DiRT 5
Według dewelopera gry wyścigowej DiRT 5 różnice w mocy układów graficznych między konsolami PlayStation 5 i Xbox Series X nie mają większego znaczenia w procesie produkcyjnym.

Zastosowany w Xboksie Series X układ graficzny może pochwalić się mocą na poziomie 12 teraflopsów, natomiast w PS5 – 10,28 teraflopsa, choć różnice sięgają głębiej, bo dotyczą liczby bloków CU (52 vs 36 na korzyść XSX) i procesorów strumieniowych (3328 vs 2304 na korzyść XSX), a także taktowania (2,23 vs 1,825 GHz na korzyść PS5). Czy wpływają one na proces produkcyjny gier? Według Mike’a Moretona, głównego projektanta wyścigów DiRT 5, nie ma to zbytnio znaczenia.
Deweloper produkcji firmy Codemasters przyznał w wywiadzie dla serwisu GamingBolt, że co najwyżej optymalizacja gier na jednej platformie sprzętowej może wymagać nieco większego nakładu pracy. Producent nie podał nazwy konsoli, ale można oczywiście założyć po specyfikacji, że chodzi o PlayStation 5. Nie powinno mieć to jednak większego przełożenia na działanie tytułów, jakość grafiki czy rozdzielczość obrazu, w przeciwieństwie do konsoli Xbox Series S. Słabsza konsola Microsoftu wyraźnie odstaje mocą nie tylko od Xboksa Series X, ale także od PS5. Z tego powodu pozwoli ona na granie tylko w 1080p lub co najwyżej 1440p.

W przeszłości w podobnym tonie wypowiadał się m.in. Tom Warren, redaktor serwisu The Verge, który stwierdził kilka miesięcy temu, że ważniejsze w nowych konsolach od teraflopsów okażą się procesor i nośnik SSD. Czas zweryfikuje, czy nie będzie różnic np. w natywnych rozdzielczościach w wybranych grach, tak jak to bywało w obecnej generacji pomiędzy PlayStation 4 (Pro) i Xboksem One (X).
Premiera Xboksa Series X/S i PS5 odbędzie się w Polsce odpowiednio 10 i 19 listopada 2020 roku.
- PS5 vs Xbox Series X – porównanie specyfikacji i nasze wnioski
- DiRT 5 – oficjalna strona
- Graliśmy w DiRT 5 – rajdowanie przez burzę i polarne zorze

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
- Xbox
- konsole stacjonarne
- PlayStation vs Xbox
- dziewiąta generacja
- Sony Interactive Entertainment
- PS5 / PlayStation 5
- PlayStation
- Xbox Series X / Xbox Series S
- konsole
- PS5
- XSX
Komentarze czytelników
ReznoR666 Generał

Mam wrażenie, że bardzo mocno upraszczasz sprawę, co daje wrażenie, że możesz mieć pewne braki wiedzy na temat optymalizacji 3D, tworzenia gier oraz hardware, które to tematy są dość skomplikowane i wcale nie takie proste jak się wydaje. Mam też wrażenie, że chciałeś być celowo niemiły, lub przynajmniej lekceważąco-kpiący, dla innych, mimo że nikt z nas Ci tutaj nic nie zrobił i nie miałeś do tego żadnego powodu.
Piszesz o dość wysokich wzrostach, jednak to jest sprawa między dwoma różnymi mikroarchitekturami, więc nie wiem do końca co miał ten przykład ilustrować.
Jeśli chodzi o Compute Units, to wbrew pozorom więcej nie zawsze musi znaczyć lepiej. Odpowiedź jak zwykle brzmi "to zależy". Najczęściej w grach wygrywa mniej Compute Units, ale o większym taktowaniu, gdyż im więcej procesorów, tym trudniej im znaleźć jakieś zajęcie w procesie renderowania. To jest zresztą jeden z wielu czynników, dlaczego nowsze mikroarchitektury nie muszą mieć więcej procesorów, żeby być szybsze od starszych mikroarchitektur...
Wydaje mi się że bardzo mocno pomniejszasz znaczenie optymalizacji pod konkretne sprzęty. Oba sprzęty mimo że podobne, to są też różne od siebie w pewnych kwestiach, i będzie konieczne odpowiednie optymalizowanie gier szczegółowo pod obie platformy, tak jak to się działo zawsze. Nie wiem, czy uczysz się programowania, ale jeśli tak, to na pewno wiesz, że takie rzeczy nigdy nie są takie proste jak się może wydawać.
bboy Konsul

Aha, wszystko i tak będzie zależało od architektury (i od growej optymalizacji), a nie od waszych teraflopsów drogie misie. Może przypomnę jak między 1080Ti, a 2080Ti był stosunkowo niewielki wzrost TF, ale w niektórych grach można było wyciągnąć 70-80% więcej FPS na nowszej karcie. Tak, wiem, że XSX i PS5 to ta sama generacja GPU, ale za to inna inna architektura z o 44% więcej Compute Units na korzyść wiadomo czego.
Nie zmienia to jednak faktu, że różnica i tak będzie mniejsza od poprzedniej generacji co spowoduje, że growym korpo nie będzie się opłacało szczegółowo optymalizować enginów do każdej platformy i będą pewnie zrównywane do najsłabszego ogniwa.
ReznoR666 Generał

RTX 2080:
FP32: 10.07 TFLOPS = 100%
3DMark TimeSpy Graphics Score: 11043 = 100%
RTX 2080 Ti:
FP32: 13.45 TFLOPS = 133.6%
3DMark TimeSpy Graphics Score: 14663 = 132.8%
Wartości uśrednione. Nie biorą pod uwagę różnych gier, rozdzielczości, modeli kart różnych producentów i OC. Większość modeli X80 Ti NVidii jest wydajniejsza historycznie średnio o 1/3 od podstawowych X80. W zależności od tytułu, platformy testowej, ustawień i rozdzielczości wyniki mogą się różnić w jedną lub drugą stronę.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-2080-ti.c3305
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-2080.c3224
https://benchmarks.ul.com/hardware/gpu/NVIDIA+GeForce+RTX+2080+Ti+review
https://benchmarks.ul.com/hardware/gpu/NVIDIA+GeForce+RTX+2080+review
Meno1986 Senator

Też mi reklama. Jakiś kolo, który nie potrafi nawet usiąść, odpala TV i szczerzy się, jak mysz do sera. Wolałbym zobaczyć konsolę i jej możliwości.