„Nie ma sensu się o to złościć”. Współtwórca GTA tłumaczy ostatnie ruchy Rockstara wymierzone w moderów

Twórcy serii GTA niedawno narazili się graczom, blokując ambitne modyfikacje. Były pracownik Rockstar Games zauważa, że te kolidowały z interesami firmy.

Marcin Bukowski

„Nie ma sensu się o to złościć”. Współtwórca GTA tłumaczy ostatnie ruchy Rockstara wymierzone w moderów, źródło grafiki: Rockstar Games.
„Nie ma sensu się o to złościć”. Współtwórca GTA tłumaczy ostatnie ruchy Rockstara wymierzone w moderów Źródło: Rockstar Games.

Niedawno informowaliśmy Was o dwóch ambitnych modyfikacjach dotyczących serii GTA, czyli Liberty City Preservation Project oraz Vice City: The NextGen Edition. Oba projekty spotkały się z szybką reakcją ze strony Take-Two Interactive i Rockstar Games, w wyniku czego ten pierwszy został usunięty, a drugi wypuszczony w sieć prywatnymi kanałami. Teraz do sprawy odniósł się jeden z byłych pracowników amerykańskiego studia.

„To właśnie powinny robić firmy”

Obbe Vermeij powinien być dobrze kojarzony przez fanów Grand Theft Auto. Pracował w Rockstar Games do 2009 roku, gdzie brał udział w tworzeniu wielu części tej popularnej serii. Często publikuje również ciekawostki z tamtych czasów, takie jak geneza filmowej kamery, celowe wypełnianie ulic śmieciami czy sztuczka z ruchem ulicznym.

Teraz podzielił się swoją opinią nt. usuwania przez Take-Two i Rockstar Games modyfikacji tworzonych przez społeczność. Vermeij zauważa, że jest to ruch jak najbardziej sensowny z biznesowego punktu widzenia. Na koniec dnia dla firmy najważniejszy jest zarobek, a takie projekty mogłyby kolidować z ich potencjalnymi interesami.

Nie ma sensu się o to złościć. To właśnie powinny robić firmy.

Vermeij zwraca uwagę, że VC: The NextGen Edition jest bezpośrednią konkurencją dla GTA: The Trilogy – The Definitve Edition. Z kolei Liberty City Preservation Project mógłby kolidować z potencjalnym remasterem GTA 4 – podkreślił jednak, że nie ma pojęcia, czy takowy w ogóle powstaje.

Najlepsze na co możemy liczyć, to że zezwolą na mody, które nie kolidują z ich interesami. Takie jak DCA3 (GTA 3 na Dreamcasta). Z tego co wiem, ostatnio przyzwolili na kontynuowanie tych projektów.

Słowa twórcy raczej nie są w żaden sposób odkrywcze, a motywacja, którą kierują się Take-Two i Rockstar Games powinny być przez wszystkich zrozumiałe, nawet jeśli nie podoba im się taki stan rzeczy.

Część osób w komentarzach zwróciła również uwagę, że nie czuliby tak dużej złości, gdyby odświeżenia wydane przez studio były dobrej jakości, wskazując oczywiście na Definitive Edition. Vermeij w odpowiedzi zgodził się z tymi opiniami.

Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto IV

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 29 kwietnia 2008

Informacje o Grze
8.3

GRYOnline

8.4

Gracze

8.3

Steam

9.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2025-01-27
15:13

zanonimizowany1408867 Legionista

Nie wiem czemu ale obawiam się że GTA 6 będzie wyglądała słabo na PS5 i Pro. Dopiero na konsolach PS6 ta gra będzie się wyróżniać lepszym poziomem graficznym.

Komentarz: zanonimizowany1408867
2025-01-27
16:59

Globan Chorąży

Globan
😂

"VC: The NextGen Edition jest bezpośrednią konkurencją dla GTA: The Trilogy – The Definitve Edition."

Że co?? Konkurencja to jest wtedy, kiedy oboje zawodników ma wyrównane szanse i reprezentują prawie ten sam poziom. A my tu mówimy o modzie, który:
1. Jest w całkiem innej lidze, niż ten gniot ze smarków, który Rockstar nazywa Edycją (nied)Ostateczną.
2. Jest robiony przez tych, którzy te gry konsumują, a nie przez biznesmenów, którzy ich nawet na oczy nie widzą.
3. Jest za darmo, bo tak każe honor i obyczaj. Rockstar już się nasprzedawał. Skoro nie umieją lepiej tego zrobić, to społeczność wjeżdża na pełnej.

I tak mogą sobie blokować, co tam chcą. Mod się ukazał w necie i tutaj pozostanie, a przynajmniej, póki żyję. Nie po to ściągam neta na terabajty dysków, żeby potem jakiś Srakstar mi mówił, co ja mam w nim oglądać, a co nie!

Sztuka zawsze się obroni sama, jak to mawiają.
Jakby dobrze zrobili remeake'i, to nikt by modów nie musiał robić.
A tutaj, zamiast się przyznać grzecznie, że community ich zawstydziło i spróbować odkupić od nich pracę, to powołali się na absurdalne prawa baztalenckie (autorskie) i ukręcili łeb modowi przy samej dupie.

Pies ogrodnika? Oj nieładnie Srakstar...
Zróbcie swoje ładniejsze, a nie na cudzą pracę plujecie.
Posypcie gwiazdorskie łby popiołem i zapiszcie się na tutorial u moderów, "jak się robi remastery".

Idę wrzucać moda tam, gdzie był. Kacz mi if ju ken, roksztar.

Komentarz: Globan
2025-01-27
18:57

asasin24 Pretorianin

Rockstar to firma antykonsumencka, pokazali to wiele razy. Nie warto nic kupować od tej firmy.

Komentarz: asasin24
2025-01-27
21:06

rastablasta Konsul

Najlepsze na co możemy liczyć, to że zezwolą na mody, które nie kolidują z ich interesami. Takie jak DCA3 (GTA 3 na Dreamcasta). Z tego co wiem, ostatnio przyzwolili na kontynuowanie tych projektów.
O, a właśnie się zastanawiałem się pisząc w komentarzu miesiąc temu w innej wiadomości, czemu projekt nie zdjęty i pojawiła się odpowiedź :D
Wychodzi więc na to, że oryginalny re3 (i pochodne) był ubity bo wyszedł na PC i w podobnym okresie premiery GTA: DE, tymczasem DCA3 mimo, że bazuje na re3 to jest przeznaczony na Dreamcasta z którego korzysta dzisiaj pewnie promil osób na świecie.
Z ciekawości też spojrzałem jak się ma sytuacja z emulatorami DC i na ten moment projekt DCA3 nie jest grywalny, także tutaj też się nie powiększy baza odbiorców.

Komentarz: rastablasta
2025-01-27
21:47

WolfDale Legend

WolfDale

Vermeij zauważa, że jest to ruch jak najbardziej sensowny z biznesowego punktu widzenia

Raczej ogromna pazerność, bo gdy inne firmy dostrzegają moc napędową w modyfikacjach wspierając ich w jakiś sposób lub dając często pracę jak Valve. Tak oni wszystko niszczą co jest lepiej zrobione niż oni sami robią co widać po ostatniej odnowionej trylogii plując graczom w twarz dając taki projekt amatorom, którzy powinni remasterować tylko sapera.

A jeszcze zabawniej się robi jak modyfikacja wymaga oryginalnej gry, więc często jak ktoś nie ma podstawy i chciałby zagrać w takie coś to kupi grę i T2 zarobi. Mam wielu kolegów co kupowali różne GTA głównie do pogrania w jakieś mody różnej maści, ale T2 pazernością przebija prawie wszystko zamiast wykorzystywać talent innych i zyskiwać przychylność graczy.

Komentarz: WolfDale

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl