Polacy rzadziej kupują nowe smartfony, raport Orange wskazał jeden z powodów, ale nie jest on jedyny
Polacy coraz rzadziej kupują nowe smartfony. Trend zauważyło Orange, ale wskazówek jest znacznie więcej. Rosnącą popularnością cieszą się używane telefony.

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że duża część posiadaczy smartfona w Polsce wymienia sprzęt na nowy, co dwa lata. W ostatnim czasie trend kompletnie się odwrócił, na czym tracą budżetowe telefony oraz sieci telekomunikacyjne. Orange przekazało, że w ostatnim kwartale roku zmalały wpływy ze sprzedaży smartfonów, co pokrywa się z informacjami sprzed kilku miesięcy (vide Wirtualne Media).
Jeden smartfon na dłużej lub używany telefon
Według przekazanych informacji, przychód ze sprzedaży smartfonów przez Orange, spadł o 8%. Natomiast firma tłumaczy spadek malejącym popytem ze względu na „dłuższy okres użytkowania smartfonów”. Zmiany w zachowaniu użytkowników pojawiły się już na początku 2025 roku. Według raportu Omdia Canalys z maja, rynek smartfonów Europie osłabł o 2% w stosunku do roku poprzedniego.
Powodem jest spadająca sprzedaż tańszych telefonów, ale cały czas silną pozycję mają drogie modele. Coraz więcej użytkowników smartfonów ma wybierać telefony z wyższej półki. Jednocześnie dłużej z nich korzystają i nie wymieniają urządzenia, co dwa lata, jak to miało miejsce w przeszłości. Dlatego Samsung i Apple wciąż umacniają swoją pozycję.
W tym samym czasie w Polsce, na popularności zyskują używane oraz odnowione smartfony. Obie grupy łącznie odpowiadają za 10% sprzedaży telefonów w naszym kraju. Według analityków zwłaszcza odnowione urządzenia mają potencjał do wzrostu (vide CRN), bo 45% ankietowanych bierze pod uwagę zakup odnowionego smartfona.
Zwrócono także uwagę na rosnącą świadomość użytkowników telefonów. Coraz częściej powodem wymiany na nowy sprzęt jest awaria techniczna (47% posiadaczy) lub problem z baterią (44%), a nie chęć kupienia nowszego modelu, o czym dla portalu CRN powiedział dyrektor ds. rozwoju biznesu w IQS Przemysław Kuraczyk:
Polacy coraz częściej kupują smartfony z konieczności, a taki wniosek może świadczyć o kilku zjawiskach. Po pierwsze, wzrost cen urządzeń – szczególnie w segmencie premium – zmienia ekonomiczne uzasadnienie częstej wymiany. Po drugie, konsumenci oczekują dziś od smartfona większej trwałości i niezawodności, co przekłada się na dłuższy cykl życia produktu. Po trzecie, różnice między kolejnymi generacjami urządzeń są coraz mniej odczuwalne. To również osłabia potrzebę szybkiej wymiany
Dlatego nowy minimalny cykl użytkowania telefonu wynosi zazwyczaj trzy lata, a nie dwa, jak w przeszłości. Słabnące zasięgi tanich smartfonów mogą doprowadzić do ich powolnego zanikania z rynku, co może sprawić problem, jeśli w sprzedaży zostaną głównie drogie flagowce. Nie każdego będzie stać na jego zakup, jeśli obecny telefon zepsuje się.