CD Projekt RED przeszło zmianę na lepsze, twierdzi Paweł Sasko. Unikanie crunchu to klucz do utrzymania studia na powierzchni

Główny projektant zadań w Cyberpunku 2077, Paweł Sasko, zdradził, jakie metody wprowadziło CD Projekt RED, aby poprawić sytuację w firmie i uniknąć zjawiska crunchu.

Kamil Kleszyk

CD Projekt RED przeszło zmianę na lepsze, twierdzi Paweł Sasko. Unikanie crunchu to klucz do utrzymania studia na powierzchni, źródło grafiki: CD Projekt RED.
CD Projekt RED przeszło zmianę na lepsze, twierdzi Paweł Sasko. Unikanie crunchu to klucz do utrzymania studia na powierzchni Źródło: CD Projekt RED.

Studiu CD Projekt RED zjawisko crunchu niestety nie jest obce. Szczególnie głośno było o nim kilka lat temu, kiedy to rodzimy zespół przeznaczał ogromne liczby nadgodzin w czasie produkcji Cyberpunka 2077. Przemęczenie, wskutek którego z firmy odeszło wielu pracowników, wymogło na zarządzie pewne zmiany w procesie tworzenia gier.

Zdaniem głównego projektanta zadań w Cyberpunku 2077 – Pawła Sasko – sytuacja uległa poprawie na tyle, że studio jest w stanie realizować nawet kilka projektów na raz, bez narażania twórców na pracę ponad ich siły. Efekty wprowadzenia nowej polityki w CD Projekt RED były już widoczne w trakcie tworzenia dodatku Phantom Liberty.

Zrównoważony rozwój jest niezwykle ważny, aby po zakończeniu projektu mieć zespół gotowy do pracy, który nie crunchował, nie wyrabiał nadgodzin czy czegokolwiek innego, dzięki czemu może zająć się kolejnym produktem – co oznacza możliwość wcześniejszego dostarczenia czegoś, co oznacza posiadanie produktu, który można sprzedać, co oznacza posiadanie pieniędzy na utrzymanie. Wymaga to zorganizowania produkcji w sposób, który nie wymaga tych gwałtownych zrywów, momentów, kiedy nagle trzeba uciekać się do zasady: wszystkie ręce na pokład – tłumaczył redakcji Aftermath Sasko.

W przypadku rozszerzenia do Cyberpunka 2077, Phantom Liberty, studio powołało zespoły ds. treści złożone z przedstawicieli różnych działów produkcji. Wszyscy wspólnie pracowali nad określonymi elementami gry.

A potem, kiedy przeglądaliśmy tę zawartość jako reżyserzy, zawsze patrzyliśmy na nią razem, jako zespół – mówił dalej.

Sasko dodał, że proces ten sprawił, że studio „przeniosło podejmowanie decyzji na zespół”. Twórcy mieli w ten sposób swobodę w dokonywaniu pewnych wyborów, o ile trzymały się one w określonych ramach, takich jak ogólna historia.

Jeśli zespół podejmuje właściwe decyzje, a następnie liderzy i reżyserzy patrzą na to i mówią: „To jest bardzo dobre”, to jest to najlepsza możliwa sytuacja. Nie trzeba niczego zmieniać, korygować, usuwać ani dodawać. Zespół wykonał swoją pracę – wyjaśnił Sasko.

Jakiś czas temu deweloper wspomniał o tym, że CD Projekt RED nie planuje wydawać swoich gier we wczesnym dostępie, tak jak to robi Larian Studios, ponieważ ich ambicją jest „wystrzałowa, bliska perfekcji premiera […], podobna tej, którą miało Phantom Liberty”.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 10 grudnia 2020

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

7.6

Gracze

8.6

Steam

7.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

13

Kamil Kleszyk

Autor: Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2024-04-17
16:39

A.l.e.X Legend

A.l.e.X
😂

kiedyś fajnie się go słuchało bo to gość z pasją ale potem człowiek doszedł do wniosku że to bardziej fantasta niż pasjonata :)

Komentarz: A.l.e.X
2024-04-17
18:10

wcogram Generał

Niech lepiej zajmą się rozwojem własnej technologii bo UE ich zje w otwartym świecie.

Komentarz: wcogram
2024-04-17
20:09

xand Konsul

xand

Kiedyś nad grami siedziało kilka osób i klepali kod czasem nawet całymi dniami bo uwielbiali to co robią, była to pasja. Teraz mamy czasy gdzie nad projektem pracuje kilkaset/kilka tysięcy osób, a wielu pakuje się w gamedev bo zwęszyło kasę (nie twierdzę, że wszyscy). Klepią kod tylko po to żeby odhaczyć zadanie na liście TODO i zakończyć dzień pracy, ale niech ktoś takiego poprosi żeby został dłużej i dopiąć wspólny projekt to zacznie wypisywać w miediach o crunchu, a pasja do tworzenia gier dawno ulotniła się po przelaniu pieniędzy za kolejny miesiąc pracy.

Tak wiem, że tworzenie gier to nie tylko klepanie kodu ale chyba każdy rozumie o co mi chodzi.

Komentarz: xand
2024-04-17
21:12

Tasdeadman Generał

Czyli nic się na lepsze nie zmieniło. Bo gdyby się zmienić miało, to Paweł Saso by już tam nie pracował a na pewno nie byłby w roli jaką pełni, zwłaszcza po tych cyrkach jakie robił po premierze.
A co do tego o czym mówi, nie wierzę mu jak psu. O tym czy jest lepiej, przemawiać powinny fakty a nie gadanie, bo z gadania to Cyberpunk nigdy nie miał problemów, był świetny, działał na PS4 i nie dało się go lepiej zrobić.
O tym, że crunchu nie będzie to też już każdy słyszał po Wiedźminie 3, jak się skończyło to wiemy.
A DLC nie jest żadnym "zalążkiem" bo oni łatali tą grę stanowczo za długo i to w mozolnym tempie a na koniec jeszcze wyrolowali klientów i porzucili old-genowe konsole, co było bardzo brzydkim zagraniem z ich strony.
No i w creditsach zobaczymy, bo najpierw to powinni zacząć od polepszenia warunków pracy. Cyberpunk nie miał prawa wyjść, co widać w napisach końcowych, dwa razy większy projekt niż Wiedźmin a w ekipie technicznej odpowiedzialnej za gameplay nie dość, że praktycznie roszada pracowników do zera (tylko kilka osób ostało się ze starej ekipy) to jeszcze znacznie pomniejszono obie ekipy, za to rozrosły się zespoły marketingowców, co sprzedawali nieistniejącą grę.

Komentarz: Tasdeadman
2024-04-17
21:53

Herr Pietrus Legend

Herr Pietrus
😁

To jakaś prowokacja z tym Sasko? Chcą specjalnie ludzi wk...ić? Mają jakaś umowę z serwisami takimi jak GOL, żeby generować kliki?

Komentarz: Herr Pietrus

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl