Po co komu RTX 50? Wystarczy 8 MB VRAM, by uruchomić Half-Life 2

Entuzjasta postanowił uruchomić Half-Life 2 na karcie graficznej wyposażonej tylko w 8 MB VRAM-u. Jak się okazało, jest to możliwe, jednak do płynnej rozgrywki wymagane jest wprowadzenie drastycznych ograniczeń jakości obrazu.

futurebeat.pl

Kamil Cuber

Komentarze
Po co komu RTX 50? Wystarczy 8 MB VRAM, by uruchomić Half-Life 2, źródło grafiki: YouTube | Budget-Builds Official..
Po co komu RTX 50? Wystarczy 8 MB VRAM, by uruchomić Half-Life 2 Źródło: YouTube | Budget-Builds Official..

Dwa dni temu zadebiutowało demo odświeżonej wersji Half-Life 2. Nadchodząca produkcja ma zaoferować poprawione tekstury, pełne wsparcie dla Ray Tracingu, skalowanie obrazu DLSS 4 oraz generator klatek. Jak można się więc spodziewać, najlepiej działa ono na najnowszych RTX-ach 50. Co jednak gdyby pójść w drugą stronę i uruchomić klasyczną wersję przy mocno ograniczonej mocy obliczeniowej i pamięci VRAM? Takiego wyzwania podjął się youtuber Budget-Builds Official. Spróbował on odpalić Half-Life 2 na karcie graficznej wyposażonej w 8 MB pamięci. Jak się okazało, jest to możliwe, a przy odpowiednich ustawieniach tytuł osiąga nawet 60 klatek na sekundę.

Specyfikacja komputera i pierwsze testy

Do testów został użyty komputer wyposażony w procesor AMD Athlon 64, kartę graficzną 3D Phantom 2800XP i 1 GB RAM-u DDR. Twórca zdecydował się zainstalować na nim legendarny 32-bitowy system Windows XP. Na samym początku youtuber spróbował odpalić grę, zmieniając jedynie ustawienia graficzne dostępne w opcjach. Mogłoby się wydawać, że Half-Life 2 będzie całkowicie niegrywalny, gdyż w bazowej wersji wymaga on 256 MB VRAM-u. Jednak nieoczekiwanie, tytuł uruchomił się. W mniej obciążających kartę graficzną lokacjach udawało mu się nawet uzyskać do 30 FPS-ów. Jednak przy bardziej złożonym terenie klatki potrafiły spaść do około 16. Dodatkowo, co kilka minut produkcja zawieszała się z powodu zbyt małej ilości VRAM-u. Trzeba przyznać, że gra w takich warunkach nie jest zbyt przyjemna.

Wprowadzone modyfikacje i efekt końcowy

Dlatego twórca zdecydował się na radykalne rozwiązanie. Za pomocą kodu, zmniejszył on drastycznie jakość wyświetlanej grafiki. O skali modyfikacji może świadczyć fakt, że rozdzielczość została ustawiona na 320x240p. Ostatecznie udało mu się osiągnąć 60 FPS-ów, choć i tak zdarzały się liczne spadki. Niemniej jest to spory wyczyn biorąc pod uwagę specyfikację karty graficznej. Poniżej możecie zapoznać się z efektami pracy Budget-Builds Official.

Kamil Cuber

Autor: Kamil Cuber

Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a.

„Pozbawiona duszy” i „odpychająca” Śnieżka Disneya miażdżona w recenzjach. Krytycy przyznają nawet 1 na 5 gwiazdek aktorskiej wersji kochanej animacji

Następny
„Pozbawiona duszy” i „odpychająca” Śnieżka Disneya miażdżona w recenzjach. Krytycy przyznają nawet 1 na 5 gwiazdek aktorskiej wersji kochanej animacji

Według eksperta Assassin's Creed Shadows na PS5 Pro to „przeskok generacyjny” względem PS5

Poprzedni
Według eksperta Assassin's Creed Shadows na PS5 Pro to „przeskok generacyjny” względem PS5

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl