Firma Sony opublikowała raport finansowy za okres od kwietnia 2017 do marca 2018. Do końca poprzedniego miesiąca japoński gigant wysłał do sklepów prawie 80 milionów konsol PlayStation 4, a zysk operacyjny wypracowany przez spółkę pobił rekord sprzed 20 lat.

Rok 2017 jest już dawno za nami, ale niektóre firmy pożegnały się z nim na dobre dopiero miesiąc temu. W efekcie właśnie zaczęły się pojawiać kolejne sprawozdania finansowe koncernów, w tym Nintendo. Również Sony udostępniło raport za dwunastomiesięczny okres zakończony 31 marca 2018 roku, który okazał się bardzo udany dla japońskiego giganta. Spółka mogła się pochwalić dochodem w wysokości 78 miliardów dolarów i zyskiem operacyjnym rzędu 6,7 miliarda dolarów. W tym drugim przypadku odnotowano wzrost o 154% w skali roku, a zarazem najlepszy wynik w historii, przebijający dotychczasowy rekord z marca 1998 roku.
Oczywiście wybitna kondycja Sony to nie tylko zasługa sprzedaży gier i konsol, niemniej to właśnie ten segment był jednym z najbardziej dochodowych. Przychód z kategorii Gry i Usługi Sieciowe (Game & Network Services) wyniósł 17,7 miliarda dolarów (wzrost o 17,8% w skali roku), a pod kątem zysku operacyjnego (1,6 mld dolarów) dział ustępuje jedynie Usługom Finansowym (Financial Services).
Świetna kondycja segmentu gier wynikała z dobrej sprzedaży PlayStation 4, choć dało się zauważyć niewielki spadek zainteresowania tą konsolą. W minionym roku finansowym do sklepów wysłano „tylko” 19 milionów egzemplarzy czwartego PlayStation, a więc milion mniej niż w poprzednim roku. Nie zmienia to faktu, że Sony wprowadziło do sprzedaży ponad 79 milionów urządzeń, a więc niemal tyle samo, ile w przypadku PlayStation 3 w momencie debiutu obecnej generacji. Niemniej Sony przewiduje dalszy spadek i w bieżącym roku firma spodziewa się wysłać na półki 16 milionów PS4. To wciąż bardzo dobry wynik, a nieco gorszy rezultat sprzętu ma zostać zniwelowany przez rosnącą sprzedaż oprogramowania, która w zeszłym roku dobiła do 247 milionów egzemplarzy (wzrost o 29 milionów). Tym samym firma spodziewa się zwiększenia zysków o 7%, mimo że jednocześnie przewiduje spadek przychodu o 2,2%. To dlatego, że mniejsza liczba sprzedanych, a tym samym wyprodukowanych urządzeń oznacza także mniejsze koszty produkcji.
Nieźle wypadła także usługa PlayStation Plus. Liczba aktywnych subskrypcji wyniosła 34,2 miliona – odnotowano wzrost o 29,5% (7,8 miliona) w stosunku do zeszłego roku fiskalnego. W teorii to nadal gorszy wynik niż Xbox Live, które według ostatniego raportu Microsoftu może się pochwalić 59 milionami aktywnych użytkowników. Trzeba jednak zauważyć, że najpewniej mowa tu nie o płatnym Xbox Live Gold, lecz o całej usłudze, do tego dostępnej także na PC oraz urządzeniach mobilnych, a nie tylko konsolach, jak ma to miejsce w przypadku platformy Sony.
57

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).