Po co komu RTX 50? Wystarczy 8 MB VRAM, by uruchomić Half-Life 2

Entuzjasta postanowił uruchomić Half-Life 2 na karcie graficznej wyposażonej tylko w 8 MB VRAM-u. Jak się okazało, jest to możliwe, jednak do płynnej rozgrywki wymagane jest wprowadzenie drastycznych ograniczeń jakości obrazu.

futurebeat.pl

Kamil Cuber

Po co komu RTX 50? Wystarczy 8 MB VRAM, by uruchomić Half-Life 2, źródło grafiki: YouTube | Budget-Builds Official..
Po co komu RTX 50? Wystarczy 8 MB VRAM, by uruchomić Half-Life 2 Źródło: YouTube | Budget-Builds Official..

Dwa dni temu zadebiutowało demo odświeżonej wersji Half-Life 2. Nadchodząca produkcja ma zaoferować poprawione tekstury, pełne wsparcie dla Ray Tracingu, skalowanie obrazu DLSS 4 oraz generator klatek. Jak można się więc spodziewać, najlepiej działa ono na najnowszych RTX-ach 50. Co jednak gdyby pójść w drugą stronę i uruchomić klasyczną wersję przy mocno ograniczonej mocy obliczeniowej i pamięci VRAM? Takiego wyzwania podjął się youtuber Budget-Builds Official. Spróbował on odpalić Half-Life 2 na karcie graficznej wyposażonej w 8 MB pamięci. Jak się okazało, jest to możliwe, a przy odpowiednich ustawieniach tytuł osiąga nawet 60 klatek na sekundę.

Specyfikacja komputera i pierwsze testy

Do testów został użyty komputer wyposażony w procesor AMD Athlon 64, kartę graficzną 3D Phantom 2800XP i 1 GB RAM-u DDR. Twórca zdecydował się zainstalować na nim legendarny 32-bitowy system Windows XP. Na samym początku youtuber spróbował odpalić grę, zmieniając jedynie ustawienia graficzne dostępne w opcjach. Mogłoby się wydawać, że Half-Life 2 będzie całkowicie niegrywalny, gdyż w bazowej wersji wymaga on 256 MB VRAM-u. Jednak nieoczekiwanie, tytuł uruchomił się. W mniej obciążających kartę graficzną lokacjach udawało mu się nawet uzyskać do 30 FPS-ów. Jednak przy bardziej złożonym terenie klatki potrafiły spaść do około 16. Dodatkowo, co kilka minut produkcja zawieszała się z powodu zbyt małej ilości VRAM-u. Trzeba przyznać, że gra w takich warunkach nie jest zbyt przyjemna.

Wprowadzone modyfikacje i efekt końcowy

Dlatego twórca zdecydował się na radykalne rozwiązanie. Za pomocą kodu, zmniejszył on drastycznie jakość wyświetlanej grafiki. O skali modyfikacji może świadczyć fakt, że rozdzielczość została ustawiona na 320x240p. Ostatecznie udało mu się osiągnąć 60 FPS-ów, choć i tak zdarzały się liczne spadki. Niemniej jest to spory wyczyn biorąc pod uwagę specyfikację karty graficznej. Poniżej możecie zapoznać się z efektami pracy Budget-Builds Official.

Podobało się?

0

Kamil Cuber

Autor: Kamil Cuber

Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl