Nintendo patentuje mechaniki i technologie z The Legend of Zelda
Nintendo w obecnym miesiącu otrzymało 31 patentów dotyczących mechanik z gry The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom.

Choć mogłoby się wydawać, że patentowanie pomysłów z gier jest czymś niespotykanym to w ostatnim czasie wiele firm podejmuje kroki prawne aby ochronić tworzone przez siebie mechaniki. Kilka lat temu dość głośna stała się sprawa z udziałem Warner Bros. Firmie z powodzeniem udało się opatentować stworzony dla gry Shadow of Mordor system Nemezis. Obecnie zaś swoje pomysły stara się uchronić przed wykorzystaniem przez innych twórców firma Nintendo, która oblikowała listę aż 32 patentów z czego 31 było związanych z grą The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom.

Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez portal Automaton większość wspomnianych patentów ma związek z mechanikami gry. Co jednak ciekawe, nie są one tak wyróżniające się jak na przykład system Nemezis, ale odnoszą się do bardzo podstawowych interakcji. Dobrym tego przykładem jest patent na obliczenia wyklonowane w trakcie poruszania się postaci stojącej na tworzonych przez gracza pojazdach.
W normalnych warunkach obliczenia fizyczne są wykonywane oddzielnie dla postaci gracza oraz tworzonych przez nią pojazdów. Jednak w chwili gdy Link zacznie się z nimi stykać, to fizyka postaci jest podporządkowana fizyce obiektu na którym stoi.
I choć mogłoby się wydawać, że tak podstawowa mechanika nie powinna zostać zabezpieczona patentem, to jednak Nintendo udało się tego dokonać. Można mieć więc obawy, że w przyszłości coraz więcej firm będzie skłonnych do zabezpieczania swoich pomysłów co może negatywnie odbić się na całej branży gier.
Więcej:Gry z Nintendo DS na jednym ekranie Switcha 2 sugeruje dokumentacja patentowa Nintendo
Komentarze czytelników
pawel1812 Generał
Bardzo nieładna praktyka. Będzie kolejny powód do kolekcji, by nie kupować gier tej korporacji.
MrProtek Chorąży
Na jakiej zasadzie można patentować podstawowe mechaniki? Przecież ten przykład to żadna nowość czy jakieś rewolucyjne rozwiązanie...
keeper_4chan Generał

A Nintendo jak zawsze zadziwia wszystkich swoimi pomysłami z innej planety.
Ale fakt, gry robią dobre na te kalkulatory.
A.l.e.X Legend

niech patentują / niedługo gry będą robione w Chinach które mają w d... wszystkie patenty.
Kiedyś powstało DLC zbroja dla konia od Bethesdy i otworzyło to cały rynek płatnych DLC które w 90% są śmieciami. Dzisiaj Nintendo patentuje bzdurę którą jeszcze większy idiota klepną i tylko czekać nas na zalew podobnych "patentów"
Thorvik Generał
Artykuł, niestety, nie wspomina gdzie patenty zostały złożone. Idąc po linkach można dojść do wniosku że w Japonii. Widocznie to jeden z krajów, które wychodzą z założenia że można opatentować w zasadzie wszystko a jak ktoś się z tym nie zgadza, ma iść do sądu.
Tyle w tym dobrego, że o ile wiem nie istnieje coś takiego jak "międzynarodowe prawo patentowe", tak więc ewentualne ograniczenia będą dotyczyć raczej firm próbujących sprzedać swoje gry w Japonii no i - oczywiście - firm działających w tym kraju.
Niemniej to faktycznie irytuje. Z całym szacunkiem dla takich krajów, wolę nasze podejście gdzie trzeba przynajmniej uzasadnić że patent jest faktycznie na coś innowacyjnego, a nie na coś oczywistego. Po drugiej stronie oceanu (faktycznie jak i w przenośni) stoi system z USA, gdzie można opatentować w zasadzie wszystko. Dla przykładu opatentowany kształt szyby samochodowej:
https://www.eff.org/deeplinks/2017/05/stupid-patent-month-ford-patents-windshield