Nasz sąsiad wprowadził na tory ekologiczne pociągi
Wodorowe pociągi już wożą pasażerów. Lokalny przewoźnik w Niemczech wprowadził do regularnej służby elektryczne składy zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Źródło fot. powyżej: Alstom
Do regularnego użytkowania trafiły pierwsze pociągi wodorowe. Zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi elektryczne zespoły trakcyjne Coradia iLint wożą już pasażerów na trasach w Dolnej Saksonii (Niemcy). To ekologiczne i wygodne pojazdy, które emitują jedynie czystą wodę i tlen.
Pierwszy pociąg wodorowy w regularnej służbie
Lokalny przewoźnik kolejowy LNVG wprowadził do regularnej służby 14 pociągów wodorowych Coradia iLint, produkowanych przez francuską firmę Alstom. Mają one zastąpić 15 stopniowo wycofywanych składów spalinowych. Będą kursować głównie na niezelektryfikowanych trasach pomiędzy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude.

Pociąg zasilany jest wodorowymi ogniwami paliwowymi umieszczonymi na dachu. Wyprodukowana energia magazynowana jest w bateriach pod podłogą i zasila silniki elektryczne. Dlatego pociąg jest cichy i komfortowy – w odróżnieniu od spalinowych pojazdów, do tej pory kursujących na tej linii.
Może Cię zainteresować:
- Fala upałów wykoleiła pociąg
- Klucz do auta zawsze przy sobie – właściciel Tesli wszczepił w rękę chip
Zapas wodoru może wystarczyć na pokonanie 1000 kilometrów, a moc silników pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 140 km/h. Docelowo pociągi wodorowe mają zastąpić wszystkie spalinowe pojazdy trakcyjne na tej trasie.
Polska lokomotywa wodorowa
Polska także ma się czym pochwalić w kategorii ekologicznych pojazdów kolejowych. W zeszłym roku bydgoska Pesa zaprezentowała pierwszą w Polsce lokomotywę zasilaną wodorem. Choć prototyp jest gotowy, lokomotywa na razie nie weszła do regularnej służby.

Komentarze czytelników
zanonimizowany1314272 Generał
za duzo teraz świrów, terrorystów i wojsk rosyjskich zeby byly atomowki
XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
robertmo Chorąży
za duzo teraz świrów, terrorystów i wojsk rosyjskich zeby byly atomowki
pawel1812 Generał
Gdyby to była lokomotywa do ciągnięcia dużych towarówek to rozumiem (bo takich lokomotyw nie da się zrobić w 100% elektrycznych, bo moc potrzebna do pociągniecia kilkudziesięciu wagonów jest zbyt duża dla linii trakcyjnych. ).
Natomiast w momencie, gdy produkcja i wykorzystanie wodoru jest obarczona większymi stratami, niż straty w przesyle prądu w sieci. A większość wodoru jest produkowana z paliw kopalnych, to nic z ekologią wspólnego nie ma...
Poza tym, nie rozumiem idei wodoru... Moim zdaniem, lepiej byłoby z wodoru tworzyć węglowodory w reformingu, tylko po to, by łatwiej można było korzystać z tego wodoru... obchodzenie się z wodorem, nie jest łatwe.