Obsidian ulepszył swojego najnowszego RPG-a. To nie koniec zmian w Avowed, ale gracze woleliby DLC
Avowed dostało aktualizację 1.5, która mocno ulepszyła rozgrywkę i dodała pełne wsparcie dla Steam Decka. Twórcy doprecyzowali również dalsze plany rozwoju tego RPG.

Ukazała się kolejna aktualizacja do Avowed, czyli najnowszego RPG studia Obsidian Entertainment. Patch został oznaczony numerem 1.5 i przynosi szereg wyczekiwanych zmian oraz ulepszeń.
- Przede wszystkim dodano pełną obsługę Steam Decka.
- Drzewka klas Zwiadowcy oraz Wojownika zostały gruntownie ulepszone i zyskały nowe umiejętności oraz pasywne zdolności. Celem autorów jest sprawienie, aby zabawa tymi postaciami zapewniła równie dużo frajdy, co Czarodziejem.
- Dodano wiele nowych unikalnych przedmiotów i broni, tak aby umożliwić graczom lepsze dopasowanie ich bohaterów do preferowanego stylu rozgrywki.
- Poprawiono zachowanie wrogów – część z nich zyskała możliwość korzystania ze umiejętności, które do tej pory dostępne były tylko dla gracza.
- Wprowadzono szereg małych zmian zasugerowanych przez graczy. Przykładowo: poprzednio przy wyłączonej funkcji upscalingu gra automatycznie aktywowała wygładzanie krawędzi TAA. Teraz tego nie robi, a jeśli chcemy włączyć TAA to musimy to zrobić ręcznie. Innym przykładem jest dodanie opcji limitu 40 klatek/s.
- Poprawiono również balans rozgrywki oraz interfejs, jak również usunięto wiele błędów technicznych.
Plany na przyszłość
Jak widać, patch 1.5 wprowadził wiele zmian, ale autorzy nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. Twórcy doprecyzowali mapę rozwoju gry i potwierdzili, że jesienią tego roku otrzymamy:
- tryb Nowej Gry Plus,
- tryb fotograficzny,
- nowy typ uzbrojenia,
- możliwość modyfikacji wyglądu postaci poprzez korzystanie z punktów zlokalizowanych w świecie gry,
- nowe gotowe konfiguracje postaci,
- dodatkowe opcje mutacji zapewniającej moce pochodzące od bóstw.
Wszystko to brzmi obiecująco, ale brakuje tutaj jednego elementu, na jaki mają ochotę gracze – DLC. W komentarzach fani pytają o plany dotyczące dodatków, gdyż pragną przede wszystkim nowej zawartości. Na razie autorzy nie są gotowi potwierdzić niczego w tej sprawie.
- Avowed na Steamie
- Avowed – recenzja w przygotowaniu. Kapitalne RPG, dzięki któremu odzyskałem zaufanie do Obsidianu

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
- patche i aktualizacje
- Obsidian Entertainment
- Xbox Game Studios / Microsoft Gaming
- gry RPG
- PC
- XSX
Komentarze czytelników
Ergo Generał

Ale po co taka duża aktualizacja ze zmianami w klasach postaci? Przecież na golu dla niektórych to była gra 10/10, a rozwój postaci niesamowicie dobry, każdą klasą grało się inaczej. xD
matbat Centurion

Innym przykładem jest dodanie opcji limitu 40 klatek/s.
A może lepiej zoptymalizować tę grę by chodziła normalnie w 60 klatkach? Co w niej jest tak niesamowitego wizualnie, by miała tak duże wymagania sprzętowe, jakie ma?
Silvaren Pretorianin

Avowed ma bezklasowy rozwój postaci (dokładniej ability-based chacarter progression), więc nie ma czegoś takiego, jak zmiany w klasach postaci, bo nie ma klas postaci. Analogicznie taki Fallout miał skill-based character progression. Jak rozwijałeś ręczną broń palną i podbiłeś percepcję mogłeś skutecznie bawić się w snajpera, no ale nie miałeś "klasy" snajpera, bo gra miała bezklasowy system rozwoju postaci.
W Avowed różne zdolności zaszeregowano do trzech ogólnych grup otagowanych nazwami, które mniej więcej sygnalizują, czego się po nich spodziewać - brutalnych ataków i zdolności do tankowania kojarzonych z "wojownikiem", finezyjnych ataków i broni dystansowej kojarzonej z archetypem "łowcy", a wszelkie czary wrzucono do kotła otagowanego jako "mag". To nie są klasy, to GUI dostarczające informacji graczowi.
Nie ma żadnych restrykcji przy wykupywaniu zdolności z wyjątkiem minimalnego poziomu, który wymagany jest przez te potężniejsze. To nawet nie jest drzewko rozwoju, bo nie zmusza do wybierania żadnych zdolności po drodze do tych niżej (z jednym wyjątkiem). Najefektywniejsze buildy łączą zdolności ze wszystkich trzech grup.
Na liście są zdolności większości klas z Pillars of Eternity, bo poza wojownikiem, łowcą czy magiem są też abilitki mnicha, paladyna, barbarzyńcy, łotrzyka, druida. Podczas produkcji wycięto co najmniej 60 abilitek - w tym m.in. pieśniarza i enigmatyka. Rozszerzenie puli dostępnych narzędzi i dalszy rozwój gry jest na plus, bo świadczy o tym, że studio dalej wspiera tytuł i ulepsza swój produkt.
W Avowed rozwój postaci jak na RPG akcji jest w sam raz. Wypada lepiej niż w wielu popularnych tytułach. 6 atrybutów i kilkadziesiąt zdolności w połączeniu z itemizacją pozwalają na kilka odmiennych stylów gry. Dużo w Avowed grałem, gdy wyszło i testowałem różne rzeczy. Tam naprawdę da się zrobić build pod konkretną mechanikę (kumulacje, ogłuszanie, weak pointy, combo zamrażenie + obrażenia od eksplozji itd.) lub konkretną broń i jest to odczuwalnie inne doświadczenie z walki niż jakieś mało rozbudowane systemy chociażby z Wiedźminów.
Przypominam, że na tym forum jest mnóstwo miłośników Gothica, który miał prymitywny wręcz system rozwoju postaci, a nawet youtubowi ludolodzy bez szkoły spuszczają się nad nim, jakby to jakieś objawienie było i szczyt głębi i doskonałości.
Chyba też nikt z RiGCzem nie oczekuje od RPG akcji rozwoju postaci na miarę klasycznych RPG adaptujących istniejące rozbudowane rulesety lub inspirujących się takimi mechanikami. Osobiście nie znam żadnego, który by coś takiego robił.
WeCreateWorlds Pretorianin

Ma pewne mocne strony. Wygodny interfejs i sterowanie, przyjemna walka, ładny wizualnie świat. To jest dobra gra, tyle że nie wybitna. Nie widzę jednak powodu żeby wyzywać ją od najgorszych :)
mohenjodaro Legend

Oby zrobili wersję na PS5, chociaż mam złe przeczucia